Home » Leestip: Kinderen van ver

Leestip: Kinderen van ver

Kinderen van ver – Auteur: Martine Letterie

De oorlog in Oekraïne is actueel en mogelijk heb je al vragen van de kinderen gehad hierover . Of je hebt misschien zelfs Oekraïense kinderen op school. Als je met je groep in gesprek wil gaan over de oorlog, komt dit boek goed van pas, ook al gaat het over een andere oorlog.

Kinderen van ver is gebaseerd op waargebeurde verhalen. Samuel, Fatima, Azad en Tamar vertellen over de oorlog in hun land en hun vlucht. In de verhalen komen angst, gemis en verdriet aan bod, maar ook verbondenheid, hoop en dromen. Dit boek laat je zien wat vluchtelingenkinderen kunnen hebben meegemaakt.

Kinderen van ver

Tips om met dit boek te doen:

  1. Dit boek is geschikt om voor te lezen in de middenbouw, maar je kunt het ook gebruiken in groep 7 en 8 vanwege het onderwerp.
  2. Op basis van de verhalen kun je in de klas vragen bespreken als: Ken je redenen waarom mensen vluchten? Ken je (echtgebeurde) verhalen van mensen die gevlucht zijn, wat is je daarvan bijgebleven? Welke emoties horen bij mensen die vluchten? Het is lastig voor kinderen om zich in te leven in een situatie die zij nooit hebben meegemaakt (en hopelijk nooit meemaken), dus wees voorzichtig met inlevingsvragen zoals: Wat zou jij doen? Of: hoe zou jij je voelen als…
  3. Op YouTube vind je de boektrailer van Kinderen van ver. Gebruik deze trailer ter inspiratie om iets te vertellen over het boek in de klas. Daarnaast leer je de andere werken van Martine Letterie kennen die over de oorlog gaan.
  4. In het hoofdstuk ‘Rozen voor oma’ krijgt Fatima de opdracht om een wandkleed met haar familieverhaal te maken. Vraag aan de kinderen of zij verhalen over hun familie kennen of laat ze dit thuis vragen. Het hoeven geen lange verhalen te zijn. Geef kinderen in de middenbouw de opdracht om een familieverhaal te tekenen op een stuk stof met eventueel een korte uitleg eronder. In de bovenbouw laat je de kinderen een familieverhaal opschrijven met ondersteunende illustraties erbij. Bundel deze verhalen in een snelhechter, zodat de kinderen elkaars verhalen kunnen lezen. Zijn er kinderen die hun familieverhaal willen delen?
  5. In het laatste hoofdstuk ‘Teken je droom’ moeten de kinderen een tekening maken van de toekomst en hoe ze willen dat die eruitziet. Laat de kinderen in je klas nadenken over de vragen: Hoe zie jij jezelf in de toekomst? Wat zou je willen? Voer een klassengesprek en laat de kinderen daarna een tekening maken van hun toekomstbeeld.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.