Online versus offline leren: de voor- en nadelen

0

Je hoort tegenwoordig steeds meer over online en offline leren. Maar hoe verhouden deze manieren van leren zich tot elkaar? Betekent de keuze voor online leren dat je niet meer offline kunt leren? In dit artikel geven we een overzicht van de voor- en nadelen van online en offline leren.

Steeds meer scholen investeren volop in online lesgeven. Digitale leermiddelen zoals het digibord en digitaal lesmateriaal vinden gretig aftrek. Online lesgeven sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen en maakt leren leuker. Toch zien veel leraren offline leren nog steeds als een veilige manier van lesgeven: mondelinge instructie, opdrachten in het werkboek, een klassikale presentatie… Zeker als je (nog) niet gewend bent om leerlingen online te laten leren, biedt offline leren zekerheid en houvast.

Controle over de les

Maak je gebruik van offline lesmethoden? Dan heb je zelf veel controle over het verloop van je les. Je hebt geen digitale devices nodig en je bent niet afhankelijk van wifi. Stel je voor dat de verbinding slecht is en je een webpagina niet kunt openen die essentieel is voor je instructie… Bij offline leren bepaal je zelf hoe de les verloopt. En omdat alle werkzaamheden zich gewoon in de klas afspelen, zie je meteen waar de leerlingen mee bezig zijn. Dat geeft rust.

Learning analytics: inzicht en overzicht

Geef je offline les? Dan kun je niet altijd controleren of een leerling de stof ook daadwerkelijk begrijpt. Met online lesgeven kan dat wel. Veel online leeromgevingen geven direct weer welke leerlingen extra aandacht nodig hebben. En ook op welk lesonderdeel ze vastlopen. Dat gebeurt door middel van learning analytics. Je krijgt zo meer inzicht en overzicht.

Onderwijs op maat

De learning analytics van online leeromgevingen geven inzicht in de resultaten van individuele leerlingen. Wie loopt voor? Wie heeft extra instructie nodig? Bij veel online lesmethoden volgen leerlingen hun eigen leerpad dat is afgestemd op hun individuele leerbehoeften. Ze werken in hun eigen tempo en kunnen als dat nodig is extra oefenen. Zo geef je onderwijs op maat. Een bijkomend voordeel: omdat een deel van de stof online wordt overgebracht, heb je als leraar meer tijd over voor verdieping of verbreding van de stof én voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben.

Afleiding ligt online op de loer

Geef je offline les? Dan zie je waar de leerlingen in je klas mee bezig zijn. Zijn ze afgeleid? Dan grijp je direct in. Maar online leren vereist zelfdiscipline en dat kan nog weleens lastig zijn. Want ook sociale media en YouTube staan online. Die kunnen behoorlijk afleiden. Als leerlingen op hun eigen laptop een gepersonaliseerd leerpad volgen, zie je niet altijd meteen dat ze afgeleid zijn.

Lezen vanaf papier leert beter

Maakt het voor het leren uit of je de stof leest op papier of op een scherm? Ja, uit een groot aantal onderzoeken blijkt dat onze hersenen informatie beter verwerken en opslaan als we vanaf papier lezen. Lezen vanaf een scherm gaat sneller en het maakt niks uit voor algemene vragen (waar ging de tekst over?), maar bij verdiepende vragen is het tekstbegrip bij teksten op papier significant beter. Over de impact van digitalistering en de manier van lezen verscheen begin 2019 de Stavanger Verklaring.

Online en offline leren kennen beide dus hun voor- en nadelen. En: bij de ene leerling werkt online leren beter dan bij de andere. Juist met een combinatie van online en offline leren kun je daarom een krachtige les neerzetten. Lees daarover meer in de whitepaper van Malmberg over blended teaching of in onze OVM-special Blended learning.

Hoe maak jij de ideale mix tussen online en offline lesgeven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here