Een update over games

0

Over een aantal weken vindt de grootse game-expo ter wereld weer plaats in Los Angeles: de E3. De plek waar giganten als Sony (Playstation), Nintendo (Wii en DS) en Microsoft (Xbox) hun nieuwste speeltjes uit de doeken doen. De game-industrie is een miljardenindustrie en vele jonge ogen zijn al gericht op het nieuwe aanbod van games en spelcomputers. Wat kunnen we het komende jaar verwachten op het gebied van gamen?

 

In de aanloop naar de E3 wordt volop gespeculeerd over de nieuwste consoles en games. Vooral de draagbare spelcomputers genieten veel buzz. Recentelijk bevestigde Nintendo al de komst van de nieuwe Nintendo 3Ds. Opvallend, de meeste spelcomputerfabrikanten houden hun plannen geheim tot aan het grote evenement. Ook over de opvolger van de grootste concurrent van Nintendo, de Sony PSP, wordt druk gespeculeerd.

 

Mobiel Gamen
De markt voor mobiel gamen is de afgelopen jaren flink toegenomen. Zowel Nintendo als Sony hebben de laatste twee jaar flink moeten inleveren op het onverwachte succes van de iPhone. Want de smartphone van Apple blijkt ook een prima gameconsole te zijn. Zo maakten veel populaire games als Grand Theft Auto, Fifa en The Sims 3 al een overstap naar de App-store. Het grootste voordeel: de gemiddelde prijs van een spel op de Iphone is 4 euro tegen 30 tot 40 euro op de PSP of DS(i). Dit is goed terug te vinden in de cijfers: vorig jaar is ongeveer 3,3 miljard euro uitgegeven aan spelletjes op de iPhone.

 

Minigames

Het succes van het gamen op de smartphone is mede te danken aan de gigantische hoeveelheid spelletjes en applicaties die door de kleinere, onbekende softwareontwikkeleraars worden gemaakt. De meest verkochte spelletjes  voor de iPhone zijn doorgaans kleine, zeer verslavende spelletjes als Pacman, Sudoku en TapTap Revenge (een iPhone versie van Dance Dance Revolution.)


De toename van deze kleinere spelletjes is ook goed terug te zien op verschillende social media. Op Facebook woedt bijvoorbeeld een
Farmville-hype. Games blijken dan ook uitermate geschikt voor marketing en communicatie met jongeren. Zo lanceerde de gemeente Leeuwarden Citytales, een online game om meer studenten naar de Friese hoofdstad te trekken.

 

Virtual Reality
Behalve de kleine spelletjes voor tussendoor, zijn ook veel ogen gericht op de grote titels voor het komende jaar. Zo wordt door veel jongeren met smart uitgekeken naar Project Natal, een spelcomputer waarbij de controller volledig overbodig wordt en je door middel van lichaamsgebaren spelletjes kun besturen.

 

De Wii Vitality Sensor is een uitbreiding voor de Nintendo Wii. Het is een kleine clip die om de vinger van de speler wordt gedaan. De sensor meet tijdens het spelen de hartslag van de gamer, en maakt daar op verschillende manieren gebruik van, bijvoorbeeld bij het spelen van een potje tennis.

 

Games en Trends
De gameindustrie is wereldwijd de grootste branche binnen de entertainmentsector en blijkt over het algemeen goed in staat om in te spelen op technologische trends. De opkomst van het touchscreen werd al snel toegepast in de Nintendo DS(i) en de iPhone. Sony Playstation liet met de Eyepet al zien dat ook Augmented Reality een perfecte aanvulling op de gamebeleving is. En met de nieuwe Nintendo 3Ds, lijkt ook de opmars van 3D technologie zich een weg te banen naar de games.

 

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op waardoor de lat voor gameontwikkelaars elk jaar hoger komt te liggen. Daar blijkt ook de grote kracht te zitten. Zolang de spelletjes elk jaar beter, leuker en vernieuwender worden, zullen jongeren altijd blijven uitkijken naar een volgende release van hun favoriete game of console. Dit is goed terug te zien in de cijfers. De gameindustrie behaalde in 2009 een wereldwijde omzet van 54 miljard dollar, waarvan ruim 20 miljard in Europa. Een vertienvoudiging ten opzichte van twee deccennia geleden (4,7 miljard dollar in 1990, wereldwijd). De gameindustrie is daarmee groter geworden dan de film- en muziekindustrie, met een respectievelijke omzet van 30 en 40 miljard dollar. Een waardevolle les voor elke organisatie die zich richt op jongeren: zorg dat je verrassend en vernieuwend blijft.

 

Bron: Trendport 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here