Klasindeling: doe de social shuffle

2

De beste klasopstelling bestaat niet. Desalniettemin is het wel degelijk van belang aandacht te besteden aan de indeling van het klaslokaal. Een goede inrichting draagt bij aan een optimaal leerklimaat en zorgt voor een goede sfeer in de klas. Onze tip: doe de social shuffle!

Al eerder schreven we op OVM over het de inrichting van het klaslokaal. Zo lees je in Een goed begin: de inrichting van het klaslokaal over de positieve impact van de juiste indeling op blended learning en lees je alles over het verleden, het heden en de toekomst van de in- en exterieurarchitectuur van scholen. Ook tippen we diverse tools die je kunt gebruiken om vorm te geven aan jouw ideale klaslokaal. En de titel van dit artikel zegt het eigenlijk al: Een goede sfeer creëren met de tafelopstelling. Wist je bijvoorbeeld dat kinderen sneller met elkaar samenwerken als ze in groepjes zitten, terwijl ze bij een tafelopstelling in rijtjes sneller zelfstandig te werk gaan?

Kortom: er valt meer dan genoeg over dit onderwerp te melden. En zoals wij in onze eerder verschenen artikelen de voordelen op een rijtje hebben gezet, zette onze zuiderburen van Klasse.be juist de nadelen van diverse tafelopstellingen voor je op een rij. Minstens zo relevant als je het ons vraagt!

Online tool: Social Shuffle

Veruit de meest gebruiksvriendelijke én leuke tool die we onlangs zijn tegengekomen is de Social Shuffle: een makkelijke en gratis online tool, die de klasopstelling aan de hand van een berekening door elkaar husselt. Vier keer per jaar krijgt iedereen een andere plek. De tool zorgt er daarbij voor dat kinderen in de buurt van zoveel mogelijk verschillende klasgenootjes komen te zitten. Zo leert iedereen elkaar beter kennen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen dan aardiger worden voor elkaar. Maak ook je klas leuker en socialer. Wie wil dit nu niet?

Wat zijn jouw tips en trucs met betrekking tot de indeling van het klaslokaal? Laat een reactie achter via onderstaand redactieformulier.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here