Juf & Meester
thema
Mediawijsheid
Alles over mediawijsheid
Media-mores: leuk of niet leuk?
Kinderen appen, tiktokken en vloggen er tegenwoordig op los. Maar ze weten niet altijd waarop ze moeten letten.
Waarom leraren de originele influencers zijn
De échte influencers die ertoe doen, dat zijn toch echt leraren, blijkt uit onderzoek. Dit is waarom.
Social media maken gelukkig én verdrietig: hoe ga je hiermee om?
Hoe leer je je leerlingen op een fijne manier om te gaan met social media en de gevoelens die daarbij komen kijken? In dit artikel vind je tips en lesmethodes.
Dit wist je nog niet over jongeren en mediawijsheid
Mediawijsheid is hot, en daarom duiken onderzoekers maar al te graag in de wetenschap achter jongeren en digitale media. Wist jij deze opvallende feiten over mediawijsheid al?
Leestip: Alles over sociale media
Twee Belgische auteurs schreven een kleurrijk en vrolijk kinderboek over het grootse, maar netelige thema dat sociale media is.
De leraar als online influencer
Steeds meer leraren laten zich online zien en inspireren anderen.
Van schermslaaf naar appmeester: digivrijheid volgens neuropsychiater
In zijn boek Ontketen het brein van je kind legt Theo Compernolle uit hoe je hen leert om meester te worden over hun technologieën.
Overvolle tienerhoofden
Een tienerhoofd zit overvol. Reden genoeg om de vraag te stellen: moet je hier als school op inspelen? En hoe doen andere scholen dat?
Meer aandacht nodig voor mediaopvoeding van kleuters
Met deze tips maak je ouders en kleuters mediawijzer.
De Squid Game hype in de klas: hoe ga je ermee om?
Squid Game wakkert de discussie over de invloed van mediageweld op kinderen weer aan.
Binding met je leerlingen: tijd voor TikTok
Het onlineplatform TikTok is vooral populair onder jongeren. Maar steeds meer docenten weten de app ook te vinden.
Zo ga je om met influencers
Leerlingen brengen veel tijd door op sociale media. Instagram en YouTube zijn twee van de populairste platforms onder jongeren. Dit zijn ook kanalen waarop influencers aanwezig zijn. Op welke manier beïnvloeden zij jongeren? En hoe kun je leerlingen helpen kritisch om te gaan met deze vorm van beïnvloeding? In 2019 hadden bijna alle jongeren (99,7%) […]
In 3 stappen een mediawijze leraar
Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn scholen verplicht om les te geven over mediawijsheid. Best spannend, want hoe weet je als leraar hoe het ervoor staat met jouw eigen mediawijsheid? Nog lang niet alle leraren zijn digitaal vaardig genoeg. Er komen dan ook heel wat competenties bij kijken. Twijfel jij aan je digitale vaardigheden? Zo word je […]
Wat is het belang van mediawijsheid voor jouw klas?
Een nieuw decennium is aangebroken. Terugblikkend op wat er allemaal veranderd is in de wereld in de afgelopen tien jaar – denk aan de opmars van smartphones, sociale media en online games – kan het niet anders dat media ook komend decennium een omvangrijke rol spelen. Mediawijsheid wordt dan ook steeds belangrijker op school. In […]
Week van de Mediawijsheid 2019: aan of uit?
Van 8 tot en met 15 november vindt in heel Nederland alweer de tiende Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema dit jaar is ‘Aan of uit?’, waarbij alles draait om ‘slim aanstaan’. Wat dat is, lees je in dit artikel. Ook is het tijdens deze periode weer tijd voor de landelijke wedstrijd van MediaMasters: […]
Mediawijsheid onder de loep: heb jij het onder de duim?
De Week van de Mediawijsheid staat dit jaar in teken van het verbeteren van onze mediawijze vaardigheden. Het thema luidt: ‘Heb jij het onder de duim?’. Begin deze week werd een onderzoek gepubliceerd naar de mediawijsheid van Nederlandse jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Wat blijkt? Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren heeft hun […]
Uit de oude doos: versnellingsvragen.nl
Met innovatie en goed gebruik van ICT kun je de kwaliteit van het primair onderwijs verbeteren. Maar hoe pas je dit toe op school en wat heb je hiervoor nodig? De PO-raad en Kennisnet hebben al vanaf 2015 een programma lopen om besturen en scholen hierin te ondersteunen: Versnellingsvragen.nl. Op Versnellingsvragen vind je onwijs veel […]
De kracht van jouw duim: mediawijsheid in de klas
Heb jij het onder de duim? Die vraag staat dit jaar centraal tijdens de Week van de Mediawijsheid van 16 tot en met 23 november. Activiteiten in deze week dagen jong en oud uit om te reflecteren op hun mediagebruik én -vaardigheden. Wat doe jij met de klas tijdens de Week van de Mediawijsheid? Mediawijsheid […]
Leraar speelt unieke rol in het mediawijzer maken van kinderen
Hoe maak je kinderen bewust van de risico’s en kansen van sociale media? En hoe help je hen op weg in de digitale samenleving? Het belang van mediawijsheid is voor veel leraren duidelijk. Maar hoe ga je ermee aan de slag? Leraren van groep 7 en 8 bieden tips en vertellen over hun ervaring met […]
AVG en foto’s: Waar staan we nu?
De AVG-wetgeving kan niemand zijn ontgaan; de mailtjes over privacy en toestemming vlogen je vast en zeker om de oren. Er gelden strenge regels voor het online plaatsen van foto’s van leerlingen, maar hoe mag je foto’s van leerlingen wél online plaatsen? Voor het waarborgen van de privacy van leerlingen gelden strenge regels. En dat […]
Kennisnet: Handboek Digitale Geletterdheid
Digitale geletterdheid: een begrip dat vaak in één adem wordt genoemd met de toekomst van het onderwijs. Maar weet je wat digitale geletterdheid daadwerkelijk inhoud? En hoe je eraan kunt werken? Daarover lees je alles in het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet. Kennisnet: ‘Digitaal geletterd ben je als je de vier basisvaardigheden beheerst: ict-basisvaardigheden, computational […]
Maak een begin met gamification
Leerkrachten die tijdens hun lessen variatie in activerende werkvormen aan willen bieden of aan de slag willen met gamification, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Gamification kan echter ook snel en simpel, met of zonder ICT. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van mei 2018 en is geschreven door Sem van Geffen. Praxisbulletin […]
10 tips voor omgaan met nieuwsmedia
Het komt weleens voor dat incidenten op of rond de school worden gedeeld via sociale media. In sommige gevallen pikken traditionele media het incident op en groeit het uit tot een mediaschandaal. Hoe moet je daar als school op reageren? En welke maatregelen zijn passend? De nieuwe Kennisnet-publicatie Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen […]
21st century skills voor docenten
Er is de afgelopen 25 jaar nogal wat veranderd in het onderwijs. Niet voor niks zijn 21st century skills belangrijk dan ooit, al gaat het dan vaak over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Maar welke skills heb je als docent nodig om je in de 21e eeuw […]
Sociaal in de klas én online
Een gemene opmerking of een nare grap: erg sociaal is het niet. En kreeg je vroeger als docent mee wat leerlingen doen, tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Een groot deel van het sociale leven van de leerling speelt zich namelijk af online. De vraag is dus: Hoe maak je leerlingen sociaal vaardig op internet? […]
Meer reclame in de klas?
Kinderen op de basisschool kunnen vaak nog geen weerstand bieden aan de invloed van reclame. Reclamewijsheidlessen zijn daarom belangrijk en noodzakelijk om kinderen beter te beschermen tegen allerlei commerciële boodschappen die bedoeld zijn om hen te beïnvloeden. In dit artikel van Anouk Abbel, student aan de Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO), lees je er alles […]
Nieuwe leerlijn: digitale geletterdheid
Voor de meeste kinderen is internet de voornaamste bron van informatie, onder meer bij het maken van werkstukken en andere schoolse taken. Digitale geletterdheid is dan ook een belangrijke 21e-eeuwse competentie. Sinds kort is de op deze competentie toegespitste leerlijn beschikbaar! Kinderen met goed ontwikkelde informatievaardigheden weten op het internet het kaf van het koren […]
Omgaan met sociale media: tips en handreikingen
Mede door de smartphone en sociale media hebben leraren ook buiten de lesuren om steeds vaker contact met hun leerlingen. En hoewel het een uitkomst is dat je de avond voor een proefwerk nog een online vragenuurtje kunt organiseren, weten veel leraren niet hoe om te gaan met sociale media. Want wat kan wel en […]
Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden
Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin ‘digitale geletterdheid’ ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. In het nieuwe […]
De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant voor u als docent. Daarom zetten we voor u in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar […]
Festival of Solutions
Nog geen half jaar geleden kondigde Claire Boonstra op TEDxAmsterdamED aan dat ze de stap naar het onderwijs ging maken. Ze begon Operation Education: een organisatie die vooruitstrevende initiatieven op het gebied van onderwijs wil samenbrengen en zichtbaar wil maken voor iedereen. In navolging daarvan organiseert Œ op woensdag 24 april in Driebergen het Festival […]
Professor Doppler and the Big Bang Cosmology
Als je net werkzaam bent in het onderwijs en je gaat oriënteren op internet, dan vliegen de websites die innovatief onderwijs prediken je om de oren: het kan niet vernieuwend genoeg zijn. Het meest interessant zijn natuurlijk de scholen die ook echt experimenteren met nieuwe ideeën. Video Zo zijn er – zeker in het buitenland […]
Handboek Mediawijsheid
Jongeren blijken nog vaak na te laten om informatie op internet kritisch te beoordelen. Ze zijn zich er onvoldoende van bewust, dat gegevens op het web niet altijd even betrouwbaar zijn en nemen informatie snel voor waar aan. Dit gegeven roept om aandacht voor de mediawijsheid van kinderen. Verantwoordelijkheid bij docenten De verantwoordelijkheid voor het […]
Haal jij alles uit je methode?
Heb je meer materialen nodig bij je methode van Malmberg? Ga dan naar Juf & Meester Extra. Daar vind je handige materialen zoals jaarplanningen, groepsplannen, tips van andere leerkrachten en andere handige documenten bij je methode.
Laatste onderwijsnieuws
Onderwijsnieuws: Paarse Vrijdag en technologieonderwijs
Het onderwijsnieuws van deze week: Het lespakket voor Paarse Vrijdag en Stevige impuls van € 129 miljoen voor technologieonderwijs.
Zorgstudenten vaardig maken in timemanagement: zo doe je dat
Hoe leer je studenten het belang van de klok en het zorgvuldig en efficiënt omgaan met hun tijd?
Op uitwisseling: verschillen tussen het Nederlandse en Amerikaanse onderwijs
Docent Ryan nam deel aan een uitwisselingsproject: ‘Er werken daar docenten in het ziekenhuis, om studenten op te leiden!’
Het kerstavontuur van Ebenezer Scrooge
Theatermaker en meesterverteller Diederik van Vleuten brengt dit klassieke verhaal in een nieuw jasje. Met illustraties van de crème de la crème uit illustratorenland.