Tevredenheid: Wat vinden leerlingen belangrijk?

0

De tevredenheid van leerlingen zegt veel over de effectiviteit van het onderwijs. Maar wat vinden leerlingen precies belangrijk? En hoe meet je zelf hoe tevreden leerlingen zijn? Daarover lees je meer in dit artikel.  

Hoe denken leerlingen over ons onderwijs? Daarover vulden 678 leerlingen uit het po, vo en mbo een enquête in. De resultaten hiervan zijn gepubliceerd in De Staat van de Leerling 2017. Daaruit blijkt onder meer dan kinderen in het po meer naar buiten willen (‘van de natuur kun je net zoveel leren als van rekenen’) en minder stress (‘minder huiswerk’). Spelenderwijs leren vinden ze ook belangrijk: ‘Soms bespreek je een lastig onderwerp: het leukste is om dan ernaartoe te gaan en het écht te laten zien. Dan onthoud je het beter.’

Leren door te doen

Ruim de helft van de leerlingen in het vo leert het liefst door te doen: ze willen meer betrokken zijn bij de lesstof en meer ruimte krijgen om er zelf mee aan de slag te gaan. ‘De schoolleiding leert ons zelfstandig te werken, waarbij vrijheid en eigen indeling voorop staan. Daar ben ik tevreden over,’ aldus een leerling. Een andere leerling: ‘Je onthoudt veel meer van een voorbeeld waar je zelf deel van uitmaakt.’ In een eerder op OVM verschenen artikel lees je hoe zo’n leerlinggerichte omgeving zorgt voor meer motivatie.

Een goede docent voor de klas

Een goede docent voor de klas is heel belangrijk: ‘Die ziet meteen waar leerlingen behoefte aan hebben.’ Kinderen in het po willen een leraar bij wie ze zich op hun gemak voelen: ‘Hij moet aardig zijn en grapjes maken, maar ook streng zijn.’ Vo-leerlingen hebben het liefst een docent die je voldoende uitdaagt en die de leerstof laat aansluiten bij hun leermanieren: ‘Een manier van lesgeven die aanspreekt, heeft zeker positieve gevolgen voor de prestaties van leerlingen.’ Mbo-studenten vinden het belangrijk dat de docent orde kan houden en op de verschillen tussen leerlingen let.

Veilige schoolomgeving

Alle leerlingen vinden het belangrijk dat de sfeer op school goed is. Ze willen er zichzelf kunnen zijn en het fijn hebben met hun vrienden. En dat kan alleen in een veilige schoolomgeving. Per 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om te zorgen voor sociale veiligheid. Een jaarlijkse monitoring van de leerlingen is daarbij verplicht.

Zo onderzoek je tevredenheid 

Hoe onderzoek je of leerlingen tevreden zijn? We zetten drie mogelijkheden op een rij:

  1. Voer een een-op-een gesprek. Dergelijke gesprekken zorgen vaak voor waardevolle informatie, tips en een verhoogde betrokkenheid van leerlingen. Wees nieuwsgierig en stel open vragen (wie, wat, waar, wanneer, wat maakt dat, hoe). Hier lees je meer tips over goede gesprekken voeren met leerlingen.
  2. Vensters biedt een tevredenheidsmeter voor scholen: deze enquête geeft inzicht in het welbevinden van leerlingen. Je voldoet hiermee meteen aan de monitoringsplicht. De lijst bestaat uit vragen over algemene tevredenheid van leerlingen en over schoolklimaat en veiligheid.
  3. Laat leerlingen je prestaties als docent beoordelen: in dit eerder op OVM verschenen artikel lees je daar meer over. Je vindt er onder meer een link naar het evaluatieformulier ‘Geef punten aan je leraar’.

Verder lezen

Leerlingen die gemotiveerd zijn, tonen meer inzet en komen tot betere prestaties. Als docent speel je een grote rol in het motiveren van leerlingen. Hier lees je hoe je leerlingen juist niet motiveert. Wil je dat je leerlingen wél gemotiveerd raken en dat ook blijven? Ga dan aan de slag met de tips in dit OVM-artikel. Want gemotiveerde leerlingen zijn over het algemeen ook tevreden leerlingen!

Zijn de leerlingen in jouw klas tevreden? Waaraan merk je dat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here