Zelfstandig leren moeilijk? Niet met deze tips!

In het afgelopen jaar hebben veel kinderen zich het zelfstandig leren snel en noodgedwongen eigen moeten maken. Een hele stap, die normaal gesproken geleidelijk gaat. Ook voor leraren was het even schakelen om hun leerlingen ‘los te laten’. Toch is zelfstandig leren niet nieuw in de onderwijswereld. Veel leerlingen geven er de voorkeur aan. In […]

Bekijk

Lesbezoeken: leren van collega’s

Leraren die elkaar in de les bezoeken? Waarom zou je dat op je school willen? Als je openstaat voor verbetering van je onderwijskwaliteit en wilt leren van je collega’s, dan zijn lesbezoeken een interessante optie. Zo word je beter in dat wat je doet en kun je ontdekken hoe je jezelf verder wilt ontwikkelen. Al […]

Bekijk

Bijzonder: een voorleeshond in de klas

Een hond die braaf luistert en aandachtig kijkt naar de plaatjes die je hem laat zien. Voor kinderen die lezen moeilijk of spannend vinden, maakt dit echt een verschil. Hoe kan de inzet van een hond kinderen zelfvertrouwen geven en het plezier in lezen vergroten? Daarover lees je meer in dit artikel. Dit artikel verscheen […]

Bekijk

Voorkom pesten, verander je schoolplein

Op elke school komt pestgedrag voor. Maar in de uitwerking van de anti-pestmaatregelen wordt het schoolplein soms vergeten. En dat terwijl een goede inrichting van het schoolplein een positief effect heeft op het gedrag van leerlingen. Met deze tips maak je van het schoolplein een sociaal veilige omgeving waar elk kind tot zijn recht komt. […]

Bekijk

Leren over duurzaamheid: 4 praktische tips

We leren kinderen dagelijks om afval in de prullenbak te doen, hun bord leeg te eten en de kraan op tijd dicht te draaien. En ook al klinken begrippen als ‘plastic soep’ en ‘opwarming van de aarde’ hen enigszins bekend in de oren, veel kinderen weten misschien niet wat duurzaamheid echt inhoudt en waarom dit […]

Bekijk

Hoogbegaafde leerlingen: hoe prikkel je hun nieuwsgierigheid?

Bij een hoogbegaafde leerling denken we vaak als eerste dat hij of zij veel intellectuele capaciteiten bezit. Een hoog IQ wordt inderdaad regelmatig geassocieerd met hoogbegaafdheid. Maar er komen meer kenmerken bij kijken. Dat maakt het onderwerp complex. Hoe kun je hoogbegaafde leerlingen herkennen? En hoe kunnen we hun nieuwsgierigheid inzetten om vaardigheden optimaal te […]

Bekijk

Mogen we nog wat spraakwater?

Zonder een goede mondelinge taalvaardigheid is het lastiger om goed te kunnen participeren in de samenleving. Daarom is het essentieel hier voldoende aandacht aan te besteden in de klas. Deze vaardigheid hangt ook direct samen met effectieve feedback. In dit artikel lees je waarom deze combinatie zo belangrijk is. Op 22 oktober is het Wereldstotterdag. […]

Bekijk

Armoede in de klas: zo ga je ermee om

In Nederland leeft 1 op de 12 kinderen in armoede. Dat zijn er gemiddeld twee in elke klas. Hoe is dat bij jou? Kinderen die opgroeien met geldgebrek kampen dagelijks met stress. Dit kan leiden tot verminderde concentratie, mindere prestaties en vooral: verdriet en schaamte. Hoewel scholen armoede niet kunnen oplossen, kun jij als leraar […]

Bekijk

Mindful in de klas met deze digitale tools

Met mindfulness krijg je rust in de klas en stimuleer je de emotionele ontwikkeling van je leerlingen. Het loont zich om kinderen tussendoor in hun hoofd te laten ontspannen en zo de ‘aandachtsspier’ te trainen. Ook filosoferen en de creativiteit de vrije loop laten, dragen bij aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze apps en […]

Bekijk

Film in de klas: wat doe jij ermee?

We worden overspoeld met bewegend beeld. Niet alleen op tv of door straatreclame, maar ook via filmpjes op social kanalen en in games. Het zal niet de eerste keer zijn dat we door beeld gemanipuleerd worden. Maar kunnen we het ook leren doorzien? Filmeducatie speelt hierin een belangrijke rol. Met behulp van deze initiatieven kun […]

Bekijk

Gastblog: Verbinding bij verdriet

Ik werkte als interim op een basisschool. Mijn ‘klus’ zat er bijna op. Vrijwel alle neuzen wezen de goede kant op, het team had zijn (veer)kracht hervonden en het onderwijs stond weer centraal. Mijn opvolger was benoemd. Hij had zin om op de gezamenlijk gekozen koers voort te bouwen. Het naderende afscheid van het team, […]

Bekijk

Storend gedrag: 6 valkuilen waar jij niet meer intrapt

Soms hebben onze emoties de overhand of vallen we terug op onhandige gewoontes als een leerling storend gedrag vertoont. En voor je het weet heb je het verkeerd aangepakt en ben je nog verder van huis. Zes op onderzoek gebaseerde tips helpen je om niet in deze valkuilen te trappen en bewust te reageren op […]

Bekijk