Home » Materiaal 12+ » Holocaustkennis jongeren

Holocaustkennis jongeren

Vorige week stonden we op 4 en 5 mei stil bij de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Uit onderzoek blijkt echter dat het slecht gesteld is met de kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog. Een deel van de jongeren twijfelt zelfs of de Holocaust wel heeft plaatsgevonden.

Vragen vooraf

  1. Heb jij op 4 en/of 5 mei stilgestaan bij de Tweede Wereldoorlog? Zo ja, hoe?
  2. Wat weet jij over de Holocaust? Zoek zo nodig informatie op.

Bekijk de video

Zorgen om Holocaustkennis jongeren: ‘Ik heb echt geen idee wat dat is’ – YouTube

Vragen bij de video

  1. In de eerste minuten van de video wordt aan jongeren gevraagd wat zij van de Tweede Wereldoorlog weten. Verbaas jij je over de antwoorden? Waarom wel/niet?
  2. Een aantal jongeren uit de video vindt het vak geschiedenis niet van toegevoegde waarde. Vind jij het vak belangrijk? Onderbouw jouw antwoord met een argument.
  3. Geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum vindt het belangrijk dat leerlingen plekken bezoeken die met de Holocaust te maken hebben. Welk argument geeft hij daarvoor.
  4. Welke drie redenen geeft Hendrik Atze van Doezum voor de gebrekkige kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog?
  5. Zou jij met school Kamp Westerbork of het Anne Frank Huis willen bezoeken? Waarom wel/niet?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum vindt het belangrijk om plekken als het Anne Frank Huis en Kamp Westerbork te bezoeken. Stel, jij gaat met jouw klas een van deze twee plekken bezoeken. Maak in tweetallen een les waarmee je de klas op een interactieve manier voorbereidt op dit bezoek. Je mag zelf kiezen welke plek jullie bezoeken. Haal eventueel inspiratie uit de volgende video’s:

Tiener vol verbazing in Achterhuis: ‘Wat is dit?!’ – YouTube

Kamp Westerbork maakt indruk op scholieren: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?!’ – YouTube

Optie 2

Elk jaar houdt een jongere tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei een voordracht op de Dam. De voordracht van dit jaar vind je hier. Lees de voordracht van Loewana Weiss en omschrijf in maximaal 25 woorden waar deze over gaat.

Schrijf nu een eigen voordracht over jouw gedachtes en gevoelens bij de Tweede Wereldoorlog. Gebruik maximaal 250 woorden.

Andere Lesopener Nederlands

Reizigers stappen in trein

Geweld in het OV

Afgelopen zaterdag stond een groot deel van het openbaar vervoer (OV) drie minuten stil. Het was een protest tegen het geweld waar OV-medewerkers regelmatig mee te maken krijgt. De directe aanleiding voor de actie was de mishandeling van een conducteur een week eerder.

Bekijk
Robot als stemacteur

AI vervangt stemacteur

Stemacteur Diederik Ebbinge is vervangen door een stem die is gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI).

Bekijk
Countrymuziek

Beyoncé maakt countrynummer

Beyoncé heeft onlangs een countryalbum uitgebracht. Met de single Texas Hold ‘em behaalde ze als eerste zwarte vrouw een eerste plaats in de Amerikaanse countryhitlijst.

Bekijk
Sulawisi

Nikkelwinning op Sulawesi

In Indonesië wordt op grote schaal nikkel gewonnen. Dat levert het land veel geld op, maar aan de andere kant is de milieuschade door de winning van nikkel groot. Vooral het Indonesische eiland Sulawesi betaalt de prijs.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.