Juf & Meester

Thema

Leesmotivatie

Lezende kinderen

Kinderboekenweek 2023

Bij mij thuis

Bij mij thuis lezen we elke avond voor het slapengaan. Bij mij thuis kun je heel ver boven de stad uitkijken. Bij mij thuis vieren we het Suikerfeest. Bij mij thuis wonen twee mama’s. Bij mij thuis eten we elke vrijdag patat. Bij mij thuis zijn alle deuren breed genoeg voor de rolstoel van mijn broertje. Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis? Bij iedereen is het thuis anders. We kunnen zo veel van elkaar leren, lees mee!

Alles over Leesmotivatie

boekentip

Leestip: Walvissen in de wind

In Walvissen in de wind ontdek je dat de natuur al veel uitvinders, kunstenaars, onderzoekers en architecten geïnspireerd heeft.

Bekijk
Kinderen van ver

Leestip: Kinderen van ver

Als je met je groep in gesprek wil gaan over oorlog, komt dit boek, gebaseerd op waargebeurde verhalen, goed van pas.

Bekijk
Boek Wolvenweer

Leestip: Wolvenweer

Masja is verliefd op Iwan. Ze verzamelt al haar moed om hem verkering te vragen. Maar dan gebeurt er iets geks,

Bekijk
training leesplezier

Aan de slag met leesbevordering!

Lees meer over het belang van leesbevordering en leesplezier, inclusief twee tips waarmee je direct in de les aan de slag kunt!

Bekijk

Hoe uitdagend is jouw schoolbibliotheek?

Om op school zo veel en gevarieerd mogelijk te kunnen lezen, moet er een goede boekencollectie aanwezig zijn. Het is belangrijk dat deze collectie niet alleen uit genoeg boeken bestaat, maar ook uit genoeg variatie in aanbod. Zo kan iedere leerling de boeken vinden die bij hem of haar passen. Merel de Vink startte in […]

Bekijk

Hoe krijg je kinderen aan het lezen?

Kinderen die meer lezen ontwikkelen zich beter op het gebied van taal. Omdat taal aan de basis staat van alle kennisopname, is het belangrijk dat leesbevordering structureel is verankerd in het onderwijs. Maar hoe zorg je ervoor dat leesbevordering een vaste plek krijgt in de les? SUMMERSCHOOL-SESSIE: VERTEL EENS In het kader van de Malmberg […]

Bekijk

Ontvoerd! Een half verhaal om zelf aan te vullen

Leesbeleving gegarandeerd met dit detectiveverhaal vol gaten. Wie speelt de hoofdrol, wie gaat er mee op avontuur, waar speelt het verhaal zich af en wat gebeurt er allemaal? Dat verzinnen de kinderen zelf, alleen, in tweetallen, met de leerkracht of thuis, met een van de ouders. Het is een goede lees- of luisteroefening (ze moeten […]

Bekijk

Intrinsieke motivatie, technisch- en begrijpend lezen

Hoe kan het dat slechts een derde van de Nederlandse kinderen zich betrokken voelt bij de leesles en slechts een kwart van de kinderen lezen leuk vindt? In het artikel ‘Gemotiveerd werken aan leessucces’  gaan we hierop in en vertellen we je meer over de drie pijlers van motiverend en effectief leesonderwijs: Doelgerichte training technische […]

Bekijk
Karakter Logo

Goed technisch leesonderwijs, een praktijkvoorbeeld

Kinderen die goed leren lezen, ontwikkelen zich beter op school én daarbuiten. Lezen is dus een hele belangrijke vaardigheid en goed leesonderwijs is daarbij cruciaal. Maar hoe weet je of je leesonderwijs effectief is? Advertorial Er is veel onderzoek gedaan naar goed technisch leesonderwijs. Wat werkt en wat werkt niet? Wanneer is het leesonderwijs optimaal? […]

Bekijk

Leesbevordering in de klas, zo pak je het aan

Dat lezen belangrijk is, daar is iedereen het over eens. En kinderen aan het lezen krijgen en houden, daar is meer voor nodig dan een dagelijks vrij-leesmoment in de klas. In deze whitepaper lees je achtergrondinformatie over het belang van lezen en krijg je tips, handreikingen en praktische voorbeelden om leesbevordering een vaste plek te […]

Bekijk

Zo belangrijk is goed technisch leesonderwijs

Het is en was volop in het nieuws: het leesniveau van de Nederlandse jongeren daalt en ze behoren bovendien tot de minst gemotiveerde lezers wereldwijd. Om het tij te keren ontplooien scholen, overheid en leesbevorderingsinstanties talloze initiatieven, van een upgrade van de schoolbibliotheek en het stimuleren van thuislezen tot boekgesprekken en schrijvers in de klas. […]

Bekijk

Waarom theaterlezen motiveert en uitnodigt tot vloeiend lezen

Je leest of hoort het weleens: een kind dat snel en met weinig fouten leest, is een goede lezer. Dat is een hardnekkig misverstand, want goed lezen vraagt om meer dan dat. Als je een tekst goed wilt lezen, moet je die tekst juist niet alleen kunnen lezen, maar ook kunnen begrijpen en interpreteren. Lees […]

Bekijk

Een klas vol lettervreters

‘Het kan heerlijk wezen om een boek te lezen.’ Deze uitspraak van Willem Wilmink geldt helaas niet voor ieder kind. Sommige kinderen zeggen dat ze niet van lezen houden, andere kinderen krijgen het lezen moeilijk onder de knie en vinden het daarom niet leuk. Maar iedereen weet hoe belangrijk lezen is. Op school, maar ook […]

Bekijk

Creatief schrijven krijgt kinderen aan het lezen

Merk jij in jouw klas ook dat veel kinderen totaal geen zin hebben om te lezen? Heb je het gevoel dat je alles al hebt geprobeerd om ze enthousiast te maken, maar dat niets helpt? Probeer je klas dan eens creatief te laten schrijven. Daarover lees je meer in dit artikel. Als leraar weet je […]

Bekijk

Stavanger Verklaring: de toekomst van het lezen

Wat is de impact van digitalisering op manieren waarop wordt gelezen? Daarnaar hebben ruim 200 wetenschappers op het gebied van lezen en geletterdheid de afgelopen vier jaar onderzoek gedaan. Het resultaat? De Stavanger Verklaring: een document vol achtergrondinformatie en aanbevelingen op het gebied van blended learning en blended teaching. Papier en scherm hebben ieder hun […]

Bekijk

Leren en lezen: van papier of scherm?

Maakt het uit of iemand leert en leest van papier of van een beeldscherm? Over dat onderwerp schreef Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner voor Didactief een interessante blog. Het antwoord? Ja, dat maakt wel degelijk uit. In zijn blog zet Kirschner diverse onderzoeken op een rij, waaruit blijkt dat lezen van een scherm misschien wel efficiënter […]

Bekijk

Laatste onderwijsnieuws