Home » Mediawijsheid onder de loep: heb jij het onder de duim?

Mediawijsheid onder de loep: heb jij het onder de duim?

De Week van de Mediawijsheid staat dit jaar in teken van het verbeteren van onze mediawijze vaardigheden. Het thema luidt: ‘Heb jij het onder de duim?’. Begin deze week werd een onderzoek gepubliceerd naar de mediawijsheid van Nederlandse jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Wat blijkt? Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren heeft hun mediagebruik onvoldoende onder de duim.

Steeds meer zaken kunnen online worden gevonden en geregeld. Of het nu gaat om het boeken van je vakantie, het vinden van een baan of het regelen van je privacy-instellingen. Dat betekent dus ook dat een toenemende mate van mediawijsheid vereist is om je staande te kunnen houden in de digitale samenleving.

Onvoldoende onder de duim

Uit het recent gepubliceerde onderzoek blijkt echter dat driekwart van de jongeren het niet herkent wanneer een bericht op Instagram is gesponsord of een foto overduidelijk is gemanipuleerd. Ook weet 60 procent van de jongeren niet dat vloggers op YouTube worden betaald uit de reclame-inkomsten van het videoplatform.

De resultaten van dit onderzoek geven de urgentie van mediawijsheid weer, stelt programmadirecteur Mary Berkhout van Mediawijzer.net: ‘Bijna de helft van de jongeren heeft hun mediagebruik onvoldoende onder de duim. Ze snappen niet goed welke commerciële en politieke belangen het medialandschap vormgeven. Ook benutten ze de digitale mogelijkheden onvoldoende en kunnen ze vooral eenvoudige mediataken uitvoeren.’

Een mediawijze generatie

Vandaag de dag groeien jongeren in een compleet andere samenleving op dan hun (groot)ouders. Met het oog op de toekomst is het van belang dat de opgroeiende generatie mediawijze skills ontwikkelt en blijft verbeteren. Er ligt dan ook een belangrijke rol voor scholen en docenten om hiermee aan de slag te gaan.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden er in heel Nederland leuke en leerzame activiteiten georganiseerd. Onder meer op het gebied van media, mediawijsheid en mediaopvoeding waar scholen aan kunnen deelnemen. Je kunt aan verschillende initiatieven meedoen om met je klas of zelf aan de slag te gaan met mediawijsheid.

Tips voor de mediawijze leraar

Voor het onderwijs is een belangrijke rol weggelegd in het mediawijzer maken van kinderen en jongeren. Dat vraagt van leraren dat zij zelf ook mediawijs zijn. Heb jij het zelf onder de duim? Neem deze week je mediawijze vaardigheden onder de loep en ga ermee aan de slag. In het dossier Mediawijze Leraren ontdek je wat een mediawijze leraar in huis heeft. Of neem een kijkje op de speciale onderwijspagina met tips en lesmateriaal om in jouw klas aan de slag te gaan met mediawijsheid.

Test jezelf: Heb jij het onder de duim?

Wat weet jij over mediawijsheid? Ken jij de ins en outs van sociale media, veilig internetten en je smartphone? Ontdek het met de quiz ‘Heb jij het onder de duim?’. Na afloop krijg je concrete tips om zelf aan de slag te gaan. Of speel live mee met de Mediawijsheidtest op dinsdag 20 november om 20:25 uur bij BNNVARA op NPO 3. Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa testen de kijkers, het publiek en zeven bekende Nederlanders op hun kennis van de online wereld. Je kunt meespelen via de NPO 3-app.

Speel MediaMasters met jouw klas

Ook na de Week van de Mediawijsheid kun je met mediawijsheid aan de slag in de klas, door de extra missies van MediaMasters te spelen. MediaMasters is een spannende serious game voor groep 7 en 8 over de kansen en gevaren van (digitale) media. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy en nepnieuws? Kijk voor meer informatie op mediamasters.nl.

Meer weten over de mediawijsheid van jongeren? Lees meer over het onderzoek ‘Mediawijsheid van jongeren in beeld‘ uitgevoerd door Kantar Public, in opdracht van Mediawijzer.net.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.