Zo draagt een growth mindset bij aan jouw ontwikkeling als docent

0

Staan onze competenties vast of kunnen we ze ontwikkelen? Je antwoord op deze vraag bepaalt of je een fixed mindset of growth mindset hebt. Vaak worden deze twee denkstijlen toegepast op leerlingen. Maar hoe kan een growth mindset bijdragen aan jouw ontwikkeling als docent? Daarover lees je meer in dit artikel.

Je ontwikkeling is afhankelijk van je denkstijl. Mensen met een growth mindset geloven dat hun capaciteiten kunnen groeien. Falen hoort voor hen bij het leerproces en het is een kwestie van oefenen tot je iets wel kunt. Daartegenover staan de mensen met een fixed mindset, die zijn ervan overtuigd dat ze ergens talent voor hebben of niet. Dit is voor hen niet veranderlijk, waardoor capaciteiten zich niet voldoende kunnen ontwikkelen. Dingen waarin ze minder goed zijn, proberen ze daarom te vermijden.

Growth mindset voor de docent

Veel docenten stimuleren hun leerlingen tot een growth mindset. Maar diezelfde growth mindset kan ook bijdragen aan je eigen ontwikkeling als docent. De growth mindset wordt ook wel de psychologie van succes genoemd. Omdat je hierbij uitdagingen durft aan te gaan en het vertrouwen hebt dat je steeds beter wordt in een bepaalde taak. Met een growth mindset zal je als docent dus ook stappen maken: een drukke klas stil krijgen, complexe lesstof helder uitleggen, je aandacht eerlijk verdelen over de leerlingen. Als docent krijg je te maken met heel wat uitdagingen. Hoe je deze uitdaging benadert, bepaalt voor een groot deel je succes.

Hoe ontwikkel je een growth mindset?

Hoe ontwikkel je een growth mindset? In The New Psychology of Success benoemt Carol Dweck vier stappen waarmee volwassenen een growth mindset kunnen ontwikkelen:

  1. Word je bewust van je fixed mindset.
  2. Weet dat je kunt kiezen: interpreteer ik een ervaring op de fixed-mindsetmanier of kies ik voor een benadering vanuit de growth mindset?
  3. Buig je gedachten vanuit de fixed mindset om naar de denkstijl van de growth mindset.
  4. Handel vanuit de growth mindset. Zet daarvoor bewust een growth-mindsetplan op, waarbij je zo concreet mogelijk je uitdaging en aanpak formuleert en achteraf evalueert.

Growth mindset voor jou en je leerlingen

Maakt een growth mindset je werk leuker? Zeker als je enthousiast wordt van de ontwikkeling van je leerlingen. Uit onderzoek van Falko Rheinberg blijkt dat de mindset van de leerkracht belangrijk is voor de prestaties van de klas. Als de leerkracht uitgaat van een growth mindset en leerlingen daarin stimuleert, ontwikkelen zij zich beter.

Hoe stimuleer je leerlingen een growth mindset te ontwikkelen? Allereerst: beoordeel de inzet van de leerlingen, niet hun competenties. Geef ook inzicht in het leerproces: hoe kan een leerling het de volgende keer beter aanpakken? En geef de leerlingen mee: natuurlijk, cijfers zijn belangrijk, maar de prestatie is niet het enige wat telt. Iets wat je al kunt, is niet zo interessant. Juist uitdagingen zijn leuk.

Tip: meer te weten komen over de kansen van een growth mindset? Medilex Onderwijs houdt in april een studiedag: Motiveren met een groeimindset, speciaal voor docenten in het vo.

 Heb jij jezelf een growth mindset aangeleerd? Hoe? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here