Wat is jouw salaris als docent in het onderwijs?

Wie werkt in het onderwijs verdient respect en waardering, maar een goed salaris is net zo goed een vereiste. Hoe weet je of je genoeg verdient? En hoe zit het eigenlijk met dat verschil in salaris wanneer je voor een klas in het po of vo staat? In dit artikel zetten we een aantal handige […]

Bekijk

4 tips voor peer feedback

Als docent kun je zelf feedback geven, maar je kunt er ook voor kiezen om leerlingen het werk van elkaar te laten beoordelen. Bij peer feedback gaan leerlingen met elkaar in gesprek om van elkaar te leren. Dit kan leiden tot beter leren – voor beide leerlingen. Ga je er ook mee aan de slag? […]

Bekijk

3 veelvoorkomende stressfactoren bij leerlingen

Iedereen heeft weleens last van stress. Zo ook leerlingen, in toenemende mate zelfs. Voor hen neemt de druk om te presteren namelijk toe. Soms begint dit al op de basisschool, rondom het afnemen de citotoets. Dergelijke langdurige stress kan een negatieve invloed hebben op hun ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om stressfactoren te herkennen en […]

Bekijk

Wat is het belang van mediawijsheid voor jouw klas?

Een nieuw decennium is aangebroken. Terugblikkend op wat er allemaal veranderd is in de wereld in de afgelopen tien jaar – denk aan de opmars van smartphones, sociale media en online games – kan het niet anders dat media ook komend decennium een omvangrijke rol spelen. Mediawijsheid wordt dan ook steeds belangrijker op school. In […]

Bekijk

Talitha Muusse: ‘Leer van je leerlingen, laat je door hen inspireren’

Ondernemer Talitha Muusse studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Vanuit haar specialisatie in duurzaam leiderschap en de millennials-generatie geeft ze op vrijdag 14 februari op docentencongres NASK in Amersfoort een presentatie over de jongste generatie. Ze zijn digitaal, duurzaam en divers. Hoe ga je daarmee om in het klaslokaal? Bezoekers van docentencongres NASK zijn niet […]

Bekijk

De 12 bouwstenen voor een effectieve les

Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag in het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. De auteurs van dit boek slaan een brug tussen onderwijsonderzoek en de dagelijkse lespraktijk door uitleg te geven bij twaalf instructieprincipes en te vertellen hoe je deze toepast in de klas. En het mooie is, je […]

Bekijk

Chunken: wat is het en hoe werkt het?

Leerlingen moeten vaak grote hoeveelheden stof leren. Best lastig, zoveel tekst in één keer in je hoofd stampen. Dat gaat gemakkelijke wanneer je gebruikmaakt van leerstrategieën. ‘Chunken’ is zo’n strategie. In het kort houdt het in: de leerstof onderverdelen in kleine delen. In dit artikel lees je waarom chunken interessant is voor het onderwijs en […]

Bekijk

3x een succesvolle open dag organiseer je zo

2020 staat in de kinderschoenen, wat betekent dat we alweer bijna halverwege schooljaar 2019-2020 zijn. Voor veel scholen is dit dé tijd om zich naar de buitenwereld te presenteren en te profileren. Kortom: tijd voor de eerste open dag van het schooljaar. Met deze tips maken jullie er geheid een succes van. 1. De voorbereiding […]

Bekijk

Dit kan Internet of Things betekenen voor het onderwijs

Apparaten die verbonden zijn met internet, onderling informatie uitwisselen en deze gegevens analyseren. Dat is het Internet of Things (IoT). Meetapparatuur en sensoren genereren eindeloos veel informatie, die vervolgens kan worden ingezet om de onderwijspraktijk te optimaliseren. Hoe? Dat lees je in dit artikel. Steeds meer apparaten zijn verbonden met het internet. Niet alleen je […]

Bekijk

PISA-score: dit is waarom Estland het zo goed doet

Op Europees niveau staat vijftienjarige leerlingen uit Estland op de eerste plek als het aankomt op lezen, natuurkunde en wiskunde. Wereldwijd gezien gaat het om respectievelijk de vijfde, de achtste en de vierde plek. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar het leesniveau van de leerlingen in het afgelopen jaar tot onder het gemiddelde daalde. In […]

Bekijk

Leesonderwijs in het po: hoe zit het ook alweer?

Uit de meest recente PISA-meting blijkt dat de leesvaardigheid in Nederland voor het eerst in drie jaar tijd significant onder het gemiddelde van de vijftien EU-landen is gedaald. Bijna een kwart van de 15-jarigen leest zó slecht dat ze zich niet kunnen redden als zelfstandig burger in de samenleving. Aanleiding om het leesonderwijs grondig aan […]

Bekijk