De Docent
thema
Toetsen
Alles over toetsen
5 nakijktips die jouw leven als docent eenvoudiger maken
Hoe voorkom je dat die berg nakijkwerk alsmaar groter lijkt te worden? In deze blog geven we je 5 tips zodat jij meer tijd overhoudt voor dat waar je blij van wordt: lesgeven.
De ideale toetsomgeving creëer je zo
Hoe zorg jij er als leerkracht nu voor dat jouw leerlingen minder zorgen hebben als ze een toets maken?
Nakijken zonder vooroordelen
Toetsen en nakijken, een terugkerend ritueel in de dagelijkse onderwijspraktijk. In dit artikel zoeken wij uit of jouw manier van nakijken, met name als je weet van welke leerling de toets is, wel zo eerlijk is.
7 tips om ontspannen te toetsen
Een toets kan een spannend moment zijn voor een leerling. Wij geven je 7 tips om ontspannen te toetsen.
Toetsweek in zicht: help! Hoe leer jij jouw leerlingen plannen?
Het is bijna zover: de toetsweek. Zo’n toetsweek vereist nogal wat voorbereiding. Tijd om ze te leren hoe je op tijd begint en welke tips, tricks en tools zij in kunnen zetten om de toetsweek glansrijk te doorstaan.
Leren voor een toets: hoe pakken jouw leerlingen dat aan?
Er zijn heel effectieve, maar ook minder effectieve methodes om te leren. We zetten ze voor je op een rijtje.
Inzicht in ontwikkeling: een online event voor álle onderwijsprofessionals
Bezoek het online event van Bureau ICE over inzicht op ontwikkeling
Webinar: Digitaal toetsen met Quayn en de toetsen van Malmberg
In dit webinar leer je alles over toetsen met Quayn.
Het beoordelingsproces op z’n kop: start met een 10
Zo geef je de leerling de verantwoordelijkheid over zijn eigen leerproces.
Tips voor toetsen op afstand
Voorlopig gebeurt alles vooral nog op afstand: het onderwijs en dus ook de toetsen. Maar hoe doe je dat, toetsen op afstand? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Op niveau blijven: hoe dan? Docenten zijn creatieve mensen. Maar zelfs de meest inventieve collega’s kunnen in deze tijd wel een extra […]
3 tips om vooroordelen tegen te gaan
Iedereen heeft vooroordelen. Wat je in het verleden hebt geleerd, gezien en meegemaakt, beïnvloedt vandaag je beslissingen. Dat diepgewortelde, psychologische proces gaat onbewust en razendsnel. Veel vooroordelen zijn onschuldig en helpen om sneller keuzes te maken. Maar als je vooroordelen hebt over groepen mensen, dan bestaat het risico dat je ‘in hokjes gaat denken’. Onbedoeld […]
Zo zet je een oefentoets formatief in
Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. Sofie Faes is docent […]
Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets
De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en kunnen? En hoe beoordeel je dit op een goede manier? Lees de 5 tips om goed te toetsen van trainer Sergej Visser. Sergej Visser is adviseur en trainer bij Bureau ICE. […]
Zo maak je zinvol gebruik van ICT
Stel: de school heeft besloten om met een (nieuw) device te gaan werken. Aan jou de schone taak om daar iets zinvols mee te gaan doen. Na een ICT-cursus, vraag je je nog steeds af wat nu zinvol is om te gaan doen met dat nieuwe apparaat. Herkenbaar? Anna Steeneken beschrijft in dit artikel hoe […]
Een toekomst zonder diploma’s?
Er is inmiddels weer werk in overvloed. Kortom: het gaat goed met de arbeidsmarkt. In sommige sectoren worden leerlingen al voor ze goed en wel een diploma op zak hebben van school geplukt. Hoe belangrijk is een diploma eigenlijk in een tijd dat jongeren makkelijk aan werk kunnen komen? OVM zoekt het voor je uit. […]
Cijfers: wel of niet in de ban?
Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]
Aan de slag met learning analytics
Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden. Learning analytics is het analyseren van die data, met […]
Rondom rekenen: Het Beste Rekenidee van 2016
Goed rekenonderwijs staat hoog op agenda, kijk maar naar de aandacht voor de verplichte rekentoets. Om de motivatie voor goed rekenonderwijs hoog te houden, is een wedstrijd uitgeschreven: Het Beste Rekenidee van Nederland. In 2016 werd deze wedstrijd gewonnen door Jordy van Schijndel. In dit artikel vertelt hij daar alles over. Aanleiding voor Van Schijndels […]
Waar komt jouw feedback op het examen terecht?
Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel. Alle […]
Blended teaching: 9 educatieve tools
Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school […]
De 10 best gelezen artikelen van 2017
Met het einde van het jaar in zicht kunnen we er niet omheen: lijstjes! Of ja, een lijstje, want we houden het dit jaar bescheiden en zetten in één keer de tien best gelezen artikelen van het afgelopen jaar voor je op een rij. Welk artikel is jou bijgebleven? 1. Must read: interview Jelle Jolles […]
Het waarom van formatief toetsen met educatieve games
Met behulp van games is het mogelijk om formatief te toetsen, zonder daadwerkelijk een toets af te nemen. Als de games op de juiste manier zijn ontwikkeld én worden toegepast, kunnen ze heel wat informatie geven over de voortgang van een leerling. In dit artikel gaan we in op het waarom van formatief toetsen met […]
4 digitale vaardigheden voor leraren van nu
Technologie maakt steeds vaker onderdeel uit van de dagelijkse lespraktijk, waardoor het voor leraren steeds belangrijk wordt om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en onderhouden. Maar welke vaardigheden zijn dat precies? En welke tools zet je daarbij in? Onderwijs van Morgen zet vier belangrijke skills en tools voor je op een rij. 1 Aantrekkelijke presentaties maken […]
Favoriete educatieve apps: formatief toetsen
Als onderwijsredactie kunnen we er niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten als middel om formatief te toetsen. Welke app gebruikt u het liefst? Plickers Wilt u graag gebruik maken […]
Het laatste onderwijsnieuws
Inge: ‘Het speciaal onderwijs is voor mensen die van vrijheid en creativiteit houden’
Docent Inge van Weert vertelt hoe het speciaal onderwijs haar uitdaagt om buiten de lijntjes te kleuren en leerlingen op unieke manieren te laten groeien.
Efficiënter en eerlijker nakijken met AI
Waar docenten vroeger uren bezig waren met het handmatig nakijken van opdrachten, kan AI nu helpen om dit sneller en eerlijker te doen.
Voel jij je fijn bij je schermgebruik?
Media kunnen je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning, maar ze zijn ook een bron van onrust. Hoe ga je gezond om met je scherm?
Beleidsupdate: Bonus op Maat
Hebben schoolleiders bij jou op school al over de maatwerkbonus of beschikbaarheidstoelage gecommuniceerd?