Social media maken gelukkig én verdrietig: hoe ga je hiermee om?

Aan de ene kant zorgt social media voor verbinding met vrienden, familie en gelijkgestemden. Maar daar tegenover staan soms minder fijne ervaringen zoals gevoelens van onzekerheid en pesten. Hoe leer je je leerlingen op een fijne manier om te gaan met social media en de gevoelens die daarbij komen kijken? In dit artikel vind je tips en lesmethodes die je kunt gebruiken.

Blij en verbonden door social media

Jongeren voelen zich blij en geïnspireerd door het gebruik van social media. Dat was de uitkomst van het UvA-onderzoek ‘Posten, scrollen, appen en snappen. Jongeren (14-15 jaar) en social media in 2019’. Sociale relaties zijn belangrijk voor deze generatie en die vinden ze online. Het tonen en ontvangen van medeleven en support als reactie op een post en het delen van intieme gevoelens als schaamte via een een-op-een chat geven bijvoorbeeld een goed gevoel.

Naast dat gevoel van verbinding zorgt social media er ook voor dat leerlingen open durven zijn en leren dat het normaal is dat je verschillende gevoelens hebt. Veel influencers zijn taboedoorbrekers en daardoor positieve online rolmodellen. Influencer-psycholoog Daisy Veenstra is bijvoorbeeld populair op TikTok met haar raps en liedjes over moeilijke onderwerpen als eenzaamheid, depressie en gedachten aan zelfdoding. In een interview aan Nationale Zorggids vertelt ze dat ze haar volgers het gevoel geeft dat ze niet de enige zijn: “Daardoor denken jongeren: Ik ben niet raar.”

Onzeker en verdrietig door social media

Maar er zitten er ook negatieve kanten aan social media. Zo wordt nog altijd vaak ‘het perfecte plaatje’ gecreëerd: veel mensen laten alleen de positieve dingen zien, vaak ook nog eens met een filter. Misschien herken je dat jouw leerlingen door social media het idee hebben dat bij anderen alles mooier en beter is. Klasgenoten zijn in hun nieuwste outfits aan het feesten, terwijl zij zelf in hun oude kloffie op de bank liggen te scrollen. En dat kan leerlingen onzeker maken. Ze kunnen zich verdrietig voelen, twijfelen aan zichzelf en er zelfs stress door krijgen. Online pesten blijft ook een probleem. Leerlingen durven meer te zeggen achter een schermpje en een onaardig bericht is daardoor snel verstuurd.

5 tips die je aan je leerlingen kunt geven over social media gebruik

Merk je dat een leerling zich slecht gaat voelen over zichzelf door social media? Dan kan je onderstaande tips met hen delen:

  1. Vergelijk je leven niet met dat van anderen: je ziet alleen de positieve dingen die anderen delen. Focus je in plaats daarvan op de positieve dingen die je zelf meemaakt.
  2. Weet dat social media posts een vertekend beeld kunnen geven. Als je echt wilt weten hoe het met iemand gaat, kan je dat beter één-op-één aan iemand vragen.
  3. Vermijd de perfecte plaatjes op social media als je niet lekker in je vel zit. Je gaat je er alleen nog maar rotter door voelen. Zoek in plaats daarvan contact met mensen die je een goed gevoel geven.
  4. Stop met het volgen van mensen die je negatieve gevoelens geven. Je hoeft ze niet te ontvolgen, maar schakel hun berichten uit.
  5. Trek geen conclusie als anderen niet liken of niet reageren op jouw berichten. Social media tonen niet al jouw berichten aan iedereen en niet iedereen zit continu op z’n smartphone.

 

De Gelukskoffer: waar word je gelukkig van op social media?

Malmberg biedt een lesmethode aan die je kunt gebruiken om social media te bespreken in je klas: Gelukskoffer. Gelukskoffer is een sociaal-emotionele methode voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de positieve psychologie.

De methode bestaat uit zeven thema’s, waaronder de vraag: wat is geluk? Deze vraag kun je koppelen aan social media door je leerlingen te vragen waar zij gelukkig van worden op social media, en waarvan niet. De methode is erop gericht om het zelfvertrouwen van de leerlingen te vergroten waardoor ze meer oog voor elkaar krijgen en positiever kunnen verbinden.

Hoe ga jij om met de negatieve kant van social media? En zijn er bepaalde lessen of methodes die je daarvoor aanraadt? Deel het met ons via het reactieformulier!

1 reactie op “Social media maken gelukkig én verdrietig: hoe ga je hiermee om?”

  1. Ingrid Kooiker

    De laatste berichten/onderzoeken over de mentale gezondheid van jongeren vraagt misschien ook om een gelukskoffer oid. Of is er al zoiets ?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.