De zomerdip: bestaat die en wat doe je ertegen?

Zomervakantie: zes weken uitrusten en dan in het nieuwe schooljaar weer fris starten met waar je voor de vakantie gebleven was. Klinkt logisch, maar dat is het niet. Leraren merken namelijk dat veel leerlingen last hebben van een zomerdip: ze zitten dan niet meer op het behaalde niveau van voor de zomervakantie. Maar bestaat dit […]

Bekijk

Zittenblijven: wat zijn de alternatieven?

Nederland heeft samen met Portugal het hoogste percentage zittenblijvers. Als we po en vo samenvoegen, dan is volgens de OECD 26,7 procent van de leerlingen in Nederland een keer blijft zitten. En dat terwijl recente onderzoeken tonen aan dat zittenblijven juist vaak ineffectief is. Welke alternatieven voor zittenblijven zijn er? Dit artikel is eerder verschenen […]

Bekijk

Mindfulness: rust in de klas

En gaat het niet zoals ik wil. Dan doe ik dit… en alles staat stil… Als Tita Tovenaar dat zei, dan stond ook alles stil. Een truc die veel leerkrachten best onder de knie zouden willen hebben. Op sommige scholen lijken ze deze ‘truc’ door te hebben. Niet met een toverspreuk, maar met yoga en […]

Bekijk

Curriculumherziening: digitale geletterdheid een kerndoel?

Op de dag dat alle scholen in Nederland tijdelijk sloten, verschenen de resultaten van een onderzoek naar digitale geletterdheid van vo-leerlingen. Daaruit bleek dat er in elke klas grote verschillen zijn in de digitale geletterdheid van leerlingen – en dit geldt ook voor het po. Er is, kortom, werk aan de winkel. Om die reden […]

Bekijk

Gastblog: zo train je de ‘faalspieren’ van leerlingen

Remko van der Drift is ‘faalkundige’. Als geen ander weet hij hoe je moet falen en dat het belangrijk is jezelf niet uit het veld te laten slaan bij tegenslag. Leren en proberen, dat is waar het om draait. Het proces is daarbij wellicht nog belangrijker dan de uitkomst. In dit artikel vertelt Remko over […]

Bekijk

Schermtijd jonge kinderen fors toegenomen door coronacrisis

Iene Miene Media onderzoekt jaarlijks het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen. Dit jaar is extra onderzoek gedaan naar het mediagebruik en schermtijd tijdens de coronacrisis. Jonge kinderen blijken meer dan anders naar beeldschermen te kijken. Sinds het uitbreken van de coronacrisis besteden jonge kinderen (0-6) gemiddeld 2,5 uur per dag meer aan beeldschermmedia dan […]

Bekijk

Gastblog: ‘Niet terug naar ‘normaal’!’

Op dit moment wordt onderzocht of het thuisonderwijs heeft geleid tot leerachterstanden. Vooralsnog lijkt het erop dat het meevalt (de leerlingen in bijzondere situaties in ieder geval buiten beschouwing genomen). Wel ontbreken er twee weken na de heropening nog leerlingen fysiek op de scholen. Dit zijn wederom leerlingen uit moeilijke thuissituaties waar aandacht voor en […]

Bekijk

Zo krijg je de groepsdynamiek terug

Een fijne groepsdynamiek is een onmisbaar ingrediënt voor een goedlopende les. Na weken van individueel thuisonderwijs, vormen leerlingen nu weer opnieuw een groep. Hoe krijg je de groepsdynamiek terug? Dit is bericht is eerder verschenen op actueel.malmberg.nl Een goede groepsdynamiek is belangrijk; het bevordert effectief onderwijs in de klas. Als docent kun je het proces […]

Bekijk

Zo pakten Nederlandse basisscholen de heropening aan

Toen op 11 mei de basisscholen gedeeltelijk opengingen, stonden veel scholen voor een pittige uitdaging waar ze zelf een vorm voor moesten vinden. Waar de ene school ervoor koos om kinderen om de dag les te geven, koos de andere voor opgesplitste klassen die halve dagen les kregen. In dit artikel lichten we verschillende aanpakken […]

Bekijk

Onderwijstips mei 2020

Maandelijks selecteert OVM de congressen, boeken en andere onderwijstips die voor jou als leraar of docent de moeite waard zijn. Gezien de huidige crisis rondom het Coronavirus, focussen we ons in deze editie van Onderwijstips met name op tips die passen bij de situatie. Wereldculturen: digitale lessen en creatieve opdrachten voor thuis Nu leerlingen niet […]

Bekijk

Waarom particulier onderwijs steeds populairder wordt

‘Aandacht maakt alles mooier.’ Deze beroemde IKEA-uitspraak is niet alleen van toepassing op meubels, maar ook op het onderwijs. Vanwege de toenemende behoefte aan extra aandacht nam het aantal particuliere scholen in Nederland de afgelopen jaren een enorme vlucht. Wat zijn de overwegingen van ouders? De voordelen voor leerlingen? En hoe geef je als docent […]

Bekijk