5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren

7

De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarstiger en kwam begin dit jaar wederom breed in het nieuws dat het met de motivatie van onze leerlingen niet al te best gesteld is. Veel docenten zijn dan ook voortdurend op zoek naar (voor hen) nieuwe manieren om leerlingen te motiveren. In dit artikel vijf populaire tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren. Wat is jouw gouden tip?

Geef leerlingen de regie
Om de algemene motivatie in de klas te vergroten kun je experimenteren met – tot op zekere hoogte – de regie uit handen geven. Leerlingen die – in meer of mindere mate – zelf beslissen waar ze tijdens de les aan werken zijn doorgaans toch iets gemotiveerder om net dat beetje meer te doen. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld een keer laten kiezen tussen open, gesloten of meerkeuzevragen bij een schriftelijke overhoring. En kiezen ze voor een werkstuk of geven ze liever een uitgebreide presentatie?

Differentieer
Leerlingen laten kiezen welke taak ze willen uitvoeren is een vorm van differentiatie. Je kunt het ook groter aanpakken door leerlingen altijd in te delen in verschillende groepen. Als docent weet je als geen ander dat niet alle leerlingen op dezelfde manier leren. Waar sommige leerlingen het liefst zelfstandig werken hebben andere leerlingen behoefte aan een actieve les of een groepje om mee samen te werken. Vaak is het moeilijk te realiseren, maar door te differentiëren laat je leerlingen gericht werken op een manier die goed bij hen past. Leerlingen gooien minder snel de handdoek in de ring, wat de betrokkenheid en motivatie ten goede komt. Lees meer over differentiatie in de DidactiefSpecial ‘Ziet u het verschil?’.

Competitie
Een andere manier om leerlingen op actieve wijze bij de les te betrekken is positieve competitie. Zo kun je als docent leerlingen in groepjes bepaalde kwesties laten oplossen of serious games inzetten. Sommige leerlingen zullen beter hun doen wanneer ze de kans krijgen om te winnen en excelleren. Een gemakkelijkere manier om positieve competentie in te zetten is door gebruik te maken van gamification-elementen.  Door een spelelement toe te voegen, worden saaie of moeilijke dingen uitdagender voor uw leerlingen. Dat is namelijk een psychisch proces. Lees meer over gamification in het artikel ‘Gamification toepassen in de les’.

Track vooruitgang
Het digitaal tracken van resultaten gedurende het leerproces is niet alleen voor docenten een uitkomst. De leerling heeft er ook profijt van wanneer hij kan zien of en op welke gebieden hij vooruitgang boekt en waar hij extra voor moet werken. Dat kan in de vorm van adaptief leren, maar ook door op bewuste momenten – bijvoorbeeld per trimester of hoofdstuk – in een persoonlijk gesprek met de leerling te reflecteren op de behaalde resultaten. Met name een visuele weergave van het leerproces, zoals bij adaptieve systemen als Khan Academy en Knewton, werkt voor veel leerlingen motiverend.

Nodig gastdocenten uit
Nodig om de zoveel weken een gastdocent uit! Het klinkt simpel, maar toch gebeurt het in de praktijk niet al te vaak. Voor leerlingen is een gastdocent als een frisse wind door het klaslokaal. Denk daarbij aan professionals uit verschillende sectoren, maar ook aan bijvoorbeeld oudere leerlingen – waar de lagere klassen toch een beetje naar op kijken –  om bepaalde zaken uit te leggen of proefjes te begeleiden. Organisaties als Dagje Lesgeven en Gast in de Klas hebben flinke databases waar je in kunt zoeken naar geschikte kandidaten. Maar vergeet ook niet om in je omgeving te kijken. Wees creatief, de meeste mensen zullen vereerd zijn om voor zoiets gevraagd te worden.

Wat is jouw favoriete manier om leerlingen te motiveren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

7 REACTIES

  1. Ik zou tegen iedereen die geen les meer voorbereid omdat hij zoveel ervaring heeft, doe dit een met je klas en kijk of je blijer wordt. Ik wel!

  2. Wat ik altijd deed in mijn tijd als docent op een basisschool in Amsterdam Oud-Zuid, is kinderen zelf de verantwoordelijkheid geven, zoals in punt één aangehaald. Dan deden ze een toneelstukje, een spreekbeurt of vertelden ze iets over wat ze hadden meegemaakt. Dit vonden ze altijd heel leuk om te doen en ze waren ook altijd heel gemotiveerd. Natuurlijk is elke klas anders en ik ben best wel benieuwd naar andere ervaringen…

    https://www.instituutschreuder.nl

  3. Prima tips om motivatie te verbeteren. Het kan ook handig zijn om gewoon eens te meten hoe het nu gesteld is met de motivatie in jouw les of mentorklas. Misschien gaat het op sommige punten wel beter dan je denkt. Misschien zijn andere factoren dan je had gedacht de grootste bottleneck. Met de app van de Motivatiespiegel krijgt de docent een overzicht van de motivatie van alle leerlingen in de klas. De leerlingen krijgen zelf gepersonaliseerde feedback.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here