In 3 stappen op weg naar Vroeg Engels

0

Wil jouw school zich oriënteren op het invoeren van vroeg vreemdetalen-onderwijs (VVTO)? In dit artikel lees je meer over de criteria en geven we je een beknopt stappenplan voor de invoering van Vroeg Engels op jouw school. En wil je verder lezen? Download dan de whitepaper met cijfers, praktische tips én een checklist voor Vroeg Engels.

Een school die kiest voor Vroeg Engels, wil meer en beter Engels geven dan wat de kerndoelen verplicht stellen. De landelijke kenmerken van vroeg vreemdetalenonderwijs (VVTO) zijn:

  1. In alle groepen wordt minimaal 60 minuten per week lesgegeven in het Engels.
  2. Er is sprake van een goede doorgaande leerlijn in de school.
  3. Naast het vak Engels wordt er ook met Content and Language Integrated Learning (CLIL) gewerkt.
  4. De leerkrachten zijn adequaat geschoold in de vakdidactiek en hebben een goede beheersing van het Engels.
  5. Elke leerling heeft aan gerichte internationale activiteiten meegedaan.
  6. VVTO is opgenomen in het kwaliteitsbeleid van de school.

Stap 1: kiezen

Het invoeren van Vroeg Engels start met de keuze: Vind je als team dat Engels onderdeel moet zijn van het leven van kinderen? Vind je het belangrijk om ze die bagage mee te geven? Als het antwoord daarop ‘ja’ is, ga dan als school aan de slag met Engels vanaf groep 1. Kijk wel kritisch naar wat daarvoor nodig is en of dit in de plannen en het budget van je school past. Is het team voldoende geschoold? Kan iemand binnen het schoolteam optreden als coördinator? Is er voldoende lesmateriaal op school? Ga ook op andere scholen kijken. Als het sein op groen staat, kun je beginnen!

Stap 2: voorbereiden

Kijk naar wat je team aan scholing nodig heeft op het gebied van vakdidactiek en de beheersing van het Engels. Dit geldt zeker ook voor de coördinator. Ga op zoek naar lesmaterialen met een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8, liefst ook CLIL-lessen en ondersteuning bij de vakdidactiek. Scholen kunnen maximaal 5000 euro aan subsidie (schooljaar 2017-2018) ontvangen, om daarmee materialen en scholing in te kopen als onderdeel van een VVTO-traject. Meer informatie over subsidies vind je hier.

Stap 3: implementeren

Leg de focus in het eerste jaar op een goede implementatie: het toepassen van de vakdidactiek, het werken met actieve werkvormen en het Engels als voertaal tijdens de les. Ook het leren kennen van en werken met de lesmethode hoort bij een goede implementatie. Als je de werkwijze en didactiek goed hebt geïmplementeerd en met zelfvertrouwen en plezier door de hele school werkt met Engels, kun je verdergaan en andere vakken aanbieden in het Engels. Dit heet CLIL-onderwijs: content and language integrated learning.

Meer informatie?

Download het whitepaper over de voordelen van Vroeg Engels. Hierin komt ook de praktische kant aan bod: Wat moet je als leerkracht kennen en kunnen? Waar moet je op letten bij het kiezen van een lesmethode voor Engels? En: Hoe organiseer je het in de klas? Tot slot lees je hier meer over VVTO en hier meer over de Malmberg-methode Join in.

Ben jij al bezig met Vroeg Engels en heb je tips voor collega’s? Of ben je juist op zoek naar tips? Laat een reactie achter onder dit artikel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER