De Docent

thema

Toetsen

Alles over toetsen

Nakijken zonder vooroordelen

Toetsen en nakijken, een terugkerend ritueel in de dagelijkse onderwijspraktijk. In dit artikel zoeken wij uit of jouw manier van nakijken, met name als je weet van welke leerling de toets is, wel zo eerlijk is.

Bekijk

7 tips om ontspannen te toetsen

Een toets kan een spannend moment zijn voor een leerling. Wij geven je 7 tips om ontspannen te toetsen.

Bekijk

Tips voor toetsen op afstand

Voorlopig gebeurt alles vooral nog op afstand: het onderwijs en dus ook de toetsen. Maar hoe doe je dat, toetsen op afstand? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Op niveau blijven: hoe dan? Docenten zijn creatieve mensen. Maar zelfs de meest inventieve collega’s kunnen in deze tijd wel een extra […]

Bekijk

3 tips om vooroordelen tegen te gaan

Iedereen heeft vooroordelen. Wat je in het verleden hebt geleerd, gezien en meegemaakt, beïnvloedt vandaag je beslissingen. Dat diepgewortelde, psychologische proces gaat onbewust en razendsnel. Veel vooroordelen zijn onschuldig en helpen om sneller keuzes te maken. Maar als je vooroordelen hebt over groepen mensen, dan bestaat het risico dat je ‘in hokjes gaat denken’. Onbedoeld […]

Bekijk

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. Sofie Faes is docent […]

Bekijk

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en kunnen? En hoe beoordeel je dit op een goede manier? Lees de 5 tips om goed te toetsen van trainer Sergej Visser. Sergej Visser is adviseur en trainer bij Bureau ICE. […]

Bekijk

Zo maak je zinvol gebruik van ICT

Stel: de school heeft besloten om met een (nieuw) device te gaan werken. Aan jou de schone taak om daar iets zinvols mee te gaan doen. Na een ICT-cursus, vraag je je nog steeds af wat nu zinvol is om te gaan doen met dat nieuwe apparaat. Herkenbaar? Anna Steeneken beschrijft in dit artikel hoe […]

Bekijk

Een toekomst zonder diploma’s?

Er is inmiddels weer werk in overvloed. Kortom: het gaat goed met de arbeidsmarkt. In sommige sectoren worden leerlingen al voor ze goed en wel een diploma op zak hebben van school geplukt. Hoe belangrijk is een diploma eigenlijk in een tijd dat jongeren makkelijk aan werk kunnen komen? OVM zoekt het voor je uit. […]

Bekijk

Cijfers: wel of niet in de ban?

Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]

Bekijk

Aan de slag met learning analytics

Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden. Learning analytics is het analyseren van die data, met […]

Bekijk

Rondom rekenen: Het Beste Rekenidee van 2016

Goed rekenonderwijs staat hoog op agenda, kijk maar naar de aandacht voor de verplichte rekentoets. Om de motivatie voor goed rekenonderwijs hoog te houden, is een wedstrijd uitgeschreven: Het Beste Rekenidee van Nederland. In 2016 werd deze wedstrijd gewonnen door Jordy van Schijndel. In dit artikel vertelt hij daar alles over. Aanleiding voor Van Schijndels […]

Bekijk

Waar komt jouw feedback op het examen terecht?

Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel. Alle […]

Bekijk

De rekentoets: zo zit het op het mbo

Er is veel te doen rondom de rekentoets op het mbo. In het huidige regeerakkoord is afgesproken dat de rekentoets wordt afgeschaft, maar dat kan pas als er een goed alternatief is voor het rekenexamen. Wat is momenteel de stand van zaken? De rekentoets is al sinds de invoering ervan – in 2013 – onderhevig […]

Bekijk

Blended teaching: 9 educatieve tools

Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school […]

Bekijk

De 10 best gelezen artikelen van 2017

Met het einde van het jaar in zicht kunnen we er niet omheen: lijstjes! Of ja, een lijstje, want we houden het dit jaar bescheiden en zetten in één keer de tien best gelezen artikelen van het afgelopen jaar voor je op een rij. Welk artikel is jou bijgebleven? 1. Must read: interview Jelle Jolles […]

Bekijk

Het laatste onderwijsnieuws

Portret van eerstejaars student Nena van Dalen

Even bellen met de pabo

Wat speelt er op de pabo? Dit keer vroegen we het aan eerstejaars student Nena van Dalen.

Bekijk
Een microfoon voor een Zweedse vlag

Column: Douze points naar ons mbo!

Ryan Smulders werkt als docent maatschappijleer in het mbo en is liefhebber van het songfestival. Hij ontdekte verschillende overeenkomsten.

Bekijk