Zo ga je aan de slag met internationalisering

1

De wereld verandert snel en de internationalisering neemt in rap tempo toe. Steeds vaker is wat in je eigen stad, dorp of land gebeurt niet te begrijpen zonder kennis van de wereld. Daarom is het belangrijk om leerlingen hiervoor klaar te stomen. Hoe kun je als school en als leerkracht in internationalisering investeren?

Steeds vaker begeven we ons in sociale omgevingen waarbij we in aanraking komen met andere talen, achtergronden en verwachtingen. Van leerlingen nu en in de toekomst wordt dan ook verwacht dat zij internationaal competent zijn – en dat gaat verder dan informatie juist kunnen interpreteren en je gewenst gedragen in verschillende sociale situaties, zowel in binnen- als buitenland. Internationaal competent zijn betekent effectief kunnen functioneren in de hedendaagse maatschappij en later meer kans hebben op de internationale arbeidsmarkt. Daarom zullen basisscholen moeten investeren in internationalisering.

Internationalisering stimuleren

Dat internationalisering een vanzelfsprekend onderdeel moet zijn van het lesaanbod, is volgens de onderwijsraad een beklonken zaak. Om internationalisering te stimuleren kan een basisschool bijvoorbeeld Engelse, Franse of Duitse taallessen geven. Ook via een uitwisseling of een online samenwerkingsprogramma kunnen leerlingen internationale ervaringen opdoen. Goed nieuws: jij en je school hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk eens op: starten met internationaliseren en volg het stappenplan. Ook zijn er subsidiemogelijkheden ter bevordering van internationalisering speciaal voor het primair onderwijs.

Hoe ga je als leerkracht om met internationalisering?

Het geven van vreemde taallessen of het organiseren van een uitwisselingsproject zijn serieuze internationaliseringsstappen. Wanneer je als leerkracht zelf aan de slag wil met internationalisering, hoef je het niet meteen zo rigoureus aan te pakken. Het doel is vooral om enthousiasme voor internationalisering binnen je school aan te wakkeren. Een simpel project van één lesuur waarin je contact maakt met leerlingen van verschillende achtergronden of met een buitenlandse partnerschool is bijvoorbeeld al een mooie internationaliseringsstap. We geven je ter inspiratie drie concrete lesideeën:

1. Habitat for Humanity

Het gratis lespakket van Habitat for Humanity bevat de basisles ‘Iedereen een thuis’ en de verdiepingsles ‘Wereldwijd wonen’. Het leert kinderen wat de betekenis van een (t)huis is voor mensen overal ter wereld. Beide lessen bestaan uit een prezi voor het digibord, met interactieve elementen en veel foto- en filmmateriaal. Bij elke les kunnen de leerlingen aan de slag met een werkblad vol inhoudelijke en creatieve opdrachten.

2. Donordenkers

Donordenkers: een gratis interactieve lesmodule over orgaandonatie. De lesmodule maakt orgaandonatie bespreekbaar in de klas en helpt leerlingen een mening te vormen over donatie. Met de digitale leeftijdsgenootjes Donnie en Rezi ontdekken leerlingen van groep 7 en 8 door middel van spelletjes, filmpjes en quizvragen alles over donatie en transplantatie.

3. Wisselen van perspectief

Met de oefening wisselen van perspectief vergroot je het inlevingsvermogen van (jonge) kinderen, onder meer met behulp van:

  • Doe-alsof-spelletjes en drama waarbij kinderen rollen spelen.
  • Verhalen vertellen bij plaatjes of foto’s en luisteren naar de verschillende manieren waarop je een foto of een plaatje in een verhaal kunt omzetten.
  • Kennisnemen van elkaars smaak of voorkeur als het gaat om bijvoorbeeld muziek.
  • Het (voor)lezen of dramatiseren van scheppingsverhalen uit verschillende culturen.
  • Klik hier voor nog meer voorbeeldoefeningen om het inlevingsvermogen van kinderen te bevorderen.

Verder lezen

Wil je meer lezen over internationalisering? Lees dan ook de eerder verschenen Malmberg-artikelen: Onderzoek internationalisering van de jongerencultuur en In 3 stappen op weg naar vroeg Engels. Meer lesideeën vind je op De wereld wordt kleiner als je groter wordt. En ben je benieuwd welke standpunten Nuffic (de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs) en de PO-raad innemen met betrekking tot internationalisering in het po? Lees dan hun handreiking.

Hoe ver is jouw school als het aankomt op internationalisering? Welke internationaliseringslessen breng je zelf in de praktijk? Laat je tips en ervaringen achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here