Rondom rekenen: Het Beste Rekenidee van 2016

0

Goed rekenonderwijs staat hoog op agenda, kijk maar naar de aandacht voor de verplichte rekentoets. Om de motivatie voor goed rekenonderwijs hoog te houden, is een wedstrijd uitgeschreven: Het Beste Rekenidee van Nederland. In 2016 werd deze wedstrijd gewonnen door Jordy van Schijndel. In dit artikel vertelt hij daar alles over.

Aanleiding voor Van Schijndels motiverende bordspel Rondom rekenen was de verplichte rekentoets op het mbo. Daar wilde hij zijn studenten graag op voorbereiden. ‘Ik gebruikte de examentrainers van Rekenblokken, maar ik wilde er graag iets aan toevoegen.’ Met zijn spel oefenen studenten met het maken van rekenopgaves én leren ze hoe ze moeten omgaan met tijdsdruk.

Alle rekendomeinen komen aan bod

Rondom rekenen is een combinatie op Monopoly en Mens-erger-je-niet. ‘Zo zijn ze onbewust bezig met het trainen van hun rekenvaardigheden op alle domeinen,’ aldus Van Schijndel. Je speelt het bordspel Rondom rekenen in teams. De spelers leren zo van en met elkaar. Om het extra spannend te maken, is het spel ook een strijd tegen de klok. Onderweg kun je bonuskaarten verdienen, maar ook in de gevangenis belanden. ‘Het spel is grotendeels 2F. Je kunt het makkelijk inzetten bij niveau 4, omdat je ook met tijdsdruk werkt.’ Alle vier de rekendomeinen komen in het spel aan bod.

Het spel is praktisch inzetbaar

Het spel is praktisch en makkelijk inzetbaar binnen een lesuur. Hoe gebruikt Van Schijndel het zelf? ‘In eerste instantie als examentraining. Bij andere klassen zet ik het spel op verschillende manieren in. Bijvoorbeeld als ik tijd over heb of als beloning. Je kunt het ook gebruiken voor remedial teaching. Ik heb ook weleens een competitie tussen verschillende klassen georganiseerd en de scores op een groot vel bijgehouden. Dat was ook heel leuk. Ik ben toen met het winnende team naar McDonalds gegaan.’

Studenten worden fanatiek

Rondom rekenen slaat bij negen van de tien studenten aan. ‘Als ze het spel spelen, ben ik ze kwijt. Ze worden heel fanatiek. Ik zie dan dat mijn hele klas met rekenen bezig is en dat vind ik bijzonder. Een jongen in mijn klas kreeg ik niet aan het rekenen. Tot het spel kwam… Toen wilde hij wel.’ Bij niveau 2-leerlingen werkt Van Schijndel vaker met rekenspelletjes. ‘Meestal de eerste vijf, zes weken van het schooljaar om zo een basis te leggen en de leerlingen vertrouwen te geven. En het werkt: ze vinden rekenen daardoor ook een leuker vak.’

Vanaf nu verkrijgbaar

Rondom rekenen is een leuke afwisseling naast de reguliere lessen. ‘Het spel is praktisch,’ zegt Van Schijndel. ‘Het zit in een doos, de onderdelen passen gewoon op je bureau en je speelt het spel binnen een lesuur.’ Hij is blij dat het spel vanaf nu verkrijgbaar is. ‘Ik vind het super dat het spel kan blijven bestaan, omdat het zo’n positief effect heeft op leerlingen. Het is zelfs leerzaam en nog leuk ook om met volwassenen te spelen!’ Meer informatie vind je in de docentenwebshops: VO of mbo of op de website Rondom rekenen.

Loop jij al langer rond met een idee hoe je rekenen beroepsgerichter en motiverender kan maken? Doe dan mee aan de wedstrijd ‘Het Beste Rekenidee van Nederland’ en misschien wordt ook jouw idee uitgewerkt!

Hoe motiveer jij je leerlingen tijdens het rekenonderwijs? En op welke manier maak jij rekenen beroepsgerichter?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here