Innovatieve onderwijs projecten: EDUBOT (4/4)

2

Computable reikt ieder jaar een Award uit aan hét ICT-project in het Onderwijs. Het project moet een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor het onderwijs. Het kan daarbij gaan om projecten die bijzonder geslaagd, innovatief of omvangrijk zijn geweest. De projecten van TU/E, VVN, FeedbackFruits, Saxion en Malmberg zijn genomineerd. Nieuwsgierig? De innovatieve projecten worden uitgelicht in deze korte serie.

In een interview vertelt Ewoud de Kok – CEO van FeedbackFruits – alles over het genomineerde project: EduBot.

Onderwijs Doetank

In de OnderwijsDoetank van FeedbackFruits worden onderwijsproblemen vanuit verschillende instellingen, voornamelijk universiteiten en hoge scholen gemeld. De organisatie selecteert hier de problemen die worden gedragen door een grote groep docenten. Samen met docenten en andere experts wordt er door middel van co-creatie gezocht naar innovatieve oplossingen voor deze probleemstellingen. Het doel van de organisatie is om een leerproces actiever/interactiever te maken.

Wat is Edubot?

Edubot is het project wat door Computable is genomineerd. Het richt zich op de verandering van het onderwijs; van traditioneel naar interactief onderwijs. Er is veel aanbod in digitale leermiddelen en door de digitalisering leert een student niet alleen in het klaslokaal bij de docent. Studeren kan altijd en overal. Edubot is een oplossing die de docent inzicht geeft in het leerproces van de leerling. In tegenstelling tot de meeste oplossingen is het niet gericht op de mate van de beheersing van de stof, maar kijkt Edubot naar gedrag. Voorbeeld: het geeft de docent een signaal wanneer er wordt opgemerkt dat er bij peer-to-peer feedback slechts oppervlakkige feedback wordt gegeven. Het systeem geeft geen advies, maar stelt de docent middels een notificatie op de hoogte van matige of juist boven gemiddelde prestaties. Het is aan docent om te bepalen of hij hier aandacht aan wil besteden of niet.

In de praktijk

Deze tool kan worden gekoppeld aan de bestaande Learning Management Systemen (LMS). Gebaseerd op learning analytics geeft Edubot inzicht in mogelijke interventies aan de docent. Door middel van kunstmatige intelligentie wordt het systeem steeds beter in het suggereren van de juiste interventies die leiden tot een significant hogere betrokkenheid bij de student. De docent kan nu veel persoonlijker en op het juiste moment kan interfereren in het studie process van een student. Dit resulteert dit in hogere betrokkenheid bij studenten. Middels de analyses kunnen docenten studenten gerichter helpen bij het leren.

Fanatieke studenten

Trots vertelt Ewoud over het grootste compliment dat het team heeft ontvangen. Een docent uit het pilot team durfde niet te geloven dat het gedrag van zijn studenten echt was veranderd. Ze zijn fanatieker en enthousiaster dan van te voren. De enige veranderde factor was het werken met Edubot. Het moest wel waar zijn!

Jury: Kenmerkend is dat de student centraal staat, terwijl het tegelijkertijd de docent ook in zijn/haar kracht laat. De achterliggende oplossing vult de huidige hypes kunstmatige intelligentie en personalisatie op een passende, innovatieve wijze in.

Uitdaging

Privacy speelt een grote rol in het project. De analyses worden gedaan op basis van data van studenten, hier wordt zorgvuldig mee omgegaan. Dat betekent ook dat sommige innovatieve functies zijn afgevallen omdat het niet aansloot bij de wet & regelgeving. FeedbackFruits vind het belangrijk om transparant te zijn in dataverwerking. Data wordt anoniem verwerkt en pas na toestemming van studenten.

De Award wordt op 31 oktober 2017 uitgereikt door de jury van Computable. Computable is een onafhankelijke informatiebron voor ICT-nieuws, -producten en -diensten in Nederland. Bekijk ook de andere nominaties:

Meer lezen over gepersonaliseerd en adaptief leren? Bekijk ook deze artikelen:

Wat vind jij van dit onderwijs project? Heb jij ervaring met dit feedback via artificial intelligence? Laat het weten via onderstaand reactie formulier.

2 REACTIES

  1. Mooi project.
    Anders denken voor ander onderwijs waarbij we eindelijk de computer voor ons laten werken mbv technologie
    Docent kan in zijn kracht observeren motiveren en coachen
    En zelf ook veel leren….
    Heb deze beweging ook voorgesteld bij hogeschool maar dan loop je te ver voor de troepen uit….. zucht

LAAT EEN REACTIE ACHTER