De Docent

thema

Toetsen

Alles overtoetsen

Kinderen kopen boeken op de boekenmarkt

Onderwijsnieuws: Magister en boekenmarkt

Het onderwijsnieuws van deze week: Tevredenheid over proef om ouders cijfers niet meer te laten inzien in app en een boekenmarkt voor kinderen.

Bekijk
Een spreker op een diploma-uitreiking

Column: Diploma-uitreiking

Directeur Danny Weeda bespreekt het vaste stramien van de diploma-uitreiking, met alle praatjes die daarin standaard voorkomen.

Bekijk

Nakijken zonder vooroordelen

Toetsen en nakijken, een terugkerend ritueel in de dagelijkse onderwijspraktijk. In dit artikel zoeken wij uit of jouw manier van nakijken, met name als je weet van welke leerling de toets is, wel zo eerlijk is.

Bekijk

7 tips om ontspannen te toetsen

Een toets kan een spannend moment zijn voor een leerling. Wij geven je 7 tips om ontspannen te toetsen.

Bekijk

Volg je leerlingen en laat ze groeien

Veel scholen volgen hun leerlingen met een leerlingvolgsysteem (LVS). Maar met welk doel? Vaak wordt een LVS gebruikt als determinatietool of als verantwoordingsinstrument naar de inspectie of de schoolleiding. Dat is jammer, vindt Peter Hoogendijk van Bureau ICE. ‘Als school kun je een LVS ook als groei-instrument inzetten.’ ‘Precies’, bevestigt zijn collega Sergej Visser. ‘Wanneer […]

Bekijk
leerling maakt examen

Zo bereid je leerlingen voor op de eindexamens

Nog een paar weken en dan starten de eindexamens weer. Meestal zorgen de voorbereidingen bij leerlingen voor gezonde spanning. Toch komt het ook voor dat de spanning ten koste gaat van de prestatie tijdens de examens. Hoe kun je leerlingen goed voorbereiden op hun eindexamens? Er zijn voldoende apps en tools waarmee leerlingen zich goed […]

Bekijk

Studenten helpen eindexamenkandidaten

Door de coronacrisis hebben veel examenkandidaten behoefte aan extra persoonlijke begeleiding bij de voorbereiding op het centraal examen. Daarom hebben middelbare scholen, hogescholen en universiteiten de handen ineengeslagen: studenten gaan eindexamenkandidaten helpen bij het wegwerken van eventuele leerachterstanden. Het platform Studentinzetopschool.nl brengt vraag en aanbod op een efficiënte manier bij elkaar en ontzorgt scholen. Scholen […]

Bekijk

10 tips voor eindexamenkandidaten

Nog even en dan beginnen de eindexamens weer. Voor vmbo-, havo- en vwo-leerlingen is dat een spannende periode die de nodige voorbereiding vereist. Daarom besteden we op Onderwijs van Morgen elk jaar aandacht aan de beste apps, tips en suggesties. In dit artikel zetten we tien tips voor jouw eindexamenkandidaten op een rijtje. Tip 1: […]

Bekijk

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. Sofie Faes is docent […]

Bekijk

4 tips voor peer feedback

Als docent kun je zelf feedback geven, maar je kunt er ook voor kiezen om leerlingen het werk van elkaar te laten beoordelen. Bij peer feedback gaan leerlingen met elkaar in gesprek om van elkaar te leren. Dit kan leiden tot beter leren – voor beide leerlingen. Ga je er ook mee aan de slag? […]

Bekijk

Goed onderwijs: wat is een goede les?

Zou het niet fijn zijn wanneer zoiets als ‘een goede les’ eenduidig te definiëren zou zijn. Dat je aan de hand van een simpele checklist zou kunnen afmeten in hoeverre de lessen van vandaag zijn geslaagd? Helaas, het antwoord op deze vraag is verre van simpel – er komen nogal wat factoren bij kijken. Eén […]

Bekijk

3x van je fouten kun je leren

Leren te falen is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Met de nadruk op leren, want het kan een hele kunst zijn om niet gefrustreerd te raken en constructief met je eigen fouten om te gaan. Als we begrijpen waarom of waardoor we bepaalde fouten (blijven) maken, dragen we te allen tijde bij aan ons […]

Bekijk

5x effectief feedback geven

Feedback is essentieel voor het leerproces van ieder kind. Daarbij is de wijze waarop je feedback geeft van groot belang. Zeggen dat een leerling iets ‘fout’ of ‘niet goed’ heeft gedaan is tenslotte niet erg didactisch verantwoord. In dit artikel zetten we vijf effectieve manieren van feedback geven op een rij. Vul jij de lijst […]

Bekijk

Zeg tegen jezelf: ik kan het!

Na een welverdiende meivakantie staat voor een groot aantal leerlingen een spannende periode voor de deur: de eindexamens. Helaas wordt de spanning 1 op de 5 eindexamenkandidaten te veel. Zij hebben last van negatief denken, lichamelijke klachten, zoals hoofd- en buikpijn, kunnen moeilijk slapen of moeten zelfs overgeven (bron: faalangst.nl). Lees de tips om de […]

Bekijk

Zo maak je zinvol gebruik van ICT

Stel: de school heeft besloten om met een (nieuw) device te gaan werken. Aan jou de schone taak om daar iets zinvols mee te gaan doen. Na een ICT-cursus, vraag je je nog steeds af wat nu zinvol is om te gaan doen met dat nieuwe apparaat. Herkenbaar? Anna Steeneken beschrijft in dit artikel hoe […]

Bekijk

Een toekomst zonder diploma’s?

Er is inmiddels weer werk in overvloed. Kortom: het gaat goed met de arbeidsmarkt. In sommige sectoren worden leerlingen al voor ze goed en wel een diploma op zak hebben van school geplukt. Hoe belangrijk is een diploma eigenlijk in een tijd dat jongeren makkelijk aan werk kunnen komen? OVM zoekt het voor je uit. […]

Bekijk

Cijfers: wel of niet in de ban?

Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]

Bekijk

Docentenblog: de zoektocht naar formatief toetsen

Sinds de start van het schooljaar is Mark Koren in de sectie biologie begonnen met formatief toetsen. Langzamerhand beginnen ze lol te krijgen in formatief toetsen. Wel blijkt dat ze verschillende methoden handig vinden. In zijn blog schrijft hij over het vervolg van de zoektocht naar formatief toetsen. Dit artikel is geschreven door VO docent […]

Bekijk

5x leerlingen ondersteunen bij de eindexamens

Over ruim een maand staan de schriftelijke centrale examens op het programma. Voor veel leerlingen is dit een spannende periode. Gelukkig kun je als docent heel wat doen om leerlingen te ondersteunen bij hun voorbereiding op de examens. OVM zet vijf concrete tips voor je op een rij. 1. Actieve examenvoorbereiding Ben je bewust van […]

Bekijk

Het laatste onderwijsnieuws