10x gezond beeldschermgebruik

Gaan jouw kinderen of leerlingen gedoseerd om met het gebruik van de tablet of mobiele telefoon of zitten ze – al helemaal tijdens de vakantie – soms urenlang te swipen en voorovergebogen naar dat kleine scherm te turen? In dat geval is dit artikel een must read voor jou, want: hoe voorkom je dat ze […]

Bekijk

Zo implementeer je het gebruik van devices op school

Door de komst van de iPad in 2010 heeft het gebruik van devices in het onderwijs een vlucht genomen. Afhankelijk van de situatie gebruiken scholen een laptop, Chromebook of iPad. Maar hoe creëer je draagvlak binnen de school en zorg je ervoor dat het ook blijft werken? Daarover lees je meer in dit artikel. Ruim […]

Bekijk

Digitaliseringsagenda: De ambitie voor digitaal onderwijs

Onze samenleving wordt steeds digitaler en zo ook ons onderwijs. Digitalisering biedt het kansen voor verbetering van het onderwijs. De Digitaliseringsagenda markeert de start van een nieuw gesprek over onderwijs en digitalisering. Wat is de ambitie van digitaal onderwijs in Nederland? Hoe zien schoolleiders het onderwijs over een aantal jaar? Dat en meer lees je […]

Bekijk

Hoe digididactisch ben jij als leerkracht?

Het gebruik van devices in het onderwijs zoals een laptop wordt steeds normaler, maar de voordelen van deze digitalisering voor jouw les benut je alleen bij een optimaal klassenmanagement. En daarvoor zul je als docent wel eerst digididactisch moeten leren denken. Hoe je dat doet? Nou zo! Door de komst van de iPad in 2010 […]

Bekijk

Werken met devices: wat vinden leraren en leerlingen?

In het voortgezet onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van devices in de klas. Maar hoe tevreden zijn leraren en leerlingen hierover? Wanneer werk je liever zonder devices in de les? En welke randvoorwaarden zijn nodig om prettig met devices te kunnen werken? Daarover lees je in dit artikel. Steeds meer leerlingen beschikken in de les […]

Bekijk

Bezit en gebruik van devices in de klas: de feiten

Digitalisering is nog steeds een belangrijk onderwerp in het onderwijs. Maar hoe zit het met het daadwerkelijke bezit en gebruik van devices in de klas? Daaraan besteden we aandacht in dit artikel. Je leest over de actuele stand van zaken omtrent devices in de klas. Wie is bijvoorbeeld eigenaar? En welke rol speelt de leraar […]

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? In dit artikel geven we vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. […]

Bekijk

Online versus offline leren: de voor- en nadelen

Je hoort tegenwoordig steeds meer over online en offline leren. Maar hoe verhouden deze manieren van leren zich tot elkaar? Betekent de keuze voor online leren dat je niet meer offline kunt leren? In dit artikel geven we een overzicht van de voor- en nadelen van online en offline leren. Steeds meer scholen investeren volop […]

Bekijk

Leer programmeren met de micro:bit

‘Huh? Wat is een micro:bit?’ is misschien je eerste gedachte bij het lezen van de titel. Deze veelzijdige, slimme minicomputer verovert in rap tempo digitaal terrein op heel wat basisscholen. Verken de mogelijkheden van de micro:bit en leer kinderen binnen twee lessen zelfstandig en creatief programmeren. Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van april […]

Bekijk

YouTube Kids: een gefilterde versie van YouTube

YouTube is niet meer weg te denken uit onze levens. Op heel wat vlakken – zowel privé als in het onderwijs – is het videoplatform een welkome aanvulling. Voor de kleinsten onder ons is er nu YouTube Kids: een kindvriendelijke versie van de YouTube-app. YouTube kids werkt in grote lijnen precies hetzelfde als de reguliere […]

Bekijk

Tip: Donald Duck in de digitale wereld

Onze apparaten worden steeds slimmer. Fijn, want daardoor worden sommige dingen een stuk makkelijker om te doen. Ze kunnen alleen niet alles voor je bepalen, en dat wil je ook echt niet. Om je daarover te informeren en je te helpen de juiste keuzes te maken, is daar onze oud vertrouwde gevederde vriend: Donald Duck. […]

Bekijk

Kijk nu terug: webinar blended learning

Op 28 maart gaf Michel van Ast in samenwerking met Onderwijs van Morgen een webinar over blended learning. In deze webinar gaat Van Ast in op concrete tips en voorbeelden waarmee je ict op een effectieve en actieve manier leert in te zetten. Je kunt de webinar nu online terugkijken, dus pak je notitieblok er […]

Bekijk