Zo motiveer je je leerlingen: tips & best practices

0

Welke leraar wil dit nou niet: een klas vol leerlingen die allemaal intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Helaas is dat vaker een droom dan de realiteit. Gelukkig kun je leerlingen wel een handje helpen om die motivatie aan te wakkeren. Zo kun je met kleine ingrepen al verschil merken. In dit artikel geven we verschillende tips waarmee je leerlingen kunt motiveren.

Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit jezelf komt. Leerlingen die intrinsiek gemotiveerd zijn, leren niet omdat ze bijvoorbeeld alleen een voldoende voor een toets willen halen. Omdat ze zelf graag willen leren, leren ze diepgaander en zullen ze ook bij een volgende opdracht gemotiveerder zijn om uit zichzelf aan de slag te gaan.

Autonomie, competentie en verbondenheid

Als leraar kun je ervoor zorgen dat motivatieproblemen zo min mogelijk optreden. Dit doe je door af te stemmen op de drie basisbehoeften die ieder mens nodig heeft: autonomie, competentie en verbondenheid.

Geef autonomie-ondersteund les

Omdat intrinsieke motivatie voortkomt uit de eigen wil, is het belangrijk dat je leerlingen ondersteunt om zelf keuzes te maken. Autonomie-ondersteunend lesgeven betekent ook dat je leerlingen meer informatief lesgeeft, in plaats van controlerend en dwingend. Dat doe je bijvoorbeeld zo. Geef leerlingen ook de mogelijkheid om te kiezen. Bijvoorbeeld om deel te nemen in de instructies en keuzes in opdrachten, partner, werkplek of manier van uitwerken. Gebruik daarnaast informatieve taal en geen dwingende taal met woorden als ‘moeten’.

Best practice: het verbeterbord

Op de basisbehoefte autonomie sluit je ook aan door leerlingen coachend en procesgericht te begeleiden bij het bereiken van doelen. Bijvoorbeeld met een verbeterbord: een whiteboard waarop leerlingen zelf doelen en verbeteracties formuleren. Die worden wekelijks klassikaal ingevuld: wat willen we bereiken en zijn er extra acties nodig? Bekijk hier de ervaring van een leraar.

Bied structuur in de lessen

Structuur in je les helpt leerlingen zich competent te voelen. Ze krijgen dan het gevoel dat ze een opdracht aankunnen en deze tot een goed resultaat kunnen brengen. Structuur bieden doe je door steeds duidelijke instructies te geven. Help leerlingen ook het (leer)doel van een opdracht te begrijpen. Maak aan het begin van het schooljaar een jaarplanner met leerdoelen. Communiceer daarnaast naar leerlingen wat er van ze wordt verwacht en welke inspanning dat vraagt. Maak studiewijzers en zet hierin wat een leerling moet doen om de leerdoelen te behalen.

Zorg voor een goede relatie

Leerlingen willen zich gehoord voelen. Motivatieproblemen ontstaan als leerlingen het gevoel krijgen dat anderen alles voor ze beslissen. Voor een goede band met je leerlingen, is het belangrijk om in gesprek te blijven. Een goede relatie met je leerlingen creëer je zo. Verplaats je ook in de leerlingen: Vraag naar hun wensen en meningen. Probeer je in te leven in hun perspectief en erken weerstanden. Ga ervanuit dat elke leerling gemotiveerd is: benader hen altijd vanuit het idee dat zij nieuwe dingen willen leren.

Verder lezen

Nieuwsgierig wat je vooral niet moet doen om leerlingen te motiveren? Lees dan het artikel 5 don’ts op het gebied van motivatie. Door leerlingen leerstrategieën aan te leren help je hen gemotiveerd te blijven. Dit OVM-artikel gaat over een tool waarmee je de motivatie van je leerlingen kunt meten. En ook leuk om te lezen: deze gastblog over autonomie en intrinsieke motivatie.

Hoe bevorder jij de intrinsieke motivatie van je leerlingen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here