Laat leerlingen uw prestaties beoordelen

3


“Op het einde van mijn les ga ik mezelf kwetsbaar opstellen.” Zo opent de Vlaamse docent Renzo Vercammen een van zijn lessen. Hij laat zich die dag namelijk beoordelen door zijn leerlingen. Vercammen denkt wel te weten wat ze van hem vinden, maar schrikt uiteindelijk toch van sommige antwoorden. Heeft u zich weleens laten beoordelen door leerlingen?

Renzo Vercammen: “Een van de stellingen was: ‘De leraar toont respect voor zijn leerlingen’. Natuurlijk heb ik veel respect voor mijn leerlingen, maar toch blijkt dat ik niet in elke klasgroep hoog scoor op die stelling. Na een klasgesprek begrijp ik dat mijn rechtstreekse manier van communiceren soms wat hard overkomt. Daar was ik me helemaal niet van bewust.”

Wilt u zich net zo laten beoordelen als Renzo Vercammen? Download dan het evaluatieformulier ‘Geef punten aan je leraar’. Daarop staan de vijftien stellingen die Vercammen heeft voorgelegd aan zijn leerlingen. Leerlingen vinken bij iedere stelling een score (van 1 tot en met 10) aan en lichten hun keuze kort toe. Een open deur, maar toch goed om te vermelden: leerlingen hoeven hun naam er niet op in te vullen.

Handboek voor mentoren
Wilt u zichzelf als mentor laten beoordelen? In het Handboek voor elke mentor staan verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Er hoort ook een beoordelingsformulier bij, waarmee u aan het einde van het schooljaar uw prestaties kunt meten. ‘Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die serieus worden uitgenodigd om een evaluatieformulier in te vullen, hun antwoorden heel positief verwoorden. Het laten invullen van dit beoordelingsformulier levert vaak zeer waardevolle tips op om in de toekomst (nog) meer kwaliteit in uw lessen te stoppen.’ Download hier het beoordelingsformulier (ook geschikt voor docenten die geen mentor zijn).

‘LAKS LOVES LED’
LAKS is dé organisatie als het gaat om leerlingparticipatie in Nederland. Afgelopen zomer publiceerde LAKS het boekje LAKS LOVES LED. LED is een verzamelnaam voor alle mogelijke manieren waarop leerlingen een rol kunnen spelen bij het beoordelen van docenten. Er staat in wat LED is, welke vormen van beoordelen er zijn en wat de voor- en nadelen kunnen zijn. Ook staan er tips, voorbeelden en een stappenplan in, zodat u en uw leerlingen er desgewenst meteen mee aan de slag kunnen gaan. U kunt het boekje gratis bestellen door een e-mail te sturen naar info@laks.nl. Lees verder in het artikel ‘Leerlingparticipatie: evalueer je leraar’

Heeft u zich weleens laten beoordelen door leerlingen? Hoe heeft u dat aangepakt? En: Wat heeft het u opgeleverd? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

3 REACTIES

  1. In mijn team wordt tijdens het voorbereiden van een functioneringsgesprek gesprek twee maal de les bezocht door de Onderwijsleider. Deze neemt een enquete af onder de studenten met 16 vragen. Van orde tot kan de docent tegen kritiek, komt aan de orde. Deze gegevens maken onderdeel uit van het gesprek en de werknemer verwerkt in het verslag twee punten die kunnen verbeteren en hoe de werknemer dat gaat aanpakken en twee punten die goed gaan en waarom. Ik heb hier positieve ervaringen mee en de docenten alsook studenten vinden het leuk.

  2. nuttig !. Ik geef ruim 30 jaar Franse les op middelbare scholen. De laatste jaren vraag halverwege het jaar 3 tips en tops in elke klas. Verhelderend!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here