Home » Waar komt jouw feedback op het examen terecht?

Waar komt jouw feedback op het examen terecht?

Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel.

Alle feedback op de examens – of die nu afkomstig is van docenten of van leerlingen – komt dus terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Deze organisatie legt een gedetailleerdere omschrijving van de examenstof voor een centraal examenvak vast in een syllabus, op basis waarvan cito de centrale examens maakt. De vaststellingscommissies van het CvTE – docenten die het centraal examen goedkeuren en vaststellen –  beoordelen vervolgens of de examens voldoen aan alle eisen.

Aanvulling op het correctievoorschrift

Ondanks de directe betrokkenheid van docenten komt het toch weleens voor dat er na het examen nog belangrijke aanvullingen of opmerkingen zijn. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een antwoord van een leerling dat gewoon goed is, maar niet is verwerkt in het antwoordmodel. Of een vraag die door het overgrote deel van de leerlingen of correctoren verkeerd wordt gelezen. Als een opmerking hout snijdt, wordt er een aanvulling op het correctievoorschrift naar alle scholen gestuurd.

Bekijk ter verduidelijking onderstaande video:

Normering

Het CvTE streeft ernaar niet later dan vier werkdagen na het examen een eventuele aanvulling te versturen. Het heeft ten slotte alleen zin als docenten nog aan het nakijken zijn. Komt een opmerking te laat binnen? Dan wordt er met bij de normering rekening gehouden met de betreffende examenvraag. Zo worden alle leerling op een zo eerlijke en gelijk mogelijke manier beoordeeld.

Wat vind jij van de manier waarop eventuele aanvullingen op het correctieschrift worden behandeld? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.