Leren en lezen: van papier of scherm?

3

Maakt het uit of iemand leert en leest van papier of van een beeldscherm? Over dat onderwerp schreef Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner voor Didactief een interessante blog. Het antwoord? Ja, dat maakt wel degelijk uit.

In zijn blog zet Kirschner diverse onderzoeken op een rij, waaruit blijkt dat lezen van een scherm misschien wel efficiënter lijkt dan van papier, maar minder effectief is. Zo lezen leerlingen een stuk sneller op een scherm en ook menen ze informatie van een scherm beter te begrijpen dan van papier. Maar – en dat is wellicht het grootste addertje – het tekstbegrip bij meer specifieke vragen is significant beter bij gedrukte teksten dan bij teksten op een scherm.

Conclusie

De conclusie van Kirschner? “Als je moet leren is het beter als je leest van papier en niet van een scherm en als je aantekeningen maakt met pen en papier en niet op de computer.” Lees het hele artikel op Didactiefonline.nl en kijk voor meer interessante en goed onderbouwde blogs van Paul Kirschner naar Onderzoekonderwijs.net.

3 REACTIES

  1. Daar was ik als onderwijzer zelf ook al achter gekomen zonder Dr. titel maar wel begrip van en hoe het leren. Ik zei altijd tegen mijn klassen:” Lees de leerstof zachtjes voor jezelf (auditief dus). Schrijf kernwoorden op (tactiele ingang) en uiteraard lezen (visuele ingang). Ik lette 42 jaar ook op goede houding: Voldoende afstand hoofd/ogen tot tafel. Gezien de resultaten heeft deze instructie ruim 42 jaar aardig gewerkt. Gewoon je gezonde onferwijzersverstand gebruiken. Promotie.onderzoek ed niet nodig. Maar ja praktijkmensen wordt iha toch zelden of nooit iets gevraagd – wel opgedrongen zoals idd de “Vermonitoring” vh onderwijs. “ik ben ingelogd dus ik besta”. ?. Toch?

  2. Frans, je betoog is duidelijk, maar aan spelvorming/verbetering schort het na zoveel jaar nog bij jou. Lees je betoog nog eens door en krijg rode oortjes bij de spelfouten. Of was je zo pissig, dat je in de grote haast om antwoord te geven, je stukje maar niet hebt nagelezen?? Oh ja, vergeet in vervolg de puntjes niet bij de afkortingen, het staat zo slordig.

  3. Frans, als iemand die zelf ook les geeft deel ik je mening. Als onderzoeker weet ik echter dat één zwaluw nog geen zomer maakt. De resultaten van een ervaren leerkracht van het oude stempel (42 jaar ervaring!) is slechts een meetpunt in het geheel. Het is echter goed om te vernemen dat deze resultaten over een breed spectrum ook gevonden worden. Daarmee is de conclusie dat papier anders leert dan scherm solide onderbouwd en kan jouw ervaring niet afgedaan worden als ‘een mening’ of ‘de uitzondering’ en daarmee irrelevant gemaakt worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here