Home » Onderzoek: internationalisering van de jongerencultuur

Onderzoek: internationalisering van de jongerencultuur

In opdracht van de Onderwijsraad onderzocht jongerencommunicatiebureau Youngworks wat Nederlandse jongeren merken van internationalisering. Niet binnen de school, maar daarbuiten. In dit artikel zetten we de belangrijkste inzichten voor u op een rij.

De inzichten in dit artikel zijn afkomstig uit een artikel op de website van Youngworks. Bent u geïnteresseerd in de onderzoeksopzet of bent u benieuwd naar het gehele rapport? Download het volledige onderzoekrapport ‘Internationaliseren van de jongerencultuur’ via de website van Onderwijsraad.

1. Jongeren vinden dat ze buiten school meer leren over andere landen en culturen

Jongeren zien de school als aanjager als het gaat om culturele verdieping: het leren over andere landen en culturen. Is het niet op het schoolplein of in de klas, waar diverse culturen samenkomen, dan is het wel tijdens schoolreisjes. Tegelijkertijd vinden ze dat het initiatief en het daadwerkelijke leren voornamelijk bij henzelf ligt. “Culturele verdieping binnen een schoolcontext associëren ze vooral met saaie lessen over andere landen en culturen. De ontwikkeling van culturele sensitiviteit koppelen zij meer aan informeel leren.”

2. Jongeren willen geen wekelijks lesuur ‘internationalisering’ of ‘culturele verschillen’

Leerlingen staan open voor informatie over andere landen en culturen: ze erkennen dat zulke kennis belangrijk is voor hun persoonlijke ontwikkeling. Maar als structureel onderdeel van het lesaanbod? Daar zitten ze niet op te wachten. Veel jongeren denken dat een verplicht lesuur internationalisering saai is. Ze trekken het nut ervan in twijfel. “Waarom zal ik nu iets over mensen in China leren? Wie weet ga ik nooit naar China!” Als het gaat over culturele verschillen gaat, denkt een deel van de leerlingen dat hun leraar vooral gekleurde informatie zal delen. “Hun aversie tegen het vak ‘culturele verschillen’ komt mogelijk niet voort uit desinteresse bij het onderwerp, maar uit afkeur van de voor hen bekende lesmethoden en setting.”

3. Jongeren hebben tijdens schoolreizen meer oog voor elkaar dan voor de bestemming

Op schoolreis zijn leerlingen niet alleen bezig met leren. Voor hen is het vooral een andere, intensieve manier om met hun klasgenoten en leraren om te gaan. Alleen dat al maakt genoeg indruk, waardoor het lastig is om het formele leren op gang te krijgen. Tijdens zo’n uitstapje willen leerlingen de omgeving vooral intensief met elkaar ervaren. “Hoe intensiever de beleving, hoe hoger de opbrengst.”

4. De Westerse en Anglo-Amerikaanse popcultuur overheerst sterk

Wat jongeren zo aantrekkelijk vinden aan de Verenigde Staten, dat weten ze zo snel niet. Toch zou een meerderheid van de aan het onderzoek deelnemende jongeren best wel willen verhuizen naar de VS. Volgens de onderzoekers is deze aantrekkingskracht symbool voor de overheersing van de Amerikaanse popcultuur in de mediaconsumptie van jongeren. Ze voelen dan ook niet de behoefte om buiten de Westers-georiënteerde popcultuur op onderzoek uit te gaan. “Ze zitten zogezegd niet te wachten op een muziek- of leestip van de leraar Duits of Frans.”

Herkent u als leraar de inzichten die in dit onderzoek aan het licht komen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.