Kijk nu terug: webinar blended learning

0

Op 28 maart gaf Michel van Ast in samenwerking met Onderwijs van Morgen een webinar over blended learning. In deze webinar gaat Van Ast in op concrete tips en voorbeelden waarmee je ict op een effectieve en actieve manier leert in te zetten. Je kunt de webinar nu online terugkijken, dus pak je notitieblok er maar vast bij.

Michel van Ast is trainer en onderwijsadviseur op het gebied van onderwijs en ict en werkte voorheen in het onderwijs als wiskundedocent. Voor OVM verzorgde hij een webinar over blended learning en effectief en actief leren met ict, waarover hij tot op heden twee interessante boeken schreef: Kleppen dicht! en Kleppen open!. Het eerste boek is informatief van aard. Het tweede boek is een doe-boek waarmee je concreet aan de slag gaat met blended learning.

Drie functies ict in het onderwijs

Volgens Van Ast kun je het gebruik van ict in het onderwijs terugbrengen tot drie functies: ict voor werken (binnen een organisatie, heeft weinig met leren te maken), ict voor leven (mediawijsheid of digitale geletterdheid, ict als doel) en ict voor leren. Die laatste functie, daar gaat deze webinar dieper op in: de inzet van ict om het onderwijs te versterken en betekenisvolle leeractiviteiten te organiseren.

TPACK-model

Om tot een gewenste balans tussen vakinhoud, didactiek en technologie te komen, maakt Van Ast gebruik van het TPACK-model. Daarmee kun je bepalen wat de meerwaarde van digitaal leermateriaal is ten opzichte van het oud vertrouwde (werk)boek. Kortom: je gebruikt het om tot blended teaching te komen. Dat begrip definieert Van Ast als volgt: “het gebruik van online en offline tools in verschillende fases van het leerproces. Bij blended teaching bied je lesmateriaal aan in een mix van online en offline lesmateriaal.”

Voorbeelden

Om inzichtelijk te maken hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan, geeft Van Ast diverse voorbeelden die hij op verschillende middelbare scholen is tegengekomen. Hierbij gaat hij onder meer in op begrippen als station rotation, lab rotation, individual rotation, flipped classroom en enriched visual. Wil je te weten komen hoe je deze technieken zelf kunt toepassen tijdens je lessen? Kijk dan nu de webinar Blended learning terug.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here