Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
1. Wat is het?
Gepersonaliseerd leren gaat over het bieden van unieke, op individuele leerlingen toegespitste leerprocessen. Technologische hulpmiddelen zoals IT-systemen, data sets en analytische software maken gepersonaliseerd leren mogelijk voor grote groepen leerlingen. Men is het nog niet eens over de exacte definitie van en de relatie tussen gepersonaliseerd leren en concepten als gedifferentieerde instructie en adaptief leren. Lees daarover verder in het artikel ‘De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren’.
2. Hoe werkt het?
De basis van gepersonaliseerd leren is een persoonlijk profiel waarin het leertempo, het niveau en de sterke en zwakke punten van de leerling worden vastgelegd. Op basis daarvan worden de instructies en opdrachten aangepast voor die specifieke leerling. Het kan zijn dat leerlingen daarbij worden verdeeld in vooraf vastgestelde leertrajecten, die het beste aansluiten bij waar ze op dat moment staan. Meer geavanceerde programma’s maken daarentegen, op basis van de prestaties van de leerling, realtime aanpassingen in het leerproces.
3. Wie doet het?
Er zijn veel scholen die momenteel een pilot draaien op het vlak van gepersonaliseerd leren. Daarnaast werken ook veel uitgevers, content providers en ontwikkelaars van evaluatiesystemen en leerlingmanagementsystemen aan gepersonaliseerde leermiddelen en aanpassingen binnen hun huidige aanbod.
4. Waarom is het belangrijk?
Gepersonaliseerd leren kan, met behulp van technologie, een groot aantal leerlingen voorzien van individuele leertrajecten. Analytische leergegevens brengen, in combinatie met statistische modellen, de studievoortgang van iedere leerling in kaart en voorspellen de kans op een succesvolle leerervaring. Daarnaast bieden dergelijke systemen instructies en opdrachten die aansluiten bij de wensen en behoeften van de leerling.
5. Wat zijn de nadelen?
Gepersonaliseerd leren is een relatief nieuwe ontwikkeling. Er is op dit moment dan ook een gebrek aan onafhankelijk onderzoek over de leeruitkomsten, meerwaarde en gevolgen van personalisatie. Daardoor zijn nog veel vragen onbeantwoord. Ook verandert het personaliseren van het leerproces de rol van de docent. Dat vergt de nodige training, ondersteuning én budget. De kosten voor de uitvoering van gepersonaliseerd leren zijn namelijk aanzienlijk, zowel voor de technologische hulpmiddelen en systemen als voor de opleiding en ondersteuning van docenten.
6. Waar gaat het heen?
Er is steeds meer kennis beschikbaar over gepersonaliseerd leren. Daarmee kunnen scholen op den duur gaan bepalen wanneer en op welke manier een gepersonaliseerde aanpak zinvol is. Gepersonaliseerd leren zal daarmee steeds meer fungeren als een systeem waarbij de combinatie tussen verschillende instrumenten meer oplevert dan de som der delen. Steeds meer data zullen te combineren zijn. Dat zorgt voor krachtigere, onderling met elkaar verbonden systemen die het makkelijker maken om vernieuwende pedagogische modellen – zoals flipping the classroom – te integreren.
7. Wat zijn de gevolgen voor leren en lesgeven?
Gepersonaliseerd leren verlicht de druk op docenten om iedere leerling precies op zijn of haar niveau te voorzien van onderwijs. De inzichten uit het gepersonaliseerde leersysteem zorgen ervoor dat het onderwijs effectiever en efficiënter kan worden ingedeeld. Docenten kunnen meer tijd besteden aan individuele leerlingen en beiden hebben meer inzicht in het leerproces.
Verder lezen
Wil je verder lezen over bovenstaande punten? Download dan de Engelstalige paper ‘Personalized Learning: 7 things you should know about…’ via deze link. Ook op Onderwijs van Morgen verschijnen regelmatig artikelen over gepersonaliseerd leren en aanverwante thema’s, zoals:
- Stap-voor-stap naar gepersonaliseerd leren
- Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken
- Gepersonaliseerd leren: Klinkt goed, maar hoe pakken we het aan?
- De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren
- Resultaten pilot Score! Adaptief lesmateriaal voor Engelse grammatica
Wat zou u graag willen weten over gepersonaliseerd leren? Laat uw vraag achter via onderstaand reactieformulier en de redactie van Onderwijs van Morgen gaat voor u op onderzoek uit.
Hoe kunnen we “gepersonaliseerd” studenten begeleiden in hun stage?
Wat hebben begeleiders hiervoor nodig?
Wij zijn afgelopen schooljaar op Windesheim gestart met de Master SEN leerroute Gepersonaliseerd leren met ICT. Onder deze studenten zijn echte pioniers die op hun school al vorm en inhoud geven aan gepersonaliseerd leren, waarbij we ICT als middel inzetten. Het is van belang goed met elkaar helder te krijgen wat leren is en wat bijdraagt aan het individuele leerproces van de leerling zonder dat er sprake is van geïndividualiseerd onderwijs. De veranderende rol van de leraar is daarbij ook een terugkerend onderwerp. De technologie als ondersteunend middel inzetten voor zowel afstemming als onderwijsvorm is nog volop in ontwikkeling. Het samen op zoek gaan naar mogeljike antwoorden is een prachtig proces.
Welke invloed heeft het gepersonaliseerd leren op het gedrag van de kinderen ?
Welke invloed heeft het gepersonaliseerd leren op het gedrag van de kinderen ?
Hoeveel leerlingen kan een leerkracht maximaal in de groep hebben bij gepersonaliseerd leren?
Hoeveel leerlingen kan een leerkracht maximaal in de groep hebben bij gepersonaliseerd leren?
Er is al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de opbrengsten in verband met gepersonaliseerd leren. Wat leveren die onderzoeksresultaten op?
Hallo Bea,
er worden zeker onderzoeken gedaan. Zoals dit onderzoek van digischool mbt de verwachtingen van adaptieve lesmethodes.
En de Bill & Melinda gates foundation doet ook regelmatig onderzoek naar de effecten van gepersonaliseerd leren.
Hallo Bea,
er worden zeker onderzoeken gedaan. Zoals dit onderzoek van digischool mbt de verwachtingen van adaptieve lesmethodes.
En de Bill & Melinda gates foundation doet ook regelmatig onderzoek naar de effecten van gepersonaliseerd leren.
Er is al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de opbrengsten in verband met gepersonaliseerd leren. Wat leveren die onderzoeksresultaten op?
Dag lezer,
Ik ben met creativiteitsonderwijs bezig bij naschoolse opvang en basisschool. Filosoferen, experimenteren , creeren en reflecteren doe ik met kinderen van alle leeftijden. Teken en schilderen is het middel. Hoe zou ik deze manier gebruiken om nog meer de persoonlijke ontwikkeling van kinderen aan te spreken?
Dag lezer,
Ik ben met creativiteitsonderwijs bezig bij naschoolse opvang en basisschool. Filosoferen, experimenteren , creeren en reflecteren doe ik met kinderen van alle leeftijden. Teken en schilderen is het middel. Hoe zou ik deze manier gebruiken om nog meer de persoonlijke ontwikkeling van kinderen aan te spreken?
Op welke middelbare scholen in Nederland wordt op dit moment gewerkt met gepersonaliseerd leren?
Op welke middelbare scholen in Nederland wordt op dit moment gewerkt met gepersonaliseerd leren?
Op welke middelbare scholen in Nederland wordt op dit moment gewerkt met gepersonaliseerd leren?
Ik lees zo gauw niets over de valkuil ‘eenzaam leren’ die ik wel vaak zie gebeuren.
Moet er niet meer advies komen over gepersonaliseerd leren in samenhang met de sociale context van leren?