Meer interactie in de klas

0

Het laatste lesuur van de dag: leerlingen zijn moe, dromen weg en zijn duidelijk klaar met de dag. De enige manier om ze bij de les te houden: interactie. Want interactie tussen leerlingen en leraren is belangrijk. Niet alleen tijdens het laatste lesuur, maar de hele dag door. Wat doet interactie met leerlingen? En met leraren? Hoe ga je die interactie aan? In dit artikel zetten we tips voor meer interactie in de klas op een rij.

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen meer leren als de leraar voor de klas voor voor interactie zorgt: de lesstof blijft dan beter hangen. Het is dus goed om te werken aan je sociale vaardigheden. Gelukkig zijn die goed te trainen. Zodra je feedback op je eigen sociale vaardigheden gebruikt om je lessen te verbeteren, doen leerlingen het al beter in de klas.

Interactie zorgt voor betere leerresultaten

Positieve interactie stimuleert leren en zorgt voor een veilig klimaat in de groep en in de school. Het zorgt voor een toename van sociale vaardigheden van leerlingen, voor meer motivatie, een grotere betrokkenheid en voor betere schoolresultaten. Interactie maakt leraren en leerlingen gezamenlijk verantwoordelijk voor het leerproces. Bovendien zorgt het er ook voor dat lessen afwisselender worden, en daardoor leuker.

Ook goed voor leraren

Een fijne interactie tussen leerlingen en leraren heeft niet alleen een positief effect op leerlingen. Ervaringen met individuele leerlingen hebben ook invloed op het welbevinden van leraren. Leraren zijn over het algemeen emotioneel betrokken en vinden hun werk ook emotioneel veeleisend. Zo zorgt negatieve interactie, zoals orde moeten houden en corrigeren, voor werkstress. Tegenover die werkstress staat werkplezier: waarom heb je elke morgen juist zin om naar je werk te gaan? Een prettig contact met leerlingen draagt daar zeker aan bij!

Maak interactie persoonlijk

Positieve interactie kun je bevorderen door leerlingen te leren kennen en zo actief te te benaderen. Begroet hen om te beginnen bij hun naam. Toon interesse en warmte. Hier lees je hoe je een goed gesprek met je leerlingen kunt voeren. Geef actief beurten aan alle leerlingen. Waardeer eigen initiatief van leerlingen en doe daar ook iets mee. Maak gebruik van coöperatief leren: je zorgt dan voor meer interactie tussen leerlingen; deze werkvorm geeft tools voor verschillende lessituaties en klassenmanagement.

Zet ict in als interactie

Interactie tussen leerlingen en leraren bereik je ook met de inzet van ict. Zo kun je het digibord gebruiken om je lessen interactiever te maken. Daarvoor bestaan diverse tools. Maak bijvoorbeeld gebruik van diverse quiztools om de lesstof te oefenen. Dat kan bijvoorbeeld met Kahoot, Quizlet en FlipQuiz. Met Mentimeter kun je snel vragen stellen én de respons meten. En met Ted-Ed kun je interactieve lessen bouwen. In dit OVM-artikel vind je meer online toets- en quiztools. Leerlingen maken de quiz met behulp van een eigen device, zoals een tablet of smartphone.

Technologie is een van de krachtigste middelen die je als leraar hebt, maar: succesvol computergebruik in het onderwijs is altijd afhankelijk van de leraar. ICT kan interactie nooit vervangen. Alleen een positieve interactie tussen leerlingen en leraren heeft positief effect op het welbevinden van leerlingen: leerlingen voelen zich dan veilig, doen actief mee en ontwikkelen zich optimaal.

Hoe werk jij aan positieve interactie met je leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here