Zo implementeer je het gebruik van devices op school

2

Door de komst van de iPad in 2010 heeft het gebruik van devices in het onderwijs een vlucht genomen. Afhankelijk van de situatie gebruiken scholen een laptop, Chromebook of iPad. Maar hoe creëer je draagvlak binnen de school en zorg je ervoor dat het ook blijft werken? Daarover lees je meer in dit artikel.

Ruim de helft (57 procent) van de scholen gebruikt op enig moment devices, blijkt uit onderzoek van DUO [1]. Hoewel het gebruik van devices op scholen voordelen kent (bijvoorbeeld dat het ruimte biedt voor differentiatie en tijdwinst kan opleveren) moet de implementatie ervan op scholen goed worden voorbereid, zegt Sanne Pit van pitwise.nl, die scholen ondersteunt bij onderwijs- en ICT-vraagstukken.

Pilotjaar

‘Een docent heeft bij wijze van spreken zijn eigen ecosysteem gebouwd in zijn klas. Daar past een device niet altijd in. Het is als eerste dus belangrijk dat je als school draagvlak creëert binnen de organisatie en docenten laat kennismaken met het gebruik en de voordelen van devices in de klas, bijvoorbeeld via een pilotjaar’, aldus Pit. Tijden zo’n pilotjaar wordt een groepje leerkrachten opgeleid in het toepassen van devices tijdens de les. Oftewel: het digididactisch leren denken. ‘In het tweede jaar gaan we dan de rest van de docenten opleiden. De pilotdocenten zullen binnen de school een voortrekkersrol op zich nemen als digicoaches; een tweetrapsraket qua professionaliseringsslag.’

Noodknop

Het is volgens Pit naïef om te denken dat leerlingen devices in de klas alleen voor school en op het juiste moment gebruiken. Wees je voor een optimaal klassenmanagement dan ook bewust van jouw rol als docent hierin. ‘Het gebruik van devices vergt een omschakeling in de manier van lesgeven. Je moet als leerkracht weten wanneer een bepaalde toepassing van meerwaarde is voor je les. Begin klein en kies het juiste moment, zo behoud je de regie in de les. Ook gaat het om simpele dingen, bijvoorbeeld dat je achterin de klas staat zodat je kunt zien wat er op de schermen gebeurt.’

Je hebt ook klassenbeheersoftware, waarbij je als docent letterlijk een noodknop hebt. Druk je daarop, dan gaan bijvoorbeeld alle schermen op zwart of start bij iedereen dezelfde quiz. Met deze software kun je leerlingen sturen en behoud je als docent de regie in de klas.

De ouders

Wanneer je als school besluit om het gebruik van devices te implementeren, zorg dan dat je een goede, betrouwbare leverancier vindt. Dit is belangrijk voor het beheer in de klas. Betrek ook de ouders bij die keuze. Zij zullen uiteindelijk het grootste gedeelte moeten betalen. ‘Je kunt je voorstellen dat het huren van een device voor 9 euro per maand, in plaats van aanschaf voor 800 euro, soms de voorkeur geniet. Zeker bij gezinnen met meerdere kinderen’, stelt Pit.

Wil je als school ICT inzetten als hulpmiddel in het onderwijs? Dan kun je contact opnemen met Sanne, hij verzorgt opleidingen en trainingen. Sanne combineert zijn bedrijf met een baan als docent op een VO-school. Hij kent daardoor uit de praktijk de mogelijkheden (en uitdagingen) van ICT in het onderwijs.

Hoe werd het gebruik van devices op jouw school geïmplementeerd? Laat je reactie achter via onderstaand formulier.

[1] DUO (2019). Rapportage: Onderzoek beschikbaarheid devices. In opdracht van Malmberg.

2 REACTIES

  1. Citaat:Het is als eerste dus belangrijk dat je als school draagvlak creëert binnen de organisatie en docenten laat kennismaken met het gebruik en de voordelen van devices in de klas, bijvoorbeeld via een pilotjaar’, aldus Pit.
    Vraag: waarom de devices per definitie in de klas? waar ze de leraar en de leerling kunnen afleiden i.p.v. ondersteunen?
    Zet ze in de mediatheek, dan kan een docent er even goed op ieder moment gebruik van maken en staan ze verder ter beschikking aan de leerlingen.; werkt prima al meer dan 15 jaar! https://www.mediawijzer.net/de-netwerkmaatschappij-22-netwerken-versterken/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here