Home » Plezier in wiskunde: hogere cijfers

Plezier in wiskunde: hogere cijfers

Leerlingen die de wiskundelessen als plezierig ervaren halen hogere cijfers dan leerlingen die negatieve emoties ervaren in de klas. Dat concludeert onderwijskundige Wondimu Ahmed in een proefschrift waarmee hij op 8 april promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

 

 

Ahmed onderzocht de emoties van leerlingen tijdens de wiskundeles. ‘Leerlingen die meer vertrouwen hebben in hun wiskundekwaliteiten en leerlingen die wiskunde zien als een waardevol en interessant vak, ervaren meer positieve emoties. Dat leidt tot betere prestaties en het toepassen van leerstrategieën’, aldus Ahmed.

 

Het zelfvertrouwen en plezier van de leerlingen is het grootst aan het begin van elk schooljaar. Gedurende het jaar nemen deze positieve emoties af en ervaren de leerlingen meer negatieve gevoelens, als verveling en onzekerheid. Volgens Ahmed komt dit omdat de eerste wiskundelessen bestaan uit herhaling van bekende leerstof, terwijl de stof die later in het jaar aan bod komt nieuw is voor de leerlingen. De confrontatie met nieuwe stof zorgt voor een daling van het zelfvertrouwen en daarmee daalt mogelijk ook de interesse voor het vak.

 

Volgens Ahmed kunnen docenten positieve emoties stimuleren door een veilige leeromgeving te creëren en leerlingen te ondersteunen. ‘Leraren kunnen het zelfvertrouwen van leerlingen verhogen door taken aan te bieden van verschillend niveau. Door de moeilijkheidsgraad geleidelijk op te bouwen kunnen leerlingen meer vertrouwen krijgen. Wie alleen moeilijke taken krijgt, raakt snel gefrustreerd.’

 

De interesse en waardering voor wiskunde kan groeien wanneer leerlingen de waarde van het vak inzien, denkt Ahmed. Hij adviseert leraren meer opdrachten te geven die wiskunde verbinden met de dagelijkse praktijk. ‘Bijvoorbeeld: hoeveel verf heb je nodig om deze muur te witten? Dat maakt de stof interessanter en verhoogt de waarde die leerlingen toekennen aan het vak.’

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.