Lesmateriaal: leren over vluchtelingen

1

In 2Doc: maatschappijleer zagen we al dat de komst van vluchtelingen een onderwerp is wat veel leerlingen bezighoudt. Veel docenten besteden er tijdens de les dan ook aandacht aan. Bent u dat ook van plan en kan u wel wat inspiratie gebruiken? Onderwijs van Morgen zet u voor een aantal uiteenlopende projecten en lesideeën op een rijtje.

Knuffels voor jonge vluchtelingen

De meeste kinderen in asielzoekerscentra hebben tijdens hun vlucht alles achter moeten laten. Niet alleen familie maar ook vriendjes, vriendinnetjes en speelgoed. De droom van Stichting De Vrolijkheid is daarom dat elk kind in Nederlandse asielzoekerscentra een zelfgemaakte Selvy-knuffel krijgt. Deze reist altijd en overal mee naartoe. Een blijvend en veilig vriendje of vriendinnetje.

Deze poppen kunnen door iedereen worden gemaakt, dus ook door uw leerlingen. Dat kan op school – bijvoorbeeld tijdens handvaardigheid – maar ook samen met de vluchtelingenkinderen in een AZC. Ook is het mogelijk om materialen te doneren waar de poppen van kunnen worden gemaakt. Lijkt het u iets om dit met uw leerlingen te doen? U kunt zich via dit formulier aanmelden. De stichting neemt dan binnen enkele dagen contact met u op.

Lespakket: Meer dan een nummer

Met het interactieve lespakket ‘Meer dan een nummer’ worden leerlingen tussen 12 en 18 jaar bewust van de verschillende situaties waarin asielzoekers, vluchtelingen en migranten verkeren binnen de Europese Unie. Zo betrekt u als docent uw leerlingen onder meer bij een geïnformeerde discussie over asiel en migratie. Het lespakket is ontwikkeld door UNHCR en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) en kan kosteloos worden aangevraagd bij UNHCR Nederland. Download hier vast het digitale handboek voor docenten.

Themawerkblad: Kinderen op de vlucht

Wat betekent het voor ouders en hun kinderen om te vluchten? Welke problemen komen zij onderweg tegen? Welke rechten hebben vluchtelingenkinderen en migranten als ze terechtkomen in Nederland? En wat is eigenlijk het verschil tussen een vluchteling en een migrant? Deze onderwerpen komen aan bod in Amnesty Internationals themawerkblad ‘Mensjesrechten: kinderen op de vlucht’. Je krijgt antwoord op de vragen door de opdrachten te maken en filmpjes te bekijken over de levens van Mustafa, Davron, Aram en Said. Dit werkblad is geschikt voor leerlingen van klas 3 in het vo en het mbo. Bezoek voor meer informatie en andere lesideeën de website van Amnesty International.

App: My Life as a Refugee

Schoolreizen – virtueel of niet – worden meestal niet alléén georganiseerd voor het plezier. Iets leren, dat is meestal toch ook wel de bedoeling. Met de app My Life as a Refugee (Apple en Android) ligt het zwaartepunt op dat laatste. Met deze app verplaatsen leerlingen zich namelijk in het leven van vluchtelingen. Leerlingen kiezen een personage van ongeveer dezelfde leeftijd en worden vervolgens steeds voor een dilemma gesteld: Wel of niet je broertje meenemen? Wel of niet aansluiten bij een groep andere vluchtelingen? Inleven en begrijpen dus, als hoofdthema van de virtuele trip.

Meer lesideeën?
Wilt u graag aandacht besteden aan thema’s als vluchtelingen, asiel en migratie maar staat er in dit artikel geen lesidee dat past bij uw vak en/of leerdoel? Kijk dan eens op de website van stichting Vluchtelingenwerk Nederland. Daar vindt u nog veel meer verwijzingen naar lesmateriaal rond deze thema’s.

Van welk lesmateriaal maakt u gebruik om de vluchtelingenproblematiek met leerlingen te bespreken? Of heeft u misschien zelf een interessante les ontwikkeld? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Dag
    Via deze weg wil ik u vragen het lespakket “meer dan een nummer” naar mij toe te zenden.
    Ook heb ik interesse in het thema-werkblad
    Bedankt alvast
    Groet

    Karin Oude engberink
    Het Stedelijk Lyceum, college Zuid
    Enschede

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

LAAT EEN REACTIE ACHTER