Doceren of managen?

2

De docent als klassenmanager; niet voor iedereen een eenvoudige transformatie van het beroep sinds de komst van ict. Hoe plan je de dag in, welke werkvorm kies je en hoe zet je de computer daarbij in? In de praktijk blijkt dat vaak lastig. Bij de ene school staat de docent aan het roer, bij de andere school bepaalt de leerling de gang van zaken. Het aantal computers in de klas of de aanwezigheid van een computerlokaal is sterk van invloed. Dat wat centraal staat in de school – zelfstandig werken, interactie en samenwerking of ontdekken – leidt tot totaal verschillende oplossingen. Cursussen, onderzoek en brochures bieden scholen een handvat.

Zo schreef Ict op School belangenbehartiging, onderdeel van Stichting Kennisnet Ict op School, een brochure met heldere richtlijnen en tips voor de keuze van toepassingen. Denk aan de plek van de computer in de klas, eventueel groepsgebruik en het gebruik van de docent voor andere doeleinden (zoals contact met de ouders en online cursussen). Actuele thema’s over het gebruik van de computer in de klas, onderzoeken en voorbeelden van (de opbouw naar) zelfstandig werken bieden een welkom houvast. Het wel of niet werken met een computerlokaal bijvoorbeeld. Dat vergt aan de ene kant meer organisatie: afspraken moeten gemaakt worden wie wanneer het lokaal gebruikt en het werken kan niet even tussendoor. Voordeel is wel weer dat in een computerlokaal gemakkelijker samengewerkt kan worden. En zo kan binnen een taaksysteem de computer ingezet worden naar de behoefte van elk kind. Of heeft u liever advies rondom klassikaal onderwijs? Ook dan vormt de brochure uitkomst.

Onderwijsadvies.nl biedt concrete cursussen voor leerkrachten rondom het vraagstuk klassenmanagement en ICT. Hierbinnen is de dagelijkse praktijk in de klas uitdrukkelijk uitgangspunt. Deze wordt getoetst aan die van de andere deelnemers, waardoor eventuele veranderingen en/of verbeteringen uitgeprobeerd kunnen worden in subsessies. Uiteindelijk gaat de docent naar huis met een hoop ideeën en oplossingen. Gedegen ict-klassenmanagement leert de leerkracht schaarse middelen optimaal in te zetten. Zodat deze zich kan richten op dat waarvoor hij in eerste instantie is opgeleid: kennisoverdracht. Heeft u ervaring, tips of vragen rondom ict en klassenmanagement? Deel ze op dit forum!

2 REACTIES

  1. ? Hoezo gedegen ICT-klassenmanagement…..?hoezo ‘Schaarse middelen optimaal inzetten’….elke docent die niet in staat is om anno 2008/2009 fatsoenlijk om te gaan met een beetje ‘internet, e-mail en standaard Office software moet zijn baan opzeggen! De opvatting dat een docent primair is opgeleid in ‘Kennisoverdracht’ impliceert dat men daarvoor verschillende media gebruikt. We hebben in onze samenleving de PC al vanaf midden jaren 80……internet en Office al vanaf miden jaren negentig…..
    Wanneer je nu nog niet met die dingen om kunt gaan moet je je schamen! Wat ik niet wil is WEER een ‘magagement’ benadering van heel eenvoudige dingen.
    Anders ga ik nu bij mijn baas zeuren om ‘Analoog-klassenmanagement’ ……immers, boeken waren ook ‘schaars’.
    Hou op nutteloos management: gewoon doen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here