Po, vo of mbo Basisonderwijs Wat is het belang van mediawijsheid voor jouw klas?

Wat is het belang van mediawijsheid voor jouw klas?
W

Een nieuw decennium is aangebroken. Terugblikkend op wat er allemaal veranderd is in de wereld in de afgelopen tien jaar – denk aan de opmars van smartphones, sociale media en online games – kan het niet anders dat media ook komend decennium een omvangrijke rol spelen. Mediawijsheid wordt dan ook steeds belangrijker op school. In dit artikel lees je meer over het belang van mediawijsheid in de klas.

Dit artikel is geschreven door Merel Gilsing, werkzaam als eindredacteur bij MediaMasters.

Er zijn verschillende organisaties die mooie initiatieven ontwikkelen voor leraren en leerlingen, waarin ze met aan de slag kunnen gaan digitale geletterdheid. Zo werk ik zelf mee aan de serious game MediaMasters van Netwerk Mediawijsheid. In deze game worden mediawijze thema’s op een interactieve manier behandeld –met een spannende verhaallijn en leuke, prikkelende vragen. Maar wat leren leerlingen hier precies van? En steek je er als leraar zelf ook wat van op?

Met MediaMasters bouwen leerlingen uit groep 7 en 8 basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ze dit doen, is gebaseerd op het Mediawijsheid Competentiemodel: een matrix met competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te nemen aan de mediasamenleving. De leerdoelen van MediaMasters zijn:

     ● Analyse: Kritischer leren kijken naar media en beter snappen hoe deze werken
     ● Bewustwording: Het effect van media ervaren en beter begrijpen
     ● Gedrag: Meer inzicht krijgen in eigen mediagedrag
     ● Dialoog: Praten over media: thuis en in de klas
     ● Creatie: Ervaren hoe je zelf media kunt inzetten, maken en delen

Annemiek Osthoff, leerkracht op de meest mediawijze basisschool van het jaar, onderstreept hoe belangrijk MediaMasters is voor haar klas: ‘MediaMasters zit vol actuele mediathema’s die belangrijk zijn voor een generatie die opgroeit in de digitale tijd. Het is belangrijk dat leerlingen nadenken over hun eigen mediagedrag en dat ze dingen niet klakkeloos overnemen.’

Extra verdieping op mediawijze thema’s

MediaMasters biedt leraren de mogelijkheid om na te gaan op welke mediawijze onderwerpen hun leerlingen goed scoren en op welke minder. Dit doe je met behulp van een Mediarapport. Hierin staan de resultaten van de klas op basis van de antwoorden op de vragen in de game.* Wil je de kennis op een bepaald vlak verbeteren of is er extra aandacht nodig voor een bepaald thema? Speel dan de Extra Missie die bij dat thema hoort. In de Week van de Mediawijsheid 2019 bleek bijvoorbeeld dat klassen in Nederland gemiddeld goed scoren op het onderwerp online pesten (score 9,1), maar laag op het onderwerp gamen (5,1). In de Extra Missie over gamen ontdekken leerlingen hoe professionele gamers hun geld verdienen. En dat gamen, naast heel leuk, ook heel verslavend kan zijn.

Ook voor speciaal onderwijs

MediaMasters wordt niet alleen gespeeld in het reguliere onderwijs, ook speciaal (basis)onderwijs kan meedoen. ‘Leerlingen hebben met MediaMasters veel nieuwe kennis opgedaan en belangrijke vaardigheden getraind. Ik verbaas mij er soms over hoe weinig materiaal voorhanden is op het gebied van mediawijsheid. MediaMasters bevat daarentegen juist veel belangrijke onderwerpen en draagt op een interactieve manier bij aan de kennis die leerlingen echt nodig hebben’, zo stelt Jordi Oude Voshaar, leraar van de winnende klas uit de speciaal basisonderwijs competitie.

Word ook een mediawijze leraar

Niet alleen leerlingen steken wat op van MediaMasters, ook voor leraren is mediawijzer worden van belang. Met het oog op de groeiende rol die mediawijsheid op school speelt, kun je zelf ook aan de slag om een mediawijze(re) leraar te worden. Dit doe je niet alleen middels MediaMasters, maar bijvoorbeeld ook door aan de slag te gaan met het dossier op Mediawijsheid.nl: Mediawijze leraren. Hierin staan vijf stappen waarmee je als leraar aan de slag kunt met mediawijsheid: voor jezelf én voor je klas. Daarnaast bevat het dossier een overzicht van beschikbaar (les)materiaal op het gebied van mediawijsheid. Kijk voor meer informatie over MediaMasters op www.mediamasters.nl.

*Het mediarapport is bedoeld om op een leuke manier inzicht te geven in de spelresultaten van je klas en is vrij van enig waardeoordeel. Netwerk Mediawijsheid doet haar best de spelresultaten correct weer te geven, maar is niet verantwoordelijk voor eventuele foutieve verwerking van de speldata.

Heb jij met jouw leerlingen al weleens meegedaan met MediaMasters? Hoe beviel dat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Hoe begeleid je perfectionistische leerlingen?

In iedere klas zit er wel één: een leerling die ieder tussenuur ijverig huiswerk zit te maken, iedere overhoring minimaal een acht haalt en...