3x zo reduceer je examenstress

1

Nog even en dan is het zo ver: de eindexamens van 2018. Niet gek dus, dat een flink deel van schoolgaand Nederland volop in de examenstress zit. En al is een beetje stress gezond, het moet niet de overhand krijgen. Deel deze drie tips met je leerlingen en ze zijn in een mum van tijd hun stress de baas.

1. Bedenk basisregels

Bedenk een aantal basisregels die je helpen de examenperiode gestructureerd en uitgerust door te komen. Ga bijvoorbeeld iedere avond rond dezelfde tijd naar bed en zet ’s ochtends steevast je wekker op hetzelfde moment. Je verliest zo geen slaap en energie aan eindeloos blokken en tegelijkertijd ben je op tijd weer uit de veren om je aantekeningen een laatste keer door te nemen. Sport je? Probeer dat dan ook gewoon te blijven doen; beweging is zo’n beetje de beste uitlaatklep.

2. Peil je stress

Hoe gestrest ben je op dit moment? En als je er een cijfer aan zou moeten koppelen tussen de nul en de honderd? Door zo je huidige stressniveau te peilen, weet je ook wanneer het gevoel zakt of misschien juist iets toeneemt. Bedenk je ook dat stress wel langdurig aanwezig kan zijn, maar dat het nooit een constante piek is. De kans dat je je over vijf of tien minuten alweer een stuk beter voelt is aanzienlijk.

3. Don’t worry!

Een open deur, maar beter een keer te vaak gehoord dan te weinig: je mag fouten maken, ook tijdens de examens. Komt er een vraag voorbij waarvan je het antwoord gewoon echt niet weet? Don’t worry! Laat je niet gek maken en werk rustig verder met alle vragen waar je wél een antwoord op weet. Noteer de vraag en kijk er later nog een keer goed naar. Misschien kom je ineens op, en anders maar niet. Genoeg andere vragen waar je het antwoord wel op weet.

Welke tip geef jij leerlingen voorafgaand aan de eindexamens altijd mee? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Tip 1: Zorg ervoor dat je goed slaapt en goed eet. Een van de simpelste manieren van voorbereiden!
    Tip 2: sla de vraag over die je niet meteen snapt. Zo verlies je minder tijd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER