Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Toekomstige docenten HU leren hoe ze leesplezier aanwakkeren
Lezen vormt je taal en denken, maar schermen zijn populairder en dat merken scholen elke dag. Daarom slaan Bibliotheek Utrecht en de lerarenopleiding Nederlands van Hogeschool Utrecht de handen ineen. Toekomstige docenten worden vanaf komend studiejaar nog steviger opgeleid in leesbevordering en mediawijsheid. Door bijvoorbeeld schrijversbezoeken en leesclubs. De samenwerking moet studenten niet alleen zelf aan het lezen krijgen, maar hen ook klaarstomen als leesbevorderaars in het voortgezet onderwijs en mbo.
Ruim 2.000 basisschoolleerlingen krijgen kijkje achter de bouwhekdoeken
Op 20 juni werd tijdens de landelijke Dag van de Bouw, het bouwterrein ‘Blossem’ in Breda omgetoverd tot een bruisende ontdekplek voor maar liefst 2.000 basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8. Tijdens de Onderwijsdag van de Bouw ontdekten de kinderen door te zien, doen en beleven op speelse wijze hoe veelzijdig en leuk werken in de bouw en infra is. De dag werd feestelijk geopend door Mariëlle Paul, demissionair staatssecretaris van Funderend Onderwijs en Emancipatie.
Campagne om ook niet-zindelijke kinderen naar school te krijgen
Kinderen worden steeds later zindelijk, waardoor ze als vierjarige vaker geweigerd worden door basisscholen. In Zuid-Limburg is er daarom nu een campagne gestart.
PO-Raad: doorstroomtoets leidt tot verschillen tussen leerlingen en scholen
Nagenoeg de gehele oppositie verzette zich deze week tijdens het debat over de voorjaarsnota fel tegen nieuwe bezuinigingen op onderwijs. Opvallend was het initiatief van D66, CDA, CU, SGP en JA21. Zij proberen via een amendement 400 miljoen euro aan geplande kortingen, zoals op de onderwijskansenregeling en op de basisvaardigheden, te schrappen.
Steeds meer leerlingen naar het speciaal onderwijs
Steeds meer leerlingen belanden in het speciaal onderwijs, terwijl de bedoeling juist is dat kinderen met extra ondersteuning vaker in het reguliere onderwijs terechtkomen. Dat blijkt uit cijfers die het NOS Jeugdjournaal heeft opgevraagd. Verslaggever Matthijs van der Wiel bezocht de Daniël de Brouwerschool in Wilp, een school voor speciaal onderwijs. Alain van de Haar van de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs reageert op de cijfers.
Help kinderen en jongeren digitaal weerbaar en vaardig te maken
Op 17 juni publiceerde de Rijksoverheid nieuwe richtlijnen voor het gebruik van sociale media, gebaseerd op het rapport Richtlijn Gezond schermgebruikvan jeugdonderzoekers bij de VU en UU. Het advies van de overheid is duidelijk, ouders wees terughoudend met het geven van een smartphone en laat kinderen pas op latere leeftijd toe op sociale media. Hoewel de richtlijn zich primair richt tot ouders, zien de PO-Raad en VO-raad een gezamenlijke verantwoordelijkheid: ook het onderwijs speelt een essentiële rol in het begeleiden van kinderen en jongeren in hun digitale leven.
Deze groep 8 neemt heel modderig afscheid van de basisschool
Ook in het Limburgse Horn komt het eraan voor groep 8: het afscheid van de basisschool. Op de Latasteschool doen ze dat lekker vies en modderig met een slotenmars!