3 tips voor gepersonaliseerd leren met behulp van technologie

0

Bij gepersonaliseerd leren staat het individuele leerproces van de leerling centraal. Ter ondersteuning maken veel docenten gebruik van digitale leermiddelen en andere technologische toepassingen. Hoe? Dat leest u in dit artikel.

1. Formatieve toetsing en feedback

Waarom zou u weken wachten met toetsen of leerlingen de stof voldoende beheersen? Met behulp van digitale leermiddelen en apps kunt u zonder al te veel moeite én op ieder moment toetsen hoe het ervoor staat met de kennis van leerlingen: bij aanvang van de les, tussendoor of juist aan het einde van de les. Zo krijgen de leerlingen niet alleen inzicht in hun eigen leerproces, maar kunt u de leerlingen die dat nodig hebben ook meteen voorzien van feedback. In de artikelen ‘Favoriete educatieve apps voor docenten’ en ‘Top 5 online toets- en quiztools’ leest u alles over de apps die u kunt inzetten voor formatieve toetsing. Welke app(s) gebruikt u?

2. Werk met een (adaptief) leersysteem

Het personaliseren van lessen vergt nogal wat van docenten: de lesvoorbereiding neemt – vooral in het begin – meer tijd in beslag en tijdens de les werken leerlingen vaak op verschillende niveaus aan verschillende opdrachten. Het kan dan lastig zijn om het overzicht te bewaren en ook nog eens iedere leerling de aandacht te geven die hij of zij nodig heeft. Op dit vlak bieden (adaptieve) gepersonaliseerde leersystemen uitkomst: binnen het docentendashboard zie je in een oogopslag welke leerlingen extra aandacht of juist extra uitdaging nodig hebben. Wilt u meer weten over de voordelen van zo’n systeem voor leerlingen en voor u als docent? Lees dan het artikel ‘Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt’.

3. Geef keuzemogelijkheid

Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Waar het voor de een goed werkt om een essay over een bepaald onderwerp te schrijven, maakt de ander liever een interactieve collage of een presentatie om het onderwerp weer aan anderen uit te kunnen leggen. Maak hier gebruik van: laat leerlingen kiezen wat ze het liefst doen om te laten zien dat ze het onderwerp hebben begrepen. Zo zie je niet hun beperkingen, maar juist hun capaciteiten. De stortvloed aan (educatieve) apps die we altijd en overal tot onze beschikking hebben, maakt deze vorm van differentiëren en personaliseren alleen maar makkelijker.

Lees ook:

Maakt u ook gebruik van technologie bij het personaliseren van uw lessen? Hoe doet u dat en wat zijn de resultaten? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here