Leraar speelt unieke rol in het mediawijzer maken van kinderen

0

Hoe maak je kinderen bewust van de risico’s en kansen van sociale media? En hoe help je hen op weg in de digitale samenleving? Het belang van mediawijsheid is voor veel leraren duidelijk. Maar hoe ga je ermee aan de slag? Leraren van groep 7 en 8 bieden tips en vertellen over hun ervaring met de serious game MediaMasters.

Jij bent hun rolmodel

“Besef dat je de unieke kans hebt om kinderen te leren hoe we de digitale wereld een stuk beschaafder kunnen maken.” Natasja Smit, leraar groep 7/8 aan de Vredeveldschool Assen, ziet een belangrijke rol voor de leraar weggelegd in het mediawijzer maken van kinderen. Daarin is zij niet de enige: 84 procent van de leraren in het basisonderwijs onderschrijft het belang van mediawijsheid in de les. Om risico’s zoals online pesten te voorkomen en zodat leerlingen volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. Maar om hier serieus mee aan de slag te gaan, blijkt vaak nog lastig.

Laagdrempelig aan de slag met mediawijsheid

“Bespreek het nieuws over sociale media of populaire filmpjes in de klas. Heb er plezier mee of verwonder je erover. Of: keur het af! Ook dat is vormend voor de leerlingen”, Zo adviseert Natasja. Ook zij doet jaarlijks mee aan MediaMasters: een crossmediale game over mediawijsheid, speciaal voor groep 7 en 8. Hiermee maken leerlingen – én ouders en leraren – kennis met thema’s als online pesten, sociale media en nepnieuws. Tijdens de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) spelen klassen in het hele land mee om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ te veroveren. De rest van het schooljaar biedt de game extra MediaMissies over specifieke thema’s waar leraren naar eigen behoefte mee aan de slag kunnen.

MediaMasters in de klas

“MediaMasters was in mijn klas een groot succes!” vertelt Natasja. “Het verhaal- en spelelement zorgen ervoor dat de leerlingen als het ware in het verhaal gezogen worden. Daardoor steken ze er veel van op. Doordat wij thematisch werken kunnen we de onderwerpen uit het spel integreren in taalopdrachten, wereldoriëntatie-opdrachten of creatieve opdrachten.” Als leraar kun je naar eigen invulling bijdragen aan de game: “Als we vragen moeten beantwoorden, dan laat ik leerlingen stemmen voor hun antwoord en nemen we de tijd om klassikaal te overleggen. Als er iets opgezocht moet worden, geef ik gelijk tips over slim zoeken via bijvoorbeeld Google.”

Een andere blik op de online wereld

Ook bij Kentalis Talent, een school voor dove of slechthorende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, wordt fanatiek meegedaan aan MediaMasters. “MediaMasters biedt de leraar een laagdrempelige manier om intensief, interactief en inspirerend aan de slag te gaan met mediawijsheid”, zo vertellen leraren Marc Verschuur en Niki van de Haterd. “Kinderen zijn erg enthousiast. Ze geven zelf aan de online wereld vaak moeilijk te vinden. Als we ze na het spelen van MediaMasters bevragen over wat ze hebben meegekregen, merk je meteen dat hun blik op de online wereld echt is veranderd. Samen met ouders en kinderen steken we tijdens het spelen veel op door erover te praten.” Marc en Niki raden aan om met regelmaat ouders uit te nodigen op school voor thema-avonden over mediawijsheid. “Mediawijsheid moet leven.” 

Ook meedoen aan MediaMasters?

Meld jouw groep 7 en/of 8 aan voor het komende schooljaar via MediaMasters.nl. MediaMasters kan vanaf oktober het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid van 16 t/m 23 november 2018. 

Ga het hele schooljaar aan de slag met mediawijsheid, zo blijf je samen bij en sta je sterk in de online wereld. Wat doe jij aan mediawijsheid in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Foto: Jorrit Lousberg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here