Haal het beste uit Station Zuid: 5 tips

Met deze handige materialen en artikelen haal je het beste uit de methode voor technisch lezen, Station Zuid

1. Heb je de Roetsjboeken bij Station Zuid al gezien? De inhoud van de Roetsjboeken sluit naadloos aan op de lessen in het werkboek. Zo staat in het Roetsjboek ook altijd het lesdoel dat is opgenomen in een werkboekles. De Roetsjboeken hebben als doel om de kinderen te laten werken aan de eigen decodeervaardigheid. Het vlot en vloeiend kunnen lezen van een tekst is van belang bij tekstbegrip. Lees op Mijn Malmberg hoe je Roetsjboeken praktisch inzet in de les.

2. Bij leesbevordering zijn er fragmenten van leesboeken in de lessen opgenomen. Verrijk de schoolbibliotheek met deze boeken, bijvoorbeeld door de NPO-gelden in te zetten.

3. De kern van de les wordt gevormd door de opdrachten 1 t/m 4. Wil je kinderen meer leeskilometers laten maken, focus dan op deze opdrachten en gebruik de rest van de les om samen de tekst nogmaals te lezen en samen over de tekst te praten (stel vragen gericht op beleving en eigen mening, bijvoorbeeld). Of gebruik de tijd om met de 1-ster lezers de tekst van les 2 te lezen (die ze normaliter niet lezen).

4. Om leerlingen met dyslexie extra te kunnen ondersteunen, hebben we een whitepaper dyslexie voor Station Zuid gemaakt. Hierin lees je meer over de achtergronden van dyslexie en leesproblemen en wat een effectieve aanpak is. Daarbij gaan we expliciet in op de mogelijkheden die Station Zuid biedt.

5. Scroll eens naar beneden op deze pagina: onderaan vind je gedurende het schooljaar alle extra materialen en lessuggesties, die het werken met de methode makkelijker, leuker en actueler maken.

Meer lessuggesties

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.