Meer plezier in je werk: mini-pauzes nemen

0

De griepgolf heerst. Je moet voortdurend andere klassen opvangen en ouders te woord staan. Intussen schiet je bij alles wat maar lijkt op ‘je ziek voelen’ in de stress. Want ‘ik mag nu echt niet ook nog ziek worden’ gaat voortdurend door je hoofd. In dit artikel deelt onderwijskundige en mindfulnesscoach Marijke Willems tips om elke dag mini-pauzes te nemen.

 Even op adem komen, al is het maar één minuutje op een dag. Dat doet al wonderen voor je gevoel van werkdruk en je gevoel van stress. Eén minimomentje achteroverleunen kan van enorme invloed zijn op het doorbreken van de spanningsboog die jij gedurende de dag opbouwt.

Korte stopmomentjes

Vaak denken we dat het niet mogelijk is om te midden van de drukte van de klas tot rust te komen. Leerlingen vragen voortdurend je aandacht en het programma van de dag hijgt in je nek. Korte stopmomentjes inbouwen is echter altijd mogelijk. Ik daag je uit om gedurende drie weken een of twee van de onderstaande tips toe te passen. Kijk eens welke jou het meest eenvoudig lijkt om te doen. Merk ook op wat het doet in je drukke hoofd, in je gespannen lijf, voor je negatieve gedachten of voor je adem.

  1. Voordat ’s ochtends de schooldeur opengaat, volg je drie keer je hele in- en uitademing. Je voelt je kalm en ontspannen en je kunt je openen voor de leerlingen en voor de schooldag die je samen met hen gaat doorbrengen.
  2. Elke leerling die met een vraag of opmerking bij je komt, geef je jouw volledige vriendelijke aandacht. Als je merkt dat je afdwaalt of met drie dingen tegelijk bezig bent, dan keer je weer helemaal terug met je aandacht naar deze leerling. Dit geeft jullie beiden rust.
  3. Elke keer wanneer je een slok thee of koffie neemt drink je die met volle aandacht. Dit kan gerust te midden van de drukte in de klas, dit hoeft tenslotte maar een halve minuut te duren.
  4. Als je de klas uitloopt naar het kopieerapparaat of naar een kast op de gang, dan loop je bewust: je neemt waar hoe je voeten de grond raken en hoe je ze weer optilt. Ondertussen adem je rustig door.
  5. Wanneer het rumoerig is in de klas en je graag wilt dat het stil wordt, word dan eerst zelf stil. Sta stil bij jezelf, haal een paar keer rustig adem, voel je kalm en ontspannen en geef dan pas jouw stilteteken of -woord.
  6. Zet een timer op je telefoon die gedurende de dag een aantal keer gaat. Als je deze bel hoort, stop je een moment en richt je je aandacht op je ademhaling of op een punt in je lichaam dat prettig voor je voelt. Bijvoorbeeld je buik, je hart of je voeten. Dan ga je weer gewoon verder met waar je mee bezig was.
  7. Ga naar het toilet en doe de adempauze.
  8. Als je voelt dat je rust nodig hebt, kijk dan even naar buiten en zoek een boom of struik. Als die er niet zijn, kijk dan naar de lucht en de wolken die voorbijdrijven. Richt hier een aantal momenten in alle rust je aandacht op.
  9. Als de leerlingen pauze houden, neem zelf dan ook even pauze. Ga zitten, sluit je ogen, ontspan je mondhoeken tot een zachte glimlach en neem een aantal minuten de tijd om je aandacht op je ademhaling te richten.
  10. Zorg dat je even buiten komt op een schooldag om deze oefening te doen. Of doe deze wanneer je sowieso al buiten komt. Haal zodra je buiten bent een aantal keer diep adem. Voel hoe je de frisse buitenlucht inademt. Bij je uitademing laat je alle zorgen, prikkels en drukte van dat moment los. Tover een glimlach op je lippen, voel je dankbaar voor de mooie momenten van de dag en voel hoe je weer fris en kalm je activiteiten kunt vervolgen.

Wanneer je dagelijks een of meer van deze oefeningen toepast, zal je gevoel van rust, kalmte en plezier toenemen. Ik ben heel benieuwd hoe deze tips voor jou werken.

Welke tip werkt voor jou het beste? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here