Een initiatief van Malmberg

Zo pak je leervertraging aan met Pluspunt 4

Verschillende interventies van de NPO-menukaart zijn al onderdeel van het lesaanbod. Daardoor pak je de vertragingen aan binnen je normale processen en lesorganisatie!
Leerkracht staat voor het bord

Met de materialen van Pluspunt 4 werk je op duurzame wijze leervertragingen als gevolg van het afstandsonderwijs weg. Doordat verschillende interventies van de menukaart al onderdeel zijn van het lesaanbod, pak je de vertraging aan binnen je normale processen en lesorganisatie. Bij de digitale variant is er bovendien een gepersonaliseerde aanpak met opdrachten op maat die automatisch voor de kinderen worden klaargezet.

Peiltaken: écht werken op eigen niveau

Binnen Pluspunt 4 werk je met persoonlijke peiltaken die inzichtelijk maken hoe ieder kind ervoor staat in relatie tot de leerdoelen. Als een kind de norm niet haalt, volgen er automatisch verbeter- of herhaaltaken.

We raden aan om eerst nog een (verlengde) instructie over het leerdoel te geven voordat het kind start met een bepaalde verbeter- of herhaaltaak. Gebruik hiervoor de handige Hulpkit met aanvullende achtergrondinformatie over het leerdoel, hulpmiddelen en extra oefeningen.

Tijdens het werken met Pluspunt 4 is het belangrijk dat je goed observeert hoe de kinderen rekenen. Constateer je bijvoorbeeld dat kinderen moeite hebben met bepaalde domeinen? Dan kunnen de werkboekjes van Rekenroute uitkomst bieden. Rekenroute is sowieso heel geschikt voor kinderen met een ontwikkelingsperspectief

Peiltaken met leerdoelen uit het voorgaande leerjaar

Om je te helpen zicht te krijgen op eventuele vertragingen en hier direct op in te kunnen spelen hebben we per jaargroep een handige pdf gemaakt. Je vindt hierin uitleg en een overzicht van de peiltaken in Bingel waarin leerdoelen uit de voorgaande jaargroep worden aangeboden. Inclusief de bijbehorende observatiepunten. Er zijn aparte documenten voor Pluspunt Basis Digitaal en Pluspunt Basis Papier.

In Pluspunt 4 zijn de volgende interventies reeds verwerkt:

  • Interventie B: directe instructie, feedback en interactie met medeleerlingen. Deze interventie zet je bijvoorbeeld in met onze Hulpkit. Hebben bepaalde kinderen meer nodig? Schaf dan Rekenroute aan om eventuele leervertragingen in te lopen.
  • Interventie F: ons digitaal platform Bingel biedt alle faciliteiten om de interventies te borgen en te volgen. Zo kun je ook op afstand de voortgang en status bijhouden. Ouders loggen samen met het kind gemakkelijk vanuit huis in en zien meteen welke persoonlijke opdrachten klaarstaan. Zijn ze afgerond? Dan wordt automatisch de volgende opdracht klaargezet.

Meer weten over Pluspunt 4?

We beantwoorden graag al je vragen. Neem contact op met de methodespecialist in jouw regio.

 

Nieuwste lessuggesties

Nieuwste extra materialen

Uit het archief van Mijn Malmberg