Blended learning: dit zijn de voordelen

0

Waar de ene school razend enthousiast volledig overgaat op digitaal, houdt de andere het liever bij de lesboeken en de vertrouwde methode. Niks mis mee, maar de kracht van goed onderwijs zit ‘m juist in de combinatie van on- en offline leren. Oftewel: blended learning. Dit zijn de voordelen van deze manier van lesgeven.

Als leerlingen in de digitale leeromgeving werken, worden hun activiteiten en resultaten nauwgezet bijgehouden in een dashboard. Zo heb je als docent 24/7 inzicht in de leerprestaties van je leerlingen. Je ziet in één oogopslag wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is: zowel op individueel als op klassikaal niveau.

Video: hoe enthousiasmeer jij je collega’s?

Heb jij ook een collega die alle nieuwe ontwikkelingen interessant vindt? Het liefst met iedere hype meegaat en jou daar ook nog eens van wil overtuigen? Of misschien ben jij zo’n collega. Het is vaak lastig om je mede docent te overtuigen dat iets écht goed werkt. Er wordt vaak vanuit gegaan dat er veel technische kennis nodig is om met ICT te werken. In een videoserie van Malmberg zijn veel herkenbare situaties op een ludieke manier neergezet. Herken jij jezelf of je collega in onderstaande video?

Leerlingen kijken zelf na

Daarnaast kunnen leerlingen in de digitale leeromgeving hun eigen huiswerk nakijken. Dit vraagt nogal wat discipline en zal in het begin vast ook weleens misgaan; ze klikken maar wat, tot het juiste antwoord op het beeldscherm verschijnt. Laat dit gewoon gebeuren. Wie een slecht cijfer behaalt bij de toets, denkt de volgende keer wel twee keer na.Daarnaast kunnen leerlingen in de digitale leeromgeving hun eigen huiswerk nakijken. Dit vraagt nogal wat van hun vertrouwen en zal in het begin vast ook weleens misgaan; ze klikken maar wat, tot het juiste antwoord op het beeldscherm verschijnt. Laat dit gewoon gebeuren. Wie een slecht cijfer behaalt bij de toets, denkt de volgende keer wel twee keer na.

Een ander voordeel van werken met een digitale leeromgeving, is dat je lesmateriaal altijd actueel is. Waar een boek jarenlang meegaat en niet aan te passen is, kan digitaal lesmateriaal snel worden aangepast. Bijvoorbeeld als er onverhoopt een fout is terechtgekomen in de lesstof, of wanneer een belangrijke actuele gebeurtenis goed aansluit op de lesstof of de belevingswereld van leerlingen. Bijvoorbeeld: wie heeft het nog over sms’en, terwijl je het ook gewoon over appen kunt hebben? Online kan er dus gedurende het schooljaar nog lesmateriaal toegevoegd of aangepast worden.

Op 28 maart gaf Michel van Ast een webinar waarin hij concrete tips en voorbeelden geeft om ict op een effectieve en actieve manier in te zetten. Je kunt het webinar nu online terugkijken.

Meer weten?

Bekijk dan onze special over blended learning. Hier vind je praktische tips, een gratis whitepaper en veel interessante artikelen. En bekijk de andere artikelen uit deze serie:

Ben je benieuwd welke voordelen de MAX-methodes van Malmberg je kunnen bieden? Lees dan hier verder.

Werk jij blended? Wij zijn benieuwd welke voordelen jij ervaart, deel je tips via onderstaand formulier. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here