5x effectief feedback geven

1

Feedback is essentieel voor het leerproces van ieder kind. Daarbij is de wijze waarop je feedback geeft van groot belang. Zeggen dat een leerling iets ‘fout’ of ‘niet goed’ heeft gedaan is tenslotte niet erg didactisch verantwoord. In dit artikel zetten we vijf effectieve manieren van feedback geven op een rij. Vul jij de lijst verder aan met jouw gouden tip(s)?

1. Concentreer je op één aspect

Het maakt meer indruk op leerlingen wanneer je je op één vaardigheid of aspect van een toets of opdracht richt, dan wanneer je het volledige werk in één keer onder de loep neemt. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om je enkele lessen op rij telkens op een ander onderdeel te richten. Zo onthoudt de leerling de feedback beter – en dat komt dus ten goede aan de leeropbrengst.

2. Stel jezelf de volgende 4 vragen

Uit verschillende onderzoeken naar effectief leren en lesgeven (Dinham, 2002, 2007a; 2007b) blijkt dat leerlingen graag willen weten waar ze staan ten opzichte van hun schoolwerk. Probeer in gesprek met leerlingen eens op regelmatige basis antwoord te geven op de volgende vier concrete vragen:

  1. Waar is de leerling goed in?
  2. Waar is de leerling minder goed in?
  3. Hoe goed doet de leerling het in vergelijking met klasgenoten?
  4. Wat kan de leerling doen om zijn of haar prestaties te verbeteren?

3. Wees oprecht

Als je leerlingen bij het minste of geringste een compliment geeft, boet je op den duur in aan geloofwaardigheid. Natuurlijk, enthousiasme is welkom en fijn. Maar oprechte en daarmee doorgaans inhoudelijke feedback komt zowel de band met leerlingen als de leerresultaten ten goede. Wees dus spaarzaam met complimenten, maar maak er daarentegen ook echt werk van wanneer een leerling zichzelf heeft overtroffen. Bel bijvoorbeeld eens naar de ouders, om te laten weten hoe trots je bent.

4. Maak aantekeningen

Houd in een notitieboekje op dagelijkse en/of wekelijkse basis de ontwikkeling van leerlingen bij. Dit doe je het best door voor iedere leerling afzonderlijke pagina’s in te richten, waardoor je op den duur de vooruitgang netjes bijeen hebt genoteerd. Dit kom de feedback van leerlingen ten goede. Je kunt bijhouden of ze hun werk op tijd inleveren, hoe het ervoor staat met hun gedrag in de klas en waar je ruimte voor verbetering ziet. Deze aanpak kost de nodige tijd en ruimte, maar die bespaar je weer wanneer het tijd is voor de 10-minuten-gesprekjes of studievoortgangsgesprekken met leerlingen.

5. Vraag zelf ook om feedback

Heb je leerlingen al weleens gevraagd wat je eigenlijk van jou en jouw manier van lesgeven vinden? Wie feedback geeft, moet het ook kunnen én willen ontvangen. Je wordt er immers een betere leraar van. Voor leerlingen is het geven van feedback moeilijk, dus zorg ervoor dat ze het anoniem kunnen doen. Wat vinden ze leuk aan de les? Wat vinden ze minder leuk? Wat kan anders? Op welk vlak hebben ze het meest van jou geleerd? Je zult zien dat je onwijs veel over jezelf te weten komt – meer dan je misschien wel voor mogelijk had gehouden.

Eerder op OVM verschenen artikelen binnen het thema feedback:

Wat is jouw beste tip als het om feedback geven gaat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here