De Docent
thema
Mediawijsheid
Alles overmediawijsheid
De verwoestende impact van anonieme roddelkanalen op middelbare scholen
Via digitale media hebben roddels en geruchten een grote impact op jongeren.
Waarom leraren de originele influencers zijn
De échte influencers die ertoe doen, dat zijn toch echt leraren, blijkt uit onderzoek. Dit is waarom.
Social media maken gelukkig én verdrietig: hoe ga je hiermee om?
Hoe leer je je leerlingen op een fijne manier om te gaan met social media en de gevoelens die daarbij komen kijken? In dit artikel vind je tips en lesmethodes.
Test jezelf: heeft jouw klas een scherp oog voor nepnieuws?
Doe de korte quiz en ontdek wie nepnieuws van echt nieuws kan onderscheiden.
Dit wist je nog niet over jongeren en mediawijsheid
Mediawijsheid is hot, en daarom duiken onderzoekers maar al te graag in de wetenschap achter jongeren en digitale media. Wist jij deze opvallende feiten over mediawijsheid al?
Leestip: Alles over sociale media
Twee Belgische auteurs schreven een kleurrijk en vrolijk kinderboek over het grootse, maar netelige thema dat sociale media is.
Complottheorieën in de klas, hoe ga je ermee om?
Hoe ga je als leerkracht om met botsende wereldbeelden in de klas? 3 tips.
De leraar als online influencer
Steeds meer leraren laten zich online zien en inspireren anderen.
Van schermslaaf naar appmeester: digivrijheid volgens neuropsychiater
In zijn boek Ontketen het brein van je kind legt Theo Compernolle uit hoe je hen leert om meester te worden over hun technologieën.
Digitale geletterdheid: onmisbaar nu én in de toekomst
Michel van Ast praat je bij en geeft tips om dit op een leuke manier te integreren in je onderwijs.
Binding met je leerlingen: tijd voor TikTok
Het onlineplatform TikTok is vooral populair onder jongeren. Maar steeds meer docenten weten de app ook te vinden.
Zo ga je om met influencers
Leerlingen brengen veel tijd door op sociale media. Instagram en YouTube zijn twee van de populairste platforms onder jongeren. Dit zijn ook kanalen waarop influencers aanwezig zijn. Op welke manier beïnvloeden zij jongeren? En hoe kun je leerlingen helpen kritisch om te gaan met deze vorm van beïnvloeding? In 2019 hadden bijna alle jongeren (99,7%) …
In 3 stappen een mediawijze leraar
Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn scholen verplicht om les te geven over mediawijsheid. Best spannend, want hoe weet je als leraar hoe het ervoor staat met jouw eigen mediawijsheid? Nog lang niet alle leraren zijn digitaal vaardig genoeg. Er komen dan ook heel wat competenties bij kijken. Twijfel jij aan je digitale vaardigheden? Zo word je …
Week van de Mediawijsheid 2019: aan of uit?
Van 8 tot en met 15 november vindt in heel Nederland alweer de tiende Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema dit jaar is ‘Aan of uit?’, waarbij alles draait om ‘slim aanstaan’. Wat dat is, lees je in dit artikel. Ook is het tijdens deze periode weer tijd voor de landelijke wedstrijd van MediaMasters: …
Mediawijsheid onder de loep: heb jij het onder de duim?
De Week van de Mediawijsheid staat dit jaar in teken van het verbeteren van onze mediawijze vaardigheden. Het thema luidt: ‘Heb jij het onder de duim?’. Begin deze week werd een onderzoek gepubliceerd naar de mediawijsheid van Nederlandse jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Wat blijkt? Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren heeft hun …
Mediawijsheid onder de loep: heb jij het onder de duim? Read More »
De kracht van jouw duim: mediawijsheid in de klas
Heb jij het onder de duim? Die vraag staat dit jaar centraal tijdens de Week van de Mediawijsheid van 16 tot en met 23 november. Activiteiten in deze week dagen jong en oud uit om te reflecteren op hun mediagebruik én -vaardigheden. Wat doe jij met de klas tijdens de Week van de Mediawijsheid? Mediawijsheid …
De kracht van jouw duim: mediawijsheid in de klas Read More »
Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden
Digitale geletterdheid is belangrijk. Naar verwachting krijgt Nederland in 2021 een nieuw curriculum waar digitale geletterdheid een vast onderdeel van is. Maar hoe is digitale geletterdheid in andere landen geregeld, bijvoorbeeld in Zweden? Wat kan Nederland hiervan leren? Het originele artikel is geschreven door Remco Pijpers en verscheen eerder op Kennisnet.nl. Remco Pijpers is strategisch …
Digitale geletterdheid: dit kan Nederland leren van de Zweden Read More »
Leraar speelt unieke rol in het mediawijzer maken van kinderen
Hoe maak je kinderen bewust van de risico’s en kansen van sociale media? En hoe help je hen op weg in de digitale samenleving? Het belang van mediawijsheid is voor veel leraren duidelijk. Maar hoe ga je ermee aan de slag? Leraren van groep 7 en 8 bieden tips en vertellen over hun ervaring met …
Leraar speelt unieke rol in het mediawijzer maken van kinderen Read More »
AVG en foto’s: Waar staan we nu?
De AVG-wetgeving kan niemand zijn ontgaan; de mailtjes over privacy en toestemming vlogen je vast en zeker om de oren. Er gelden strenge regels voor het online plaatsen van foto’s van leerlingen, maar hoe mag je foto’s van leerlingen wél online plaatsen? Voor het waarborgen van de privacy van leerlingen gelden strenge regels. En dat …
Kennisnet: Handboek Digitale Geletterdheid
Digitale geletterdheid: een begrip dat vaak in één adem wordt genoemd met de toekomst van het onderwijs. Maar weet je wat digitale geletterdheid daadwerkelijk inhoud? En hoe je eraan kunt werken? Daarover lees je alles in het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet. Kennisnet: ‘Digitaal geletterd ben je als je de vier basisvaardigheden beheerst: ict-basisvaardigheden, computational …
Maak een begin met gamification
Leerkrachten die tijdens hun lessen variatie in activerende werkvormen aan willen bieden of aan de slag willen met gamification, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Gamification kan echter ook snel en simpel, met of zonder ICT. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van mei 2018 en is geschreven door Sem van Geffen. Praxisbulletin …
10 tips voor omgaan met nieuwsmedia
Het komt weleens voor dat incidenten op of rond de school worden gedeeld via sociale media. In sommige gevallen pikken traditionele media het incident op en groeit het uit tot een mediaschandaal. Hoe moet je daar als school op reageren? En welke maatregelen zijn passend? De nieuwe Kennisnet-publicatie Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen …
21st century skills voor docenten
Er is de afgelopen 25 jaar nogal wat veranderd in het onderwijs. Niet voor niks zijn 21st century skills belangrijk dan ooit, al gaat het dan vaak over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Maar welke skills heb je als docent nodig om je in de 21e eeuw …
Sociaal in de klas én online
Een gemene opmerking of een nare grap: erg sociaal is het niet. En kreeg je vroeger als docent mee wat leerlingen doen, tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Een groot deel van het sociale leven van de leerling speelt zich namelijk af online. De vraag is dus: Hoe maak je leerlingen sociaal vaardig op internet? …
Mediagebruik in de klas: krachten gebundeld
Kritisch mediagebruik is een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid. Door in de les gebruik te maken van betrouwbare nieuwsmedia, sla je een brug tussen de klas en de wereld buiten school. Leerlingen werken met onderwerpen en opdrachten die relevant en écht zijn. Daardoor wordt de les betekenisvol en raken leerlingen gemotiveerder. Dilemma – de maatschappijleermethode bovenbouw havo/vwo …
Omgaan met sociale media: tips en handreikingen
Mede door de smartphone en sociale media hebben leraren ook buiten de lesuren om steeds vaker contact met hun leerlingen. En hoewel het een uitkomst is dat je de avond voor een proefwerk nog een online vragenuurtje kunt organiseren, weten veel leraren niet hoe om te gaan met sociale media. Want wat kan wel en …
Sociale media en ckv: een gouden combinatie
Bij het woord museum beginnen ze al te gapen. Begin over het impressionisme of de renaissance en je bent ze helemaal kwijt. Als ckv-docent is het niet altijd even makkelijk om leerlingen te interesseren voor kunst. Door technologie, media en kunst met elkaar te verbinden maak je de ckv-les 2.0 en is het binnen de …
Lesstarter biologie: de plofkip
Veel docenten vinden het fijn om de les te starten met grappige of actuele weetjes. Rik Smale van Bioweetjes.nl geeft tips om je biologieles op een leuke manier te starten zodat je meteen de aandacht van de leerlingen hebt. Met zijn Bio Weetjes kun je de les openen met een grappig, interessant of verwonderend nieuwtje …
Professor Doppler and the Big Bang Cosmology
Als je net werkzaam bent in het onderwijs en je gaat oriënteren op internet, dan vliegen de websites die innovatief onderwijs prediken je om de oren: het kan niet vernieuwend genoeg zijn. Het meest interessant zijn natuurlijk de scholen die ook echt experimenteren met nieuwe ideeën. Video Zo zijn er – zeker in het buitenland …
Het laatste onderwijsnieuws
Boek voor Nederlands: Latino King
Castel heeft geen zin in school. Hij laat zich verleiden drugs te smokkelen vanuit de Dominicaanse Republiek, en dat loopt helemaal verkeerd af.
Ondersteun jij je lessen met uitlegvideo’s?
Hoe zet je uitlegvideo’s in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs optimaal in? Bekijk de tips!
Leerkracht van de maand december 2023: Eveline Busch
Juf Eveline werkte jaren als (adjunct)directeur en als adviseur bij een onderwijsadviesbureau. Sinds afgelopen zomer staat ze weer voor de klas.
Docent van de maand december 2023: Arnold Seppenwoolde
Arnold Seppenwoolde bereikte afgelopen schooljaar de top 3 in de verkiezing Docent Duits van het jaar. Maar hoe motiveert Arnold zijn eigen leerlingen?