De Docent

thema

Toetsen

Alles overtoetsen

Nakijken zonder vooroordelen

Toetsen en nakijken, een terugkerend ritueel in de dagelijkse onderwijspraktijk. In dit artikel zoeken wij uit of jouw manier van nakijken, met name als je weet van welke leerling de toets is, wel zo eerlijk is.

Bekijk

7 tips om ontspannen te toetsen

Een toets kan een spannend moment zijn voor een leerling. Wij geven je 7 tips om ontspannen te toetsen.

Bekijk

Volg je leerlingen en laat ze groeien

Veel scholen volgen hun leerlingen met een leerlingvolgsysteem (LVS). Maar met welk doel? Vaak wordt een LVS gebruikt als determinatietool of als verantwoordingsinstrument naar de inspectie of de schoolleiding. Dat is jammer, vindt Peter Hoogendijk van Bureau ICE. ‘Als school kun je een LVS ook als groei-instrument inzetten.’ ‘Precies’, bevestigt zijn collega Sergej Visser. ‘Wanneer […]

Bekijk

Tips voor toetsen op afstand

Voorlopig gebeurt alles vooral nog op afstand: het onderwijs en dus ook de toetsen. Maar hoe doe je dat, toetsen op afstand? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Op niveau blijven: hoe dan? Docenten zijn creatieve mensen. Maar zelfs de meest inventieve collega’s kunnen in deze tijd wel een extra […]

Bekijk

3 tips om vooroordelen tegen te gaan

Iedereen heeft vooroordelen. Wat je in het verleden hebt geleerd, gezien en meegemaakt, beïnvloedt vandaag je beslissingen. Dat diepgewortelde, psychologische proces gaat onbewust en razendsnel. Veel vooroordelen zijn onschuldig en helpen om sneller keuzes te maken. Maar als je vooroordelen hebt over groepen mensen, dan bestaat het risico dat je ‘in hokjes gaat denken’. Onbedoeld […]

Bekijk

Zo zet je een oefentoets formatief in

Je hoort veel over formatief toetsen. Dit wekt de indruk dat er zoiets bestaat als een ‘formatieve toets’. Maar geen enkele toets is qua eigenschappen formatief. Je kunt elke gewenste vraag of set vragen formatief inzetten. Het gaat erom wat je daarna met de informatie, die uit de toets komt, doet. Sofie Faes is docent […]

Bekijk

Toetsweek in aantocht? 5 vragen voor het maken van een goede toets

De coronaperiode heeft niet alleen veel impact op het onderwijs, maar ook op toetsing. Want hoe achterhaal je op afstand wat leerlingen weten en kunnen? En hoe beoordeel je dit op een goede manier? Lees de 5 tips om goed te toetsen van trainer Sergej Visser. Sergej Visser is adviseur en trainer bij Bureau ICE. […]

Bekijk

Wet Eindtoetsing po: wat gaat er veranderen?

De overgang van naar het voortgezet onderwijs is voor ieder kind een belangrijk moment. Sinds 2014 kennen we de Wet Eindtoetsing po, waarin de eindtoets verplicht en het schooladvies leidend is. Scholen mogen daarbij uit eindtoetsen van verschillende aanbieders kiezen. Inmiddels hebben vier cohorten leerlingen deze overgang onder de nieuwe regelgeving gemaakt. De Wet Eindtoetsing […]

Bekijk

PISA-score: dit is waarom Estland het zo goed doet

Op Europees niveau staat vijftienjarige leerlingen uit Estland op de eerste plek als het aankomt op lezen, natuurkunde en wiskunde. Wereldwijd gezien gaat het om respectievelijk de vijfde, de achtste en de vierde plek. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar het leesniveau van de leerlingen in het afgelopen jaar tot onder het gemiddelde daalde. In […]

Bekijk

Zo maak je zinvol gebruik van ICT

Stel: de school heeft besloten om met een (nieuw) device te gaan werken. Aan jou de schone taak om daar iets zinvols mee te gaan doen. Na een ICT-cursus, vraag je je nog steeds af wat nu zinvol is om te gaan doen met dat nieuwe apparaat. Herkenbaar? Anna Steeneken beschrijft in dit artikel hoe […]

Bekijk

Een toekomst zonder diploma’s?

Er is inmiddels weer werk in overvloed. Kortom: het gaat goed met de arbeidsmarkt. In sommige sectoren worden leerlingen al voor ze goed en wel een diploma op zak hebben van school geplukt. Hoe belangrijk is een diploma eigenlijk in een tijd dat jongeren makkelijk aan werk kunnen komen? OVM zoekt het voor je uit. […]

Bekijk

Cijfers: wel of niet in de ban?

Op steeds meer scholen gaan cijfers in de ban. In het beste geval zouden ze te weinig zeggen over het leerproces. In het slechtste geval zouden cijfers leerlingen zelfs demotiveren. Kortom; ze lijken niet meer van deze tijd. Wat zijn de nadelen ervan en hoe kunnen we zonder cijfers de voortgang van leerlingen in kaart […]

Bekijk

Aan de slag met learning analytics

Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden. Learning analytics is het analyseren van die data, met […]

Bekijk

3x zo reduceer je examenstress

Nog even en dan is het zo ver: de eindexamens van 2018. Niet gek dus, dat een flink deel van schoolgaand Nederland volop in de examenstress zit. En al is een beetje stress gezond, het moet niet de overhand krijgen. Deel deze drie tips met je leerlingen en ze zijn in een mum van tijd […]

Bekijk

Waar komt jouw feedback op het examen terecht?

Ten tijde van de examens komen er bij de Toets- en Examenlijn van het College voor Toetsen en Examens onwijs veel feedback binnen. Niet alleen van docenten en correctoren, maar via het LAKS ook van leerlingen. Wat doet de Toets- en Examenlijn precies met al deze informatie? Daarover lees je meer in dit artikel. Alle […]

Bekijk

De rekentoets: zo zit het op het mbo

Er is veel te doen rondom de rekentoets op het mbo. In het huidige regeerakkoord is afgesproken dat de rekentoets wordt afgeschaft, maar dat kan pas als er een goed alternatief is voor het rekenexamen. Wat is momenteel de stand van zaken? De rekentoets is al sinds de invoering ervan – in 2013 – onderhevig […]

Bekijk

Docentenblog: de zoektocht naar formatief toetsen

Sinds de start van het schooljaar is Mark Koren in de sectie biologie begonnen met formatief toetsen. Langzamerhand beginnen ze lol te krijgen in formatief toetsen. Wel blijkt dat ze verschillende methoden handig vinden. In zijn blog schrijft hij over het vervolg van de zoektocht naar formatief toetsen. Dit artikel is geschreven door VO docent […]

Bekijk

5x leerlingen ondersteunen bij de eindexamens

Over ruim een maand staan de schriftelijke centrale examens op het programma. Voor veel leerlingen is dit een spannende periode. Gelukkig kun je als docent heel wat doen om leerlingen te ondersteunen bij hun voorbereiding op de examens. OVM zet vijf concrete tips voor je op een rij. 1. Actieve examenvoorbereiding Ben je bewust van […]

Bekijk

Blended teaching: 9 educatieve tools

Tegenwoordig combineren vrijwel alle docenten online en offline lestechnieken in hun lessen: blended teaching. In dit artikel zetten we de beste online en offline tools op een rij om aan de slag te gaan met blended teaching. De keuze voor offline of online hangt af van vele factoren. De leerlingen, de voorzieningen op de school […]

Bekijk

Minder toetsen, meer feedback

Middelbare scholieren hobbelen van controlepunt naar controlepunt. Het wordt tijd voor meer feedback en minder cijfers. Dat zegt Anouk Gielen, voorzitter van het Landelijk Aktie Komité Scholieren (LAKS). Als een docent meer inzicht krijgt in hoe iemand leert, kan hij veel effectiever lesgeven. Dit artikel verscheen eerder in vakblad Toets! en is geschreven door Tirza […]

Bekijk

De 10 best gelezen artikelen van 2017

Met het einde van het jaar in zicht kunnen we er niet omheen: lijstjes! Of ja, een lijstje, want we houden het dit jaar bescheiden en zetten in één keer de tien best gelezen artikelen van het afgelopen jaar voor je op een rij. Welk artikel is jou bijgebleven? 1. Must read: interview Jelle Jolles […]

Bekijk

Docentblog: Toetsen in de tuin

Voor de 4e keer op rij hebben we de 4-vwo-toets over Ecologie en Evolutie in de Botanische Tuinen gehouden. Het heeft veel voeten in aarde, maar ieder jaar zijn we als biologiesectie erg blij verrast met de resultaten en vooral de ervaringen van de leerlingen. Dit jaar was een absolute topper! Dit artikel is geschreven door […]

Bekijk

Blog: goede prestatie zonder voldoening

Anke Swanenberg (29) staat voor de klas op het Stedelijk College Eindhoven. Daar geeft zij Nederlands aan bovenbouwklassen havo en vwo. Ook is ze mentor van 5-havo leerlingen. In haar maandelijkse blog op Toets.nl deelt ze haar visie en ervaringen rondom het onderwerp toetsing. Ze hoopt daarmee een herkenbaar beeld te schetsen van wat er in […]

Bekijk

Het laatste onderwijsnieuws