Aan de slag met learning analytics

1

Wie voor de klas staat, komt in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig onderwijs op maat te geven. Learning analytics helpen je om elke leerling een zo gepersonaliseerd mogelijk traject aan te bieden.

Learning analytics is het analyseren van die data, met als doel het leer- en onderwijsproces te verbeteren. Vraag je je weleens af of leerlingen echt al klaar zijn voor het volgende onderwerp? Of dat een leerling misschien extra ondersteuning nodig heeft? Om er antwoord op te kunnen geven heb je ervaring én een goede intuïtie nodig. Maar ook extra informatie, zoals cijfers en gegevens over de ontwikkeling van leerlingen. Learning analytics helpen om gerichte interventies te doen. Let wel: het is en blijft een hulpmiddel. Uiteindelijk regeert altijd het gezond verstand van de leraar.

Toepassingen van learning analytics

Learning analytics geven je inzicht in de leerontwikkeling en leerresultaten van je leerlingen, waardoor je als leraar sneller kunt bijsturen en ondersteuning kunt geven. Ook diverse grote onderwijsuitgeverijen maken gebruik van learning analytics. Zij gebruiken data om de kwaliteit van het lesmateriaal te analyseren. Zo is een opdracht die door iedereen fout is gemaakt misschien wel gewoon te moeilijk of zit er een fout in. Met behulp van statistieken worden zulke fouten opgespoord en hersteld.

Extra uitleg of verdiepende lesstof

De methode MAX werkt veel met learning analytics. In deze methode verwerken leerlingen de leerstof digitaal en oefenen ze op verschillende momenten tijdens het leerproces. De adaptieve Versterk jezelf-trainers zien waar een leerling moeite mee heeft of welke stof hij al goed beheerst – en reageren daar vervolgens automatisch op. Zo’n trainer kan dan bijvoorbeeld een oefening, extra uitleg of verdiepende lesstof aanbieden. In het OVM-artikel ‘Versterk jezelf’ lees je er meer over.

Potentie van learning analytics

Ook zou je in de toekomst in de gaten kunnen houden of het leergedrag van een leerling verandert. Als een leerling steeds wat minder secuur werkt, heb je dat als leraar wellicht niet meteen in de gaten. Maar zulke interactiedata zou je over een langere tijd nauwkeurig kunnen monitoren. Learning analytics brengt dan het veranderde gedrag in beeld, waardoor jij de leerling weer verder kunt helpen. Een ander voorbeeld: wellicht kun je straks zien wélke ontwikkeling een leerling precies doormaakt. Je zou dan kunnen inschatten hoe groot de kans is dat een leerling de opgedane vaardigheden succesvol gaat inzetten of aantonen bij een toets.

Zelf aan de slag?

Wil jouw school gebruikmaken van learning analytics? Ontwikkel dan eerst een gezamenlijke en goed onderbouwde visie. Neem daarin ook op hoe je omgaat met de privacy van leerlingen. Bijvoorbeeld door het ‘pseudonimiseren’ en anonimiseren van de data. Maak ook een ICT-beleidsplan en begin vervolgens klein. In dit OVM-artikel lees je hoe je een onderwijsvraag kunt beantwoorden met behulp van learning analytics.

Verder lezen?

Kennisnet publiceerde diverse documenten over learning analytics. Zo legt deze animatie  uit wat learning analytics zijn. Hier lees je hoe data-analyse kan helpen bij de ontwikkeling van leerlingen. En hier hoe je met learning analytics cyclisch kunt werken aan interveniëren.

Werk jij al met learning analytics? Hoe bevalt het? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER