21st century skills voor docenten

Er is de afgelopen 25 jaar nogal wat veranderd in het onderwijs. Niet voor niks zijn 21st century skills belangrijk dan ooit, al gaat het dan vaak over de vaardigheden die jongeren nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Maar welke skills heb je als docent nodig om je in de 21e eeuw […]

Bekijk

Puberbrein – De jongen op weg naar de brugklas

In het vorige artikel hebben we ons geconcentreerd op het meisje van ongeveer elf jaar dat op het punt staat de overgang te maken naar de brugklas van het voortgezet onderwijs. In dit artikel gaan we nader in op de jongen van ongeveer dezelfde leeftijd die ook op het punt staat deze grote stap te […]

Bekijk

Puberbrein – Het meisje op weg naar de brugklas

Voor we ingaan op een nieuw egostadium in onze reeks over het puberbrein wil ik in twee artikelen aandacht schenken aan het verschil tussen jongens en meisjes. Ik denk dat dit belangrijk is, omdat het ons gelegenheid biedt kennis te nemen van de nieuwste inzichten vanuit de neurowetenschappen.         Pubergedrag en neurowetenschapMet […]

Bekijk

Puberbrein – het impulsieve egostadium

Dit zou wel eens een spannende serie kunnen worden. De voortgaande groei van de kennis over het brein in ontwikkeling gaat ons mogelijk tot het inzicht brengen dat we in het onderwijs, maar ook in het jeugdbeleid, niet goed bezig zijn. Mythe Ons beleid stoelt nog op de inzichten uit de jaren ’80 van de […]

Bekijk