De Docent

thema

Toetsen

Alles over toetsen en examens

Kinderen kopen boeken op de boekenmarkt

Onderwijsnieuws: Magister en boekenmarkt

Het onderwijsnieuws van deze week: Tevredenheid over proef om ouders cijfers niet meer te laten inzien in app en een boekenmarkt voor kinderen.

Bekijk

Nakijken zonder vooroordelen

Toetsen en nakijken, een terugkerend ritueel in de dagelijkse onderwijspraktijk. In dit artikel zoeken wij uit of jouw manier van nakijken, met name als je weet van welke leerling de toets is, wel zo eerlijk is.

Bekijk

7 tips om ontspannen te toetsen

Een toets kan een spannend moment zijn voor een leerling. Wij geven je 7 tips om ontspannen te toetsen.

Bekijk

Toetsweek in zicht: help! Hoe leer jij jouw leerlingen plannen?

Het is bijna zover: de toetsweek. Zo’n toetsweek vereist nogal wat voorbereiding. Tijd om ze te leren hoe je op tijd begint en welke tips, tricks en tools zij in kunnen zetten om de toetsweek glansrijk te doorstaan.

Bekijk

Protocollen centrale examens 2021 beschikbaar

De protocollen voor de centrale examens 2021 zijn beschikbaar. Hierin staan de wettelijke voorschriften voor de eindexamens uitgewerkt. Met het ter beschikking stellen van deze protocollen wil de VO-raad de schoolleiding, examensecretarissen en docenten een hulpmiddel in handen geven om de examens zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Lees verder op vo-raad.nl

Bekijk

Tips voor toetsen op afstand

Voorlopig gebeurt alles vooral nog op afstand: het onderwijs en dus ook de toetsen. Maar hoe doe je dat, toetsen op afstand? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Op niveau blijven: hoe dan? Docenten zijn creatieve mensen. Maar zelfs de meest inventieve collega’s kunnen in deze tijd wel een extra […]

Bekijk

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. Sofie Faes is docent […]

Bekijk

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en kunnen? En hoe beoordeel je dit op een goede manier? Lees de 5 tips om goed te toetsen van trainer Sergej Visser. Sergej Visser is adviseur en trainer bij Bureau ICE. […]

Bekijk

4 tips voor peer feedback

Als docent kun je zelf feedback geven, maar je kunt er ook voor kiezen om leerlingen het werk van elkaar te laten beoordelen. Bij peer feedback gaan leerlingen met elkaar in gesprek om van elkaar te leren. Dit kan leiden tot beter leren – voor beide leerlingen. Ga je er ook mee aan de slag? […]

Bekijk

Wat heeft een leraar aan onderwijsonderzoek?

Op zaterdag 11 januari waren ruim 700 onderwijsprofessionals aanwezig op het stijf uitverkochte ResearchED: een grassroots-beweging voor en door docenten die de kloof tussen het onderwijsonderzoek en de dagelijkse lespraktijk wil dichten. In dit artikel zet gastblogger en combibaner Anja Hendriks de highlights van deze dag voor je op een rij. Dit artikel is geschreven […]

Bekijk

Beter formatief evalueren? Verbeter je vraagtechniek

Formatief evalueren is een actueel thema. Niet gek: het stelt je in staat om tussentijds te polsen hoe het ervoor staat met leerlingen en om waar nodig bij te sturen. Maar hoe pas je dit concreet toe in je eigen lessen? In dit artikel legt Sofie Faes uit hoe je een typisch lesonderdeel, het stellen […]

Bekijk

Goed onderwijs: wat is een goede les?

Zou het niet fijn zijn wanneer zoiets als ‘een goede les’ eenduidig te definiëren zou zijn. Dat je aan de hand van een simpele checklist zou kunnen afmeten in hoeverre de lessen van vandaag zijn geslaagd? Helaas, het antwoord op deze vraag is verre van simpel – er komen nogal wat factoren bij kijken. Eén […]

Bekijk

3x van je fouten kun je leren

Leren te falen is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Met de nadruk op leren, want het kan een hele kunst zijn om niet gefrustreerd te raken en constructief met je eigen fouten om te gaan. Als we begrijpen waarom of waardoor we bepaalde fouten (blijven) maken, dragen we te allen tijde bij aan ons […]

Bekijk

Online lesmateriaal: dit zijn de voordelen

Heeft een leerling extra oefening nodig bij lastige vakken? Of ben je op zoek naar extra lesmateriaal waarmee specifieke thema’s beter worden uitgelicht? Waar je ook naar op zoek bent, de kans is groot dat je het juiste lesmateriaal online vindt. Wat de voordelen precies zijn van online lesmateriaal? We zetten ze in dit artikel […]

Bekijk

5x effectief feedback geven

Feedback is essentieel voor het leerproces van ieder kind. Daarbij is de wijze waarop je feedback geeft van groot belang. Zeggen dat een leerling iets ‘fout’ of ‘niet goed’ heeft gedaan is tenslotte niet erg didactisch verantwoord. In dit artikel zetten we vijf effectieve manieren van feedback geven op een rij. Vul jij de lijst […]

Bekijk

Zo maak je zinvol gebruik van ICT

Stel: de school heeft besloten om met een (nieuw) device te gaan werken. Aan jou de schone taak om daar iets zinvols mee te gaan doen. Na een ICT-cursus, vraag je je nog steeds af wat nu zinvol is om te gaan doen met dat nieuwe apparaat. Herkenbaar? Anna Steeneken beschrijft in dit artikel hoe […]

Bekijk

Een toekomst zonder diploma’s?

Er is inmiddels weer werk in overvloed. Kortom: het gaat goed met de arbeidsmarkt. In sommige sectoren worden leerlingen al voor ze goed en wel een diploma op zak hebben van school geplukt. Hoe belangrijk is een diploma eigenlijk in een tijd dat jongeren makkelijk aan werk kunnen komen? OVM zoekt het voor je uit. […]

Bekijk

Cijfers: wel of niet in de ban?

Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]

Bekijk

Rondom rekenen: Het Beste Rekenidee van 2016

Goed rekenonderwijs staat hoog op agenda, kijk maar naar de aandacht voor de verplichte rekentoets. Om de motivatie voor goed rekenonderwijs hoog te houden, is een wedstrijd uitgeschreven: Het Beste Rekenidee van Nederland. In 2016 werd deze wedstrijd gewonnen door Jordy van Schijndel. In dit artikel vertelt hij daar alles over. Aanleiding voor Van Schijndels […]

Bekijk

Waar komt jouw feedback op het examen terecht?

Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel. Alle […]

Bekijk

De rekentoets: zo zit het op het mbo

Er is veel te doen rondom de rekentoets op het mbo. In het huidige regeerakkoord is afgesproken dat de rekentoets wordt afgeschaft, maar dat kan pas als er een goed alternatief is voor het rekenexamen. Wat is momenteel de stand van zaken? De rekentoets is al sinds de invoering ervan – in 2013 – onderhevig […]

Bekijk

Motivatie binnenstebuiten voor examenleerlingen

Al eerder schreven we op OVM over Motivatie binnenstebuiten: het goed ontvangen boek over motivatie van Huub Nelis en Yvonne van Sark van Youngworks. Met het oog op de nadere examens organiseerde de organisatie een interessante workshop om leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding van hun (eind)examens. Dit is het verslag. Dit artikel verscheen eerder […]

Bekijk

De beste boeken van schooljaar 2016/2017 (2/2)

Iedere maand zet de redactie van Onderwijs van Morgen de beste onderwijstips voor je op een rijtje. Naast congressen en andere events, kwamen er ook dit jaar weer heel wat interessante onderwijsboeken voorbij. De meest interessante boeken die het afgelopen schooljaar verschenen, zetten we in dit artikel nogmaals voor je op een rij. Veel leesplezier! […]

Bekijk

Humor als leermiddel: 4 lesideeën

Als opwarmertje voor de examens werden eindexamenleerlingen van een vmbo-school in Groesbeek getrakteerd op een cabaretles van stand-up comedian Jan Jaap van der Wal. De reden? Humor motiveert, relativeert en heeft een positief effect op de sfeer in de klas. OVM zet vier lesideeën met humor als hoofdingrediënt voor je op een rij. Lesidee 1: […]

Bekijk

Het waarom van formatief toetsen met educatieve games

Met behulp van games is het mogelijk om formatief te toetsen, zonder daadwerkelijk een toets af te nemen. Als de games op de juiste manier zijn ontwikkeld én worden toegepast, kunnen ze heel wat informatie geven over de voortgang van een leerling. In dit artikel gaan we in op het waarom van formatief toetsen met […]

Bekijk

4 digitale vaardigheden voor leraren van nu

Technologie maakt steeds vaker onderdeel uit van de dagelijkse lespraktijk, waardoor het voor leraren steeds belangrijk wordt om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en onderhouden. Maar welke vaardigheden zijn dat precies? En welke tools zet je daarbij in? Onderwijs van Morgen zet vier belangrijke skills en tools voor je op een rij. 1 Aantrekkelijke presentaties maken […]

Bekijk

Favoriete educatieve apps: formatief toetsen

Als onderwijsredactie kunnen we er niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten als middel om formatief te toetsen. Welke app gebruikt u het liefst? Plickers Wilt u graag gebruik maken […]

Bekijk

Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg

Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing […]

Bekijk

Gelekt!

Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark en Henno Oldenbeuving van Youngworks. De examenfraude leidt tot een commotie, die nog wel even zal doorsudderen. De grote focus op cijfers maakt het alleen maar erger. De tragiek van een onderwijssysteem waarin het zoveel draait om cijfers.   Opbiechten of niet? Het zou het begin van […]

Bekijk

Het laatste onderwijsnieuws

Omslagen boekentips Nederlands juni

Boekentips Nederlands: Online

In een wereld waarin jongeren bijna voortdurend online zijn, speelt ook hun leesvoorkeur zich steeds vaker af in die digitale sfeer.

Bekijk