Innovatieve onderwijs projecten: Versterk jezelf (1/4)

0

Computable reikt ieder jaar een Award uit aan hét ICT-project in het Onderwijs. Het project moet een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor het onderwijs. Het kan daarbij gaan om projecten die bijzonder geslaagd, innovatief of omvangrijk zijn geweest. De projecten van TU/E, VVN, FeedbackFruits, Saxion en Malmberg zijn genomineerd. Nieuwsgierig? De innovatieve projecten worden uitgelicht in deze korte serie.

Thomas Klein Middelink is productdeveloper bij Malmberg, vol enthousiasme vertelt hij over het project.

Meer tijd voor de leerling

Uit onderzoeken en gesprekken die Thomas en collega’s regelmatig voeren met docenten en schoolmanagers blijkt dat veel docenten meer tijd zouden willen besteden aan persoonlijke begeleiding van een leerling. Vaak is er geen tijd voor een persoonlijke aanpak en daardoor ontbreekt soms bij de docent het inzicht van de stofbeheersing van de individuele leerling. Kinderen krijgen lesstof vaak op één manier aangereikt. Of docenten differentiëren in groepen leerlingen maar ook dit kost veel tijd. Dat moet efficiënter kunnen dachten ze bij Malmberg.

Gemotiveerde leerlingen

Met deze uitgangspunten in het achterhoofd is er nog meer onderzoek gedaan en heeft Malmberg afgelopen jaar gewerkt aan adaptieve trainers (Versterk jezelf – onderdeel van MAX Online). De trainer kijkt naar de individuele leerling, ziet waar de leerling moeite mee heeft of welke stof hij al goed beheerst en reageert daar automatisch op. Zo kan er een oefening, een andere vorm van uitleg of verdiepende lesstof worden aangeboden. De leerling bepaalt zelf of hij direct met Versterk jezelf aan de slag gaat of op een later moment.

Voorbeeld: Een leerling heeft moeite met het onderwerp kredietkosten, dan kan het zijn dat hij ook moeite heeft met het berekenen van rente. Daarom krijgen leerlingen tijdens het werken aan een moeilijk onderwerp ook uitleg over verwante onderwerpen. Zo kan er direct worden bepaald of een leerling moeite heeft met het verwante onderwerp. Vindt hij het lastig, dan krijgt de leerling automatisch (andere vormen van) uitleg of oefeningen over het onderwerp. Deze keuzemomenten worden bepaald door slimme learning analytics. Hierbij wordt er o.a. rekening gehouden met het vraagtype, de tijd die besteed wordt aan een opdracht en de score.

Door de inzet van de adaptieve trainers ontstaat er automatisch een intuïtieve leerroute die aansluit bij de kennis en kunde van de leerling. Zo kan hij op een vlotte manier door de lesstof. En dat motiveert!

Docent aan het roer

De docent kan bijsturen wanneer en waar het nodig is. De dashboards per individuele leerling en voor de hele klas geven direct inzicht. Heeft de hele klas moeite met een bepaald onderwerp? Dan kan het onderwerp klassikaal nog eens behandeld worden. Met Versterk jezelf verwacht Malmberg dat docenten tijdwinst behalen doordat de leerling zelfstandig een stap verder komt. Hij wordt een stukje onafhankelijker en kan ook thuis verder met lastige lesstof. De leraar komt niet buitenspel te staan, het systeem adviseert leerlingen om naar de docent te gaan als hij het onderwerp lastig blijft vinden. Dit voorkomt dat een leerling eindeloos opdrachten aangeboden krijgt en gedemotiveerd raakt. Zo kan de docent zich richten op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Als docent hoef je natuurlijk niet te wachten tot dat een leerling om hulp vraagt. Met het dashboard is één oogopslag inzichtelijk welk onderwerp als moeilijk wordt ervaren. “Versterk jezelf van MAX Online draagt echt bij aan het verhogen van het kennisniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs.” aldus de jury.

Wil je meer weten over MAX? Kijk dan op de website of neem contact op per e-mail. De Award wordt op 31 oktober 2017 uitgereikt. Je kunt nog stemmen op jouw favoriete ICT project.

Bekijk ook de andere nominaties:

Meer lezen over gepersonaliseerd en adaptief leren?

Wat vind jij van dit onderwijsproject? Heb jij ervaring met adaptiviteit? Laat het weten via onderstaand reactie formulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here