Home » Het beoordelingsproces op z’n kop: start met een 10

Het beoordelingsproces op z’n kop: start met een 10

Wat Oprah Winfrey deed met auto’s, dat kan in het onderwijs ook met cijfers. ‘You get a 10! And you get a 10!’ Laat je leerlingen of studenten niet meer ploeteren en zuchten op weg naar een voldoende of een paar studiepunten. Draai het beoordelingsproces voor de verandering eens om en geef ze aan het begin van het vak een 10. Wat gebeurt er dan?

Wat wil je leren?

Met een 10 aan de start geef je de leerling de verantwoordelijkheid over zijn eigen leerproces. Je zegt eigenlijk: ‘Je hebt nu nog geen verstand van dit onderwerp. Wat wil je erover leren? Wat wil je kunnen na afronding van dit vak?’. Die benadering is positiever dan toewerken naar een voldoende of een onvoldoende. Het is een visie vanuit mogelijkheden, in plaats van een beperkende gedachte dat een leerling iets wel of niet goed genoeg kan om er studiepunten voor te krijgen.

Leerlingen krijgen de studiepunten niet cadeau

Je zou kunnen denken dat leerlingen die van tevoren een 10 krijgen achterover leunen en niets meer uitvoeren. De winst hebben ze toch al binnen. Maar zo makkelijk werkt dat niet. Leerlingen stellen namelijk vooraf zelf hun leerdoelen op. Wat moet je geleerd of gedaan hebben om die 10 te behalen? Doordat de leerling hierover nadenkt, verhoogt het de betrokkenheid bij het leerproces. Sterker nog, de leerling wordt eigenaar van het eigen proces. Leerlingen stellen (onder begeleiding van de docent) individuele doelen op en werken vervolgens zelf naar die doelen toe. Met als resultaat: een maximale inzet voor die 10.

Meer zelfstandigheid dankzij het thuisonderwijs

Door de toename van digitaal onderwijs in de afgelopen jaren, weten we dat leerlingen heel goed zelfstandig kunnen werken zonder dat ze ‘lui’ worden. Ze kunnen hun schoolwerk goed plannen en vinden manieren van leren die bij hen passen. De rol van de docent verschuift hierdoor naar studie- en vakcoach, in plaats van de rol van informatiezender. Dit betekent dat de docent meer stuurt op het leerproces dan op de inhoud.

Wil je meer weten over hoe je leerlingen kunt begeleiden bij hun leerproces? Kariene Mittendorf vertelt in een inspiratiesessie tijdens Onderwijs van Morgen Live hoe je met mbo-studenten reflecteert op hun ontwikkeling.

Zou jij het aandurven om jouw leerlingen aan het begin van het vak een 10 te geven? Of heb je dit al eens gedaan? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.